پژوهش‌های حوزه‌های علمیه با رویکرد حل مشکلات جامعه باشد
کد خبر: 3769865
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵

پژوهش‌های حوزه‌های علمیه با رویکرد حل مشکلات جامعه باشد

گروه فرهنگی - رئیس حوزه علمیه خراسان رضوی با تأکید بر اینکه آموزش‌ها در حوزه‌های علمیه باید مبتنی بر پژوهش‌هایی با رویکرد حل مشکلات جامعه باشد، افزود: باید اسلام ناب را به جهان عرضه کرده و آن را در همه عرصه‌ها تجلی دهیم.

پژوهش‌های حوزه‌های علمیه باید با رویکرد حل مشکلات جامعه باشدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدمصباح عاملی، رئیس حوزه علمیه خراسان رضوی در مراسم رونمایی از دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان رضوی که در روز نخست نمایشگاه پژوهش و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به رویکرد مقام معظم رهبری کار پژوهش باید عالمانه و کارآمد باشد.

وی با تأکید بر اینکه تا پایان سال بیش از ۱۰۰ اثر علمی و پژوهشی دیگر که توسط معاونت پژوهشی حوزه علمیه و دیگر مراکز و مدارس حوزوی صورت گرفته است، رونمایی خواهد شد، اظهار کرد: تولید این آثار کاری بسیار سنگین و درخور حوزه انقلابی و تحولی باید باشد.

عاملی با بیان اینکه ماهیت تحولی، حرکتی مستمر، متنوع و مقتصی زمانه است که عنوان اجتهاد را به خود اختصاص داده، عنوان کرد: اجتهاد حرکت علمی و پویاست که باید با توجه به شرایط جامعه، پاسخگوی آن نیازهای نیز باشد.

رئیس حوزه علمیه خراسان رضوی گفت: با توجه به شرایط جامعه، انتظارات خاصی از حوزویان می رود؛ لذا باید با توجه به شرایط پاسخگوی انتطارات و شبهات باشیم و در این راستا همه تلاش خود را بکار گیریم.

وی تصریح کرد: همه سعی و تلاش ما این است که تمام آموزش های حوزوی و علوم دیگر مبتنی بر پژوهش‌های طراز اسلام ناب و تشیع باشد؛ لذا با توجه به شرایط جامعه و انتظارات آن باید رسالت خود را هم در جامعه و هم در عرصه بین‌الملل به خوبی ایفا کنیم.

عاملی با تأکید بر اینکه پژوهش زیر ساخت آموزش است، گفت: آموزش مبتنی بر پژوهش عالمانه و اجتهادی می تواند باعث ایجاد حرکتی تحولی و خوب در جامعه شود.

رئیس حوزه علمیه خراسان رضوی با بیان اینکه فعالیت های اجتهادی منحصر به داخل حوزه نیست، گفت: این حرکت ها تلاشی از ناحیه فقها و علما در طول تاریخ بوده که از یک طرف برای تقویت طلاب و علما، با دو رویکرد تربیتی و دانش محور و راه‌اندازی هیئت‌های اندیشه ورز به کار خود ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه هیات های اندیشه ورز در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه در حال فعالیت هستند، ادامه داد: اجتهاد حرکت مستمر تاریخی است که در تولید علم از آن استفاده می‌شود.

عاملی با تأکید بر اینکه آموزش‌ها در حوزه‌های علمیه باید مبتنی بر پژوهش‌هایی با رویکرد حل مشکلات جامعه باشد، افزود: باید اسلام ناب را به جهان عرضه کرده و آن را در همه عرصه‌ها تجلی دهیم.

انتهای پیام

captcha