سه قربانی که پیش پای نیکسون به شهادت رسیدند
کد خبر: 3770265
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵

سه قربانی که پیش پای نیکسون به شهادت رسیدند

گروه فرهنگی - مصطفی بزرگ نیا، مهدی شریعت رضوی و احمد قندچی از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران بودند که در روز 16 آذر مهندس شدند و مهندسی دستگاه ستم شاهی را بر هم زدند و آنان در برابر قدرت استکباری ایستادگی کردند و در نهایت به شهادت رسیدند.

سه قربانی که پیش پای نیکسون به شهادت رسیدندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، 16 آذر روزی است که نهضت دانشجویی خود را با عاشورا تعریف کرده است و مطالبه آن خون امروز هم بر ذمه ماست تا از آمریکا طلب کنیم که خون همه شهدا به خون سید الشهدا(ع) می‌پیوندد و هر روز باید به خون خواهی شهید برخاست و در آخر نیز در رکاب امام عدالت و مهدی موعود(عج) آن را طلب کرد.

به همین مناسبت با چند دانشجو در رشته‌های مختلف هم صحبت شدیم تا از آن‌ها در مورد علت نامگذاری روز دانشجو جویا شویم؛ از آن چند دانشجو متاسفانه تنها یک نفر از آن‌ها علت نامگذاری روز دانشجو را می‌دانست.

وی گفت: پس از وقوع کودتای 28 مرداد 1332، سازمان‌های سیاسی تشکیل دهنده جبهه ملی، برای دوره کوتاهی در یک ائتلاف ضعیف، تحت نام نهضت مقاومت ملی به مقاومت سیاسی دست زدند و تظاهرات‌ و اعتصاب‌های پراکنده‌ای در پاییز همان سال در دانشگاه تهران رخ داد.

این دانشجو رشته صنایع شیمی تصریح کرد: چند هفته پس از این وقایع، اعلام شد که روابط ایران و بریتانیا از سر گرفته خواهد شد و نایب ریاست جمهوری وقت آمریکا برای دیدار رسمی به ایران خواهد آمد. این موضوع بهانه لازم برای اعتراضات را فراهم کرد و در 16آذر به سفارش نهضت مقاومت ملی، دانشجویان فعال به سخنرانی در کلاس‌ها پرداختند و ناآرامی تمامی محوطه دانشگاه تهران را فرا گرفت.

وی اضافه کرد: دولت وقت برای پیشگیری از هرگونه اقدام بعدی تصمیم به سرکوب اعتراضات گرفت و در نهایت نیروهای امنیتی در دانشکده فنی، اقدام به شلیک تیر کردند که موجب مرگ سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران شد.

این دانشجو رشته صنایع شیمی در پایان اظهار کرد: توقعی که به عنوان یک دانشجو دارم این است که بعد از فارغ التحصیل شدن نگران شغلی که متناسب با رشته‌ام است نباشم و شرایط برای کار مهیا باشد و این تنها دغدغه‌ای است که یک دانشجوی پسر را نگران می‌کند تا تصور کند که آینده شغلی‌اش به خطر افتاده است.

شانزدهم آذرماه 1332 حادثه‌ای بزرگ در تاریخ ایران رقم خورد که یاد آن حادثه اکنون بهانه روز دانشجوست و دانشجویان از آن زمان به بعد تمام تلاش خود را می‌کنند تا در سرنوشت مردم کشورشان تاثیرگذار باشند.

نقش دانشجویان در جریان انقلاب اسلامی و همچنین فعالیت بی‌نظیر دانشجویان در جنگ تحمیلی نشان دهنده این است که هویت دینی و ملی خود را بالاتر از جان می‌دانند و خون خود را در راه آن فدا می‌کنند.

دوران کنونی نیز از دیدگاه دانشجو اهمیتی بسیار بالا دارد و تکاپوهای دانشجویی در جریان حوادث سیاسی کشور نشان می‌دهد که دانشجویان موقعیت ایران را در راستای شرایطی که وجود دارد درک می‌کنند و باید گفت نسل دانشجو نسلی بیدار و آگاه است که برای آرمان‌های خود هزینه می‌کند.

انتهای پیام

captcha