ورود صنعت به دانشگاه‌ها به جای فناوری، نتایج بهتری همراه دارد
کد خبر: 3770242
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱

ورود صنعت به دانشگاه‌ها به جای فناوری، نتایج بهتری همراه دارد

گروه فرهنگی- رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این روزها تقاضای واقعی برای پژوهش به مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها ارجاع داده می‌شود که شاید اگر صنعت ما نیز به جای ورود به فناوری به سمت دانشگاه‌ها و مراکز فناوری سوق یابد، می‌تواند نتایج بهتری را کسب کند و بهتر بتواند صنعت خود را به‌ روز کنند.

اگر صنعت به جای ورود به فناوری به سمت دانشگاه‌ها سوق یابد، نتایج بهتری کسب می‌کندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، دکتر محمد کافی شامگاه گذشته ١٥ آذر ماه در مراسم اختتامیه نمایشگاه پژوهش و فناوری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد،‌ اظهار کرد: توانمندی‌های ایران در حوزه پژوهش و فناوری سرآمد و زبانزد جهان است، به گونه‌ای که ایران توانسته است رتبه ١٧ جهانی را در پژوهش‌های علمی کسب کند این به دست نمی‌آید، مگر اینکه پشتوانه آن پژوهشگرانی باشند که با دست خالی و همت بلند تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین موضوعی که شاید این روزها ما با آن مواجه هستیم این است که تقاضای واقعی برای پژوهش به مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها ارجاع می‌شود که شاید اگر صنعت ما به جای ورود به فناوری به سمت دانشگاه‌ها و مراکز فناوری سوق یابد نتایج بهتری را کسب کنند و بهتر بتوانند صنعت خود را به‌ روز کنند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد:  ‌طبیعی است که هر کشوری به داشته‌ها و ثروت‌های خود افتخار کند و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و به نوبه خود ثروت‌هایی را دارد که قطعا به آن‌ها افتخار می‌کند که یکی از آن‌ها توانمندی پژوهش این کشور است که خوشبختانه شاهد اتفاقات و نتایج خوبی در این راستا بوده‌ایم.

کافی افزود: بنابراین پژوهشگران ایرانی در هر نقطه‌ از دنیا که حضور داشته باشند قطعا می‌توانند افتخاراتی را کسب کنند.

وی تاکید کرد: امیدواریم این حلقه به زودی به برکت چنین جشنواره‌هایی و نزدیک شدن حوزه‌های مختلف تحقق یابد. البته که تنها این دو حوزه نیستند که نیاز دارند به یکدیگر نزدیک شوند، بلکه سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و بزرگان کشور به این نکته برسند و برنامه‌های توسعه کشور در جهتی پایه ریزی شود که پژوهشگران از دست صنعتگران اعتبارات خود را دریافت کنند و صنعتگران نیاز داشته باشند که با کمک پژهشگران کار خود را پیش برند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: اگر پژوهشگران در صحنه نباشند استعدادی به خودی خود به نمایش گذاشته نمی‌شود. امیدواریم که هر سال نسبت به سال گذشته شاهد همگرایی بالای پژوهش،‌ فناوری و کسب و کار باشیم و ساز و کارهای دولتی و قانونی ما در جهتی پیش رود که کشور ما براساس دانایی و پژوهش اداره شود.

نمایشگاه آغازی برای همگرایی پژوهشگران

وی گفت: در واقع این نمایشگاه آغازی برای هم‌گرایی و هم بستگی پژوهشگران و همچنین شروعی برای دو رویداد مهم دیگر در حوزه پژوهش است که از این میان می‌توان به بزرگداشت هفته پژوهش در دانشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و همچنین جشنواره‌ای که در تهران بنا است برگزار شود، اشاره کرد که در این همایش بنا است تعدادی از بزرگان صنایع این استان نیز شرکت داشته باشند.

کافی خاطرنشان کرد: ظرفیت استان در این حوزه فراتر و گسترده‌تر از این نمایشگاه است اما همینکه این نمایشگاه توانست فضایی را برای دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش، شرکت‌های مختلف فناور و دانش بنیان، شرکت‌های خدماتی، رسانه‌ها، شهرداری و... ‌فراهم آورد تا این نهادها در کنار یکدیگر فعالیت کنند، می‌تواند نقطه مثبتی برای این نمایشگاه تلقی شود.

وی ادامه داد: در واقع کمتر نشستی را داریم که چنین جمعی را ایجاد کنند و در واقع به نوعی می‌توان آن را زنجیره بزرگ جنبش دانشجویی به شمار آورد که امیدواریم این جنبش دانشجویی به وجود آمده، همواره استوار و پایدار باشد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد:‌ مدیران ما به جای اعمال نظر شخصی خود و اینکه تنها به دیدگاه و سلیقه خود توجه کنند به نتایج پژوهش احترام گذارند و افتخار کنند که اگر از موضوعی اطلاعی ندارند بگویند که نمی‌دانیم و باید از طریق نتایج پژوهش فراگیرند که چگونه با آن مشکل مواجه شوند.

وی تصریح کرد: ‌دولت در چند ماه اخیر به دلیل مشکلاتی که در کشور به وجود آمد یک سری پروژه‌های تخصصی در برخی حوزه‌ها مانند سرمایه اجتماعی، نظام پولی بانکی و... تشکیل داد و از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش درخواست کرد تا در این زمینه کمک کنند، بر همین اساس در این چند ماه اخیر اتفاقات خوبی رخ داد که امیدواریم که این امر در کشور ما به روال طبیعی تبدیل شود.
گفتنی است که در این مراسم از غرفه‌های برتر نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی هفته پژوهش و فناوری تقدیر به عمل آمد.

از میان این غرفه‌ها می‌توان به غرفه جهاد دانشگاهی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه خیام،‌ موسسه آموزش عالی اسرار اشاره کرد. همچنین از پژوهشگرانی که از طرح‌های آن‌ها در این نمایشگاه رونمایی و تقدیر شد.

انتهای پیام

captcha