برادری مسلمانان از ارکان ایمان‌ آنهاست/ جلسات مشترک شیعه و سنی در افغانستان
کد خبر: 3770004
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۶
حجت‌الاسلام هادی:

برادری مسلمانان از ارکان ایمان‌ آنهاست/ جلسات مشترک شیعه و سنی در افغانستان

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام هادی اظهار کرد: مسلمانان باید شرایط حساس را در نظر گرفته و در کنار یکدیگر باشند و مسئله تقریب و اخوت از مهم‌ترین مسئولیت‌های حساسی است که در راستای جلوگیری از قتل و غارت در میان آنان و آب در آسیاب دشمن ریختن باید مورد توجه ما باشد.

جمعه/// برادری مسلمانان از ارکان ایمان‌ آنهاست/ جلسات مشترک شیعه و سنی در افغانستان

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی هادی، از اعضای سابق حزب حرکت اسلامی افغانستان و از چهره‌های تقریبی این کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره راهکارهای تحقق وحدت در جهان اسلام، ضمن تقدیر از جمهوری اسلامی ایران بابت شکل‌گیری مجمع جهانی تقریب و برگزاری سالانه کنفرانس وحدت اسلامی گفت: معتقدم بعد از پیروزی نظام جمهوری اسلامی، اولین گام بسیار مهم و حیاتی برای مسلمانان، شکل‌گیری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود؛ چراکه ما مسلمانان به مدت هزار سال در جدایی و انشقاق زندگی‌ کرده‌ایم.
برادری مسلمانان از ارکان ایمان آنهاست
وی ادامه داد: این در حالی است که دین ما، دین برادری است. در قرآن کریم نیامده است که اگر دچار مشکل شدید آنگاه برادر باشید بلکه قرآن کریم فرموده است :« إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ؛ در حقيقت مؤمنان با هم برادرند پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد اميد كه مورد رحمت قرار گيريد» (الحجرات/ 10). بنابراین اخوت از ارکان ایمان است و اگر مسلمانی، قائل به برادری نباشد ایمان هم ندارد.
حجت الاسلام هادی یادآور شد: مسلمانان باید شرایط حساس را نظر گرفته و در کنار یکدیگر باشند. از سوی دیگر کاهش فاصله‌‌های زمانی و مکانی میان مسلمانان از مهم‌ترین فوایدی است که در تقریب میان آنها وجود دارد.
دین اسلام سراسر تأکید بر رحمت و دوستی است
وی گفت: نباید هر روز فاصله و دشمنی میان مسلمانان بیشتر شود. ما دارای دین واحدی هستیم که سراسر تأکید بر رحمت، برکت و دوستی است اما اکنون عده‌ای به نفاق و اختلاف میان مسلمانان دامن زده‌اند؛ چراکه نفاق، ملت‌ها را نابود کرده و عزت‌ها را از بین می‌برد و باعث فتنه در میان مسلمانان و پیروزی دشمن بر آنان می‌شود.
این شخصیت تقریبی بیان کرد: معتقدم تا الان هرچقدر کنفرانس برای نزدیکی و تقریب میان مسلمانان برگزار شده مفید بوده است و نخبگان، شخصیت‌ها و دلسوزان جهان اسلام را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده و این پیام هم برای نسل امروز وجود دارد که باید با محبت و برادری زندگی کرده و از تفاوت‌های جزئی که میان ما وجود دارد چشم‌پوشی کنیم.
آب در آسیاب دشمن نریزیم
حجت‌الاسلام هادی یادآور شد: مسئله تقریب و اخوت میان مسلمانان از مهم‌ترین مسئولیت‌های حساسی است که در راستای جلوگیری از قتل و غارت در میان مسلمانان و آب در آسیاب دشمن ریختن باید مورد توجه ما باشد. بنده بر روح حضرت امام خمینی(ره) درود می فرستم و از عنایت مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای هم سپاسگزاری می‌کنم که بر مسئله تقریب میان مسلمانان تأکید کرده‌اند.
وی تصریح کرد: همچنین لازم است از زحمات و تلاش‌های حضرت آیت‌الله تسخیری تشکر کنم که زحمات بسیاری کشیده‌اند و در سراسر کشورهای اسلامی، پرچم تقریب را به اهتزاز درآورده‌اند. ایشان مخصوصا چند بار در جلسات تقریبی ما در کابل حضور پیدا کردند و لازم است از این بابت از آیت‌الله تسخیری تشکر کنم و امیدوارم موفق باشند.
جلسات مشترک شیعیان و اهل سنت در افغانستان
عضو سابق حزب حرکت اسلامی افغانستان گفت: مسئولیت تقریب در افغانستان بر عهده بنده است و تاکنون هم جلسات مشترک و مباحث متعددی با حضور علما و دانشگاهیان ما برگزار شده و عملا در تقریب زندگی می‌کنیم و حتی مراسم عاشورای مشترک و اعیاد شعبانیه مشترک برگزار می‌کنیم.
حجت‌الاسلام هادی در پایان اظهار کرد: بیش از هشتاد عنوان از کتاب‌های حضرت امام خمینی(ره) و شخصیت‌های بزرگی همانند شهید مطهری را به زبان پشتو ترجمه کرده و در حال توزیع آن هستیم. ما شورایی به نام شورای اخوت اسلامی را دارا هستیم. البته این سخن بدین معنا نیست که کسی مخالف این وضعیت نباشد. در افغانستان، غربی‌ها حاکم هستند و مسلما از وحدت و برادری شیعه و سنی هراس دارند اما مردم ما دلسوز و مهربان هستند و با وجود همه انتحارها و انفجارهایی که صورت می‌گیرد، در کنار هم قرار دارند.
انتهای پیام

captcha