خانواده از منظر قرآن
کد خبر: 3769716
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱

خانواده از منظر قرآن

گروه معارف - خانواده در اسلام و دیگر ادیان الهی یکی از مهم‌ترین پایه‌های جوامع بشری است، مبنای تربیت فرزندان و نسل آینده در خانواده قرار دارد، اسلام که دین خاتم و کامل‌ترین دین الهی است اهمیت فراوانی به خانواده و نقش آن در جامعه داده است.

خانواده از منظر قرآن

خانواده اجتماع کوچکی است که ابتدا با یک مرد و زن تشکیل می‌شود، دو نفری که بناست در تکامل معنوی و رشد مادی یکدیگر مشارکت کنند و بالاتر آن که هر یک کمبود دیگری را در اوج محبّت و مودت جبران کنند و چنانچه چیزی آنان را تهدید کرد و آرمان‌های فکری و اعتقادیشان را به خطر انداخت، هر دو به دفاع برخیزند و جهت حیات و زندگی همیشگی خویش با آن مبارزه کنند و برای بقای خویش برنامه‌ریزی کنند و نسل خود را دوام بخشند.
خانواده در اسلام و دیگر ادیان الهی یکی از مهم‌ترین پایه‌های جوامع بشری است، مبنای تربیت فرزندان و نسل آینده در خانواده قرار دارد. اسلام که دین خاتم و کامل‌ترین دین الهی است اهمیت فراوانی به خانواده و نقش آن در جامعه داده است.
مبنای تربیت فرزندان و نسل آینده در خانواده قرار دارد. اسلام که دین خاتم و کامل‌ترین دین الهی است، اهمیت فراوانی به خانواده و نقش آن در جامعه داده است. بدیهی است انسان يك موجود اجتماعى است كه براى زندگى دسته جمعى آفريده شده است.
خانواده به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی و زیربنای جوامع و منشأ فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در تاریخ بشر بوده است. پرداختن به این بنای مقدس و بنیادین و حمایت و هدایت آن به جایگاه واقعی و متعالی‌اش، همواره سبب اصلاح خانواده بزرگ انسانی و غفلت از آن، موجب دورشدن بشر از حیات حقیقی و سقوط به ورطه هلاکت و ضلالت بوده است.
یکی از اهداف اصلی ازدواج، تکثیر مردم در اقصی نقاط دنیا ولی با هدف تربیت است که در عوام هم این تعابیر وجود دارد که با تولد یک فرزند، یک «لا اله الا الله» گو اضافه می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی نظام انسانی
حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است و تربیت و عواطف اجتماعی به عنوان مهم‌ترین ویژگی نظام انسانی، از خانواده نشئت می‌گیرد و توجه به نقش محوری زن به عنوان محور عاطفه و تربیت و نقش محوری مرد در امر تربیت و تأمین معیشت و اداره زندگی امری ضروری است.
وی عشق به همسرداری را نهفته در فطرت انسانی دانست و افزود: علاقه و عشق به همسرداری از جمله اموری است که در فطرت انسانی نهفته است.
حجت‌الاسلام اکرمی، ضمن بازگو نمودن ایجاد شدن مودّت میان زن و مرد قبل از تشکیل خانواده ادامه داد: خداوند سبحان قبل از تشکیل خانواده، میان زن و مرد مودت و محبتی ایجاد نمود که هرگز بدون آن آرامش نمی‌یابند و آنگاه که مرد و زنی برای امر مقدس ازدواج به یکدیگر نزدیک می‌شوند و مقداری سخن می‌گویند، گویا گمشده‌ای را که سالیان سال در پی آن بوده‌اند، می یابند و از یکدیگر به آسانی جدا نمی‌شوند.
امام جمعه سراب یادآور شد: در آیات مختلف، مخاطب قرآن مردانند تا آن که جهت تشکیل زندگی تلاش و سعی کنند و سامان بخشی آن را بر دوش کشند و از سوی دیگر، زنان را آفرید تا کانون محبّت، عشق، زیبایی و آرامش بخشی باشند.
وی با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند: پایه ریزی امر ازدواج را خداوند سبحان در ذات بشر قرار داده به طوری که نیازمندی به آن را در درون خویش احساس می‌کند.‌
حجت‌الاسلام اکرمی، تاکید کرد: در ادامه راه زندگی دو رکن اساسی خانواده یعنی زن و شوهر موظفند از آنچه سبب جدایی می‌شود، پرهیز کنند و در راه استحکام پیوند زناشویی سعی مضاعف داشته باشند.
تأمین نیازهای روحی بشر
حجت‌الاسلام مهدی منصوری، امام جمعه شربیان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: خانواده، مناسب‌‏ترین نظام برای تأمین نیازهای روحی و معنوی بشر است و بهترین زمینه را برای تأمین امنیت و آرامش روانی اعضا، پرورش نسل جدید، اجتماعی کردن فرزندان و برآورده ساختن نیازهای عاطفی افراد فراهم می‌‏آورد.
وی ضمن بازگو کردن تاثیر خانواده در موفقیت انسان افزود: اهمیت و جایگاه خانواده بر هیچ‌کس پوشیده نیست. انسان‌ها از کودکی در کانون خانواده رشد می‌یابند و معمولاً انسان‌هایی از موفقیت بیشتری برخوردارند که کانون خانواده آن‌ها گرم‌تَر و محکم‌تَر بوده است.
وی با استناد به آیه 32 سوره نور بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود، آنان را بی نیاز می‌سازد. خداوند گشایش دهنده و آگاه است.
حجت‌الاسلام منصوری، از دلیل استوار بودن رشته حیات خانواده گفت و ادامه داد: رشته حیات خانواده باید چنان استوار باشد که هیچ عاملی نتواند آن را از هم بگسلد. برای حفظ خانواده از فروپاشی باید از همان آغاز مراقب بود و کنترل‏‌های لازم را انجام داد.
امام جمعه شربیان‌ یادآور شد: همه باید به امر ازدواج افراد مجرد همت گمارند و تنها به دلیل مشکلات اقتصادی از تشکیل خانواده نهراسند؛ چرا که خداوند وعده گشایش داده است.
وی با اشاره به فرموده امام محمدباقر(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: هیچ بنایی در مکتب اسلام طرح‌ریزی نشده که در نزد خداوند بزرگ محبوب تر از ازدواج باشد.
حجت‌الاسلام منصوری‌ خانواده را يک واحد اجتماعى دانست و تأکید کرد: خانواده يک واحد اجتماعى است كه هدف از آن در نگاه قرآن، تأمين سلامت روانى براى سه دسته است: زن و شوهر، پدر و مادر و فرزندان. همچنين هدف، ايجاد آمادگى براى برخورد و رويارويى با پديده‌هاى اجتماعى است.

انتهای پیام

captcha