نقش مؤثر امر به معروف در کنترل آسيب‌های اجتماعی
کد خبر: 3770047
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳
دادستان کل کشور مطرح کرد؛

نقش مؤثر امر به معروف در کنترل آسيب‌های اجتماعی

کانون خبرنگران نبأ _ دادستان کل کشور بر اجرای مؤثر امر به معروف و نهی از منکر در کنترل آسيب‌های اجتماعی تأکید داشت.

نقش مؤثر امر به معروف در کنترل آسيب‌های اجتماعی

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری در مراسم سیاسی نیروهای مسلح که دیروز، 14 آذرماه در سالن شهید جنگرودی سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران برگزار شد، با اشاره به آیه 71 سوره توبه اظهار کرد: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ يُطيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَکيمٌ: مردان و زنان مؤمن همه یاور و دوستدار یکدیگرند، خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع می‌کنند و نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و حکم خدا و رسول او را اطاعت می‌کنند، آنان را البته خدا مشمول رحمت خود خواهد گردانید که خدا صاحب اقتدار و درست کردار است»؛ جامعه‌ای که این آیه به آن اشاره دارد و مشمول رحمت و عنایات الهی می‌شود، اجتماعی از مرد و زن است که بر یکدیگر ولایت دارند و در این جامعه همه از هم مراقبت دارند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.

دادستان کل کشور ادامه داد: امروز اگر بخواهیم به عملکرد جامعه اسلامی در عمل به این آیه نمره بدهیم، نمره قابل قبولی نخواهد گرفت. عملکرد نامناسب ناشی از عملکرد غیر منطقی و نامناسب ما اعم از روحانیون، حوزه‌های علمیه، مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی تا دستگاه‌های قضائی، اجرایی و... است که این وظایف را نمی‌توانیم متوجه عده‌ای خاص کنیم.

منتظری گفت: اگر در اجتماع نظارت عمومیت داشته و امر به معروف و نهی از منکر زنده باشد، می‌توانیم جامعه را به سمت کمال و ترقی جهت دهیم. چون اگر این دو مقوله در جامعه و امت اسلامی ضعیف باشد، رشد و بالندگی در ابعاد مادی و معنوی جامعه دچار رکود می‌شود.

دادستان کل کشور اظهار کرد: یکی از مسائل موجود و قطعی جامعه بحث پولشویی است که شامل درآمد نا مشروع و غیرقانونی در مسیر قضاوت افراد و مسؤولینی قرار می‌گیرد که آن را قانونی می‌خوانند.

وی اشاره کرد: دشمن بر نفوذ تأکید دارد لذا امروزه باید بصیرت‌افزایی و امر به معروف و نهی از منکر بیشتر قابل توجه قرار گیرد. چون دشمن سرمایه‌گذاری بزرگی در این راستا انجام داده است و همیشه پنهانی به این موضوع رسیدگی می‌کند.

منتظری با تأکید بر اینکه درصد بسیار زیاد آسيب‌های دستگاه‌های قضایی، انتظامی و اجرایی ناشی از ضعف در نظارت است، افزود: ما در دستگاه‌های اجرایی منشور امیرالمؤمنین(ع) را درس می‌گرفتیم؛ باید توجه داشت در نظام اسلامی یک نظارت همگانی نیاز دارد تا کارگزاران نظارت کافی و وافی این نظام را داشته باشند.

دادستان کل کشور در پایان گفت: اعتراض و گله‌گذاری از دستگاه‌های قضایی وارد است. چون مقابله با فساد باید از منشأ شروع شود. لذا اگر امروز منافذ را نبینیم برای کنترلش از طریق دستگاه قضا موفق نخواهیم شد. چشم ما باید مانند شلاقی در مباحث اخلاقی عمل کند ولی این برداشت نادرست است و باید فرهنگ و اخلاق را بگونه‌ای وارد اجتماع کنیم که منجر به فساد نشود.

انتهای پیام

captcha