جهان عاری از خشونت را از مسیر گفت‌وگو می‌توان ترسیم كرد
کد خبر: 3770140
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عشق‌آباد:

جهان عاری از خشونت را از مسیر گفت‌وگو می‌توان ترسیم كرد

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آیین افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی «جاده ابریشم: توسعه حال و آینده» در ترکمنستان گفت: گفت‌وگو اعلام آمادگی برای شنیدن عقاید دیگران هست و از همین مسیر می‌توان جهانی عاری از خشونت را ترسیم کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین‌المللی «جاده ابریشم: توسعه حال و آینده» در ترکمنستان شرکت کرده است، در افتتاحیه این کنفرانس سخنرانی کرد.

ابراهیمی‌ترکمان در این سخنرانی خود با اشاره به موضوع گفت‌وگوهای فرهنگی و انتقال فرهنگ از طریق جاده ابریشم گفت: مسیر جاده ابریشم، مسیر انتقال فرهنگ نیز بوده است. در همین مسیر گفت‌وگوهای فرهنگی و تمدنی شکل گرفته است. اینکه پیشینیان ما تا پیش از قرن پانزدهم که این جاده رونق بیشتری داشت، توانسته‌اند انتقال فرهنگ را از طریق گفت‌وگوهای فرهنگی پایه‌ریزی کنند، اقدامی ستودنی و ارزشمند است.

وی افزود: گفت‌وگوهای فرهنگی می‌تواند در جهان کنونی که خشونت افزایش پیدا کرده است، عامل نرم‌کننده برای روح بشر تلقی شود و بشر را به سادگی و صفای باطن نزدیک سازد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأكید كرد: گفت‌وگو نه تنها ابراز عقیده خود است؛ بلکه اعلام آمادگی برای شنیدن عقاید دیگران نیز هست و از همین مسیر می‌توان جهانی عاری از خشونت را ترسیم کرد.

ابراهیمی‌تركمان ادامه داد: پدران و پیشینیان ما بدون بهره‌مند بودن از امکاناتی که امروزه ما از آنها بهره‌مند هستیم، توانستند بیش از هشت هزار کیلومتر جاده ابریشم را که شرق را به غرب متصل می‌کند، پایه‌ریزی کنند. این جاده بیش از 50 درصد کشورهای جهان را در خود جای داده است.

وی افزود: درست است که هدف اصلی در ایجاد جاده ابریشم توسعه تجارت و اقتصاد بود و ایجادکنندگان از مبدأ چین در شرق تا اروپا در غرب، کوه‌ها و صحراها و دریاها را درنوردیدند تا بتوانند داشته‌های اقتصادی خود را برای کسب سود بیشتر و رفع نیازهای خود به کشورهای یکدیگر انتقال دهند؛ اما در کنار این اقدام اقتصادی، اتفاقات فرهنگی فراوانی نیز رخ داده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: گفت‌وگوهای فرهنگی نیاز روزافزون بشر امروز است. اگر گفت‌وگوهای فرهنگی اتفاق نیفتد، بشر به مرحله‌ای می‌رسد که با اندیشه دیگران می‌اندیشد و با پای دیگران راه می‌رود و سنت‌های بومی نادیده خواهد شد.

ابراهیمی‌تركمان در پایان اظهار كرد: شایسته است یادآوری كنم كه ایران، یكی از كشورهایی است که از نظر فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی در جایگاه‏ مرکزی جاده ابریشم قرار داشته و در گسترش روابط بین كشورهای مختلف نقش مهمی ایفا كرده است.

این خبر می‌افزاید، کنفرانس دوروزه کنفرانس بین‌المللی «جاده ابریشم: توسعه حال و آینده» روز پنجشنبه 15 آذرماه با حضور وزرای فرهنگ و نمایندگان فرهنگی و سیاسی کشورهای افغانستان، ارمنستان، برونئی، كامبوج، چین، مصر، گرجستان، یونان، هندوستان، اندونزی، ایران، ژاپن، اردن، قزاقستان، كنیا، عراق، ایتالیا، كره‌شمالی، كویت، قرقیزستان، لبنان، مقدونیه، مالزی، مغولستان، موزامبیك، نپال، عمان، پاكستان، سوریه، تانزانیا، تایلند، تركیه، ازبكستان، یمن، امارات متحد عربی و ویتنام، با پیام قربانقلی محمداف، رییس جمهور ترکمنستان در شهر عشق‌آباد (پایتخت تركمنستان) آغاز به کار کرد.

محورهای اصلی این کنفرانس «بررسی تاریخ و احیای جاده بزرگ ابریشم»، «شكل‌گیری هویت جمعی در كنار جاده ابریشم» و «فناوری‌های نوآورانه و رویكردها برای گسترش تجارت و همبستگی در جاده ابریشم» است.

انتهای پیام

captcha