فرصت‌سازی از تحریم با فعال‌سازی ظرفیت‌های داخلی و تبیین واقعیت‌های اقتصادی
کد خبر: 3769898
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
بیژن مقدم مطرح کرد:

فرصت‌سازی از تحریم با فعال‌سازی ظرفیت‌های داخلی و تبیین واقعیت‌های اقتصادی

گروه سیاسی ــ مدیرمسئول سایت الف با تأکید بر تبیین واقعی شرایط اقتصادی کشور و پرهیز از امیدآفرینی‌‌های کاذب از یک‌سو و مأیوس‌ کردن مردم از سوی دیگر، گفت: در چنین وضعیتی لازم است مسئولان در راستای شفاف‌سازی، سطح زندگی و نحوه زیست خود را با عموم مردم تنظیم و آن را اعلام کنند و در کنار آن باید ظرفیت‌های داخلی را فعال کرد و در این صورت حداقل می‌توان فشارهای شکننده تحریم‌ها را کاهش داد.

به گزارش ایکنا؛ یکی از عبارات و جملات مکرری که مسئولان در هنگام تحریم بیان می‌کنند این است که می‌توان تحریم‌ها را به یک فرصت تبدیل کرد. حال سؤال این است چه بایدها و نبایدهایی تهدیدی به نام تحریم را به فرصت تبدیل می‌کنند؟ در واقع، مسئولان در شرایط تحریم باید چه تصمیماتی بگیرند یا نگیرند و چه اقداماتی را باید انجام بدهند یا ندهند تا تحریم‌ها فارغ از شعار به یک فرصت تبدیل شود.

خطای تحلیلی مسئولان درباره تحریم‌ها با خوش‌بینی به غرب

بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و مدیرمسئول سایت الف، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره موانع داخلی تبدیل تحریم‌ها به فرصت گفت: مهم‌ترین اقدامی که از مسئولان در این شرایط انتظار می‌رود قدرت پیش‌بینی است نه اینکه در مقابل یک عمل انجام شده قرار گیرند. در واقع مسئولان به واسطه امکانات، اختیارات و هوش سیاسی که دارند، باید به خوبی تحولات آینده را پیش‌بینی کنند.

وی ادامه داد: به نظر من درباره تحریم‌ها مقداری خطای تحلیلی در میان مسئولان وجود داشت که آن هم به دلیل نوعی خوش‌بینی به غربی‌ها بود که مانع پیش‌بینی درست از شرایط آتی شد؛ به عبارت دیگر اگر مسئولان کشور فرض می‌کردند کشور در مقابل تحریم‌هایی شدیدتر از گذشته قرار خواهد گرفت انتظار مردم هم این بود که مسئولان فعال‌تر و بابرنامه‌تر در این میدان حاضر شوند که این اتفاق به خاطر همان خوش‌بینی محقق نشد.

بی‌توجهی به راهکار اصلی مقابله با تحریم

مقدم اظهار کرد: مسئله بعد اینکه به نکاتی که در سال‌های گذشته از سوی رهبری نظام بارها و بارها مطرح شد بی‌توجهی شده که بارزترین آن تأکیدات اقتصاد مقاومتی بود. اقتصاد مقاومتی بحث جدیدی نیست و از سال‌ها پیش ایشان این موضوع را بیان کردند. افرادی هم درباره این مفهوم شبهاتی داشتند و در تعاریف اقتصاد مقاومتی دچار اشتباهاتی بودند ولی رهبر معظم انقلاب در این سال‌ها تلاش کردند همه این دیدگاه‌ها را تصحیح کنند.

مدیرمسئول سایت الف اضافه کرد: برای نمونه عده‌ای اقتصاد مقاومتی را همان اقتصاد ریاضتی تلقی می‌کردند، ولی ایشان توضیح دادند که منظور و مراد به هیچ وجه این نیست و اگر زودتر از تهدیدات دشمن زیرساخت‌های اقتصادی خود را تقویت کنیم به اقتصاد ریاضتی نمی‌رسیم. ولی متأسفانه این هشدارها جدی گرفته نشد.

بی‌انگیزگی و بی‌عملی برخی مسئولان

مقدم با بیان اینکه عامل دیگری که مانع تبدیل تحریم‌ها به فرصت شده فاصله زیاد میان گفتار تا عمل است، گفت: مسئولان گاهی اوقات در ضرورت اقتصاد مقاومتی و تبدیل تحریم به فرصت سخن می‌گویند، اما عملگرایی لازم از سوی آنها مشاهده نمی‌شود. دولت به دلیل ساختار و وجود برخی وزرایی که به لحاظ سنی، تحرک و انگیزه دچار مشکل هستند به هیچ وجه آماده چنین شرایطی نیست و این مسئله را منتقدان، اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب، مطرح کرده‌اند؛ به عبارتی به نظر می‌رسد دولت در وضعیت فعلی مرد چنین میدانی نیست.

وی یادآور شد: اگر شرایط امروز شرایط جنگ اقتصادی است برای چنین وضعیتی آرایش جنگی، وقت متناسب، همت عالی و ابتکاراتی لازم است. این بدان معنا نیست که مسئولان کاری نمی‌کنند، بلکه فاصله کارها و اقدامات با انتظارات رهبری و مردم زیاد است. به همین دلیل است که دچار غافلگیری‌هایی می‌شویم که می‌تواند بحران‌های امنیتی، اجتماعی و سیاسی برای کشور ایجاد کند و این در راستای خواسته دشمن است.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: اگر مسئولان زودتر به تأکیدات رهبری توجه می‌کردند، از خوش‌بینی به غرب کم می‌کردند و صحنه را حقیقتاً یک صحنه جنگی ترسیم می‌کردند، در مقایسه با امروز شرایط خیلی بهتری داشتیم.

همراهی مسئولان با درک مشکلات مردم

مقدم درباره اعمال و اقدامات نامتناسب با شرایط تحریم مسئولان و تأثیر منفی آن در جلب همراهی مردم با دولت گفت: تصویری که مردم درباره شرایط کشور دریافت می‌کنند برخاسته از رفتارها و تصمیمات مسئولان است. مردم وقتی در شرایط سخت معیشتی تحمیل‌شده از سوی دشمن هستند، اگر مسئولان نیز در چنین شرایطی باشند تحمل آن برای مردم راحت‌تر می‌شود.

وی بیان کرد: وقتی چنین فاصله‌ای وجود دارد و مردم می‌بینند مسئولان دردی احساس نمی‌کنند و حداقل به همین دلیل است که دردها و مشکلات طبقات پایین را متوجه نمی‌شوند، فشار مضاعفی بر مردم وارد می‌شود. در واقع در نگاه جامعه بی‌عملی، بی‌انگیزگی و بی‌تحرکی مسئولان مشاهده می‌شود و دلیلش این است که مسئولان و اطرافیانشان ظاهراً برای خودشان مشکلی ندارند. این فاصله باعث می‌شود که همراهی و همدلی مردم با مسئولان شکل نگیرد.

مدیرمسئول سایت الف در تشریح آفات و تبعات منفی این فاصله گفت: این فاصله نوعی گرایش به منفعت‌طلبی، سوداگری و سودجویی در میان مردم و دستگاه‌های دولتی ایجاد کرده است. بخش خصوصی هم که انتظار می‌رود در شرایط سخت تحریم کنار مردم باشد گاهی مقابل مردم قرار می‌گیرد و از این فرصت با سودجویی استفاده می‌کنند و این‌ها چیزی را جز ضرر برای کشور و مردم در پی نخواهد داشت.

تنظیم سطح زندگی مسئولان با عامه مردم

مقدم درباره اقدامات دارای اولویت‌ و اساسی دولت و مجموعه مسئولان کشور در شرایط تحریم گفت: اولاً شرایط اقتصادی کشور باید برای مردم به درستی تبیین شود؛ نه امیدآفرینی‌های کاذب، به معنی وعده‌های توخالی، می‌تواند مشکلات را حل کند و نه یأس‌آفرینی. رسانه‌های دشمن به اندازه کافی ایجاد ناامیدی می‌کنند و در این شرایط در داخل نباید به این امر دامن زده شود؛ بنابراین از مسئولان انتظار می‌رود برنامه‌های عملیاتی را که با توان و امکانات امروز سازگار است بیان کنند.

وی ادامه داد: ثانیاً مسئولان سطح زندگی و نحوه زیست خود را با مردم تنظیم کنند و هیچ اشکالی هم ندارد که این امور را بیان کنند. یکی از ویژگی‌های شفاف‌سازی این است که مردم بدانند مسئولان در کنارشان هستند و مانند آنها زندگی می‌کنند و اگر قرار است چیزی خورده نشود آنها هم نمی‌خورند، نه اینکه مسئولان آن را در اختیار داشته باشند و مردم توان خرید نداشته باشند. اقدام بعدی توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی است. افرادی هستند که با انقلاب همراه‌اند و مسئولان باید آنها را دعوت کنند و شرایط را توضیح دهند و از آنها کمک بخواهند.

مقدم اضافه کرد: از سوی دیگر لازم است که مقررات مربوط به مجازات متخلفان به طور جدی اعمال شود؛ مثلاً امروز افسارگسیختگی در قیمت‌ها کاملاً قابل مشاهده است و دولت هم کاملاً ابزارهای کنترل بازار را در اختیار دارد و معنی ندارد محصولی که مصرف هر روزه مردم است در طی بازه زمانی کوتاه چندین بار گران شود. اکنون کارخانه‌دار به راحتی بیان می‌کند قیمت را تعیین می‌کنم و افزایش می‌دهم. این آشفتگی در بازار را ایجاد می‌کند و از اقتدار دولت می‌کاهد. در شرایط جنگ اقتصادی دولت باید در برابر متخلفان اقتدار خود را نشان دهد تا اهداف بزرگ‌تر محقق شود.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان تأکید کرد: نکته پایانی هم که باید باجدیت مورد توجه قرار گیرد بازگشت به ظرفیت‌های داخلی است که اگر فعال شود می‌تواند بسیاری از مشکلات ناشی از تحریم‌ها را برطرف سازد یا حداقل فشارهای شکننده آن را کاهش دهد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha