استقبال گرم بلاروسی‌ها از «شیار 143»+ عکس
کد خبر: 3770340
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸

استقبال گرم بلاروسی‌ها از «شیار 143»+ عکس

گروه بین‌الملل ـ فیلم سینمایی «شیار 143» ساخته نرگس آبیار، کارگردان موفق کشورمان، در جشنواره «کرامت انسانی، عدالت و برابری» مینسک، پایتخت بلاروس، به نمایش درآمد و با استقبال مواجه شد.

به گزارش ایکنا؛ فیلم سینمایی شیار 143 که مفاهیم  انسانی دارد و بیانگر گوشه‌ای از ایثارگری‌ها و از خود گذشتگی‌های ملت ایران در سال‌های دفاع مقدس و پس از آن است، در چارچوب جشنواره «کرامت انسانی، عدالت و برابری»، که آن را دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در بلاروس برگزار کرد، در چهارم دسامبر 2018 (13 آذرماه) به نمایش درآمد؛ این جشنواره که از اول دسامبر(دهم آذرماه) آغاز شده است و تا دهم دسامبر 2018 (19 آذرماه) در سالن سینمای «پیانر» شهر مینسک ادامه دارد.

بنا بر اعلام رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلاروس، همان گونه که انتظار می‌رفت، نمایش این فیلم با استقبال خوب مخاطبان بلاروسی مواجه شد، به نحوی که برخی از صحنه‌های احساسی داستان فیلم بینندگان را به همذات‌پنداری واداشت و اشک را از دیدگانشان جاری ساخت. تجربه مشترک مردم ایران و بلاروس درباره تجاوز بیگانه به حریم کشورشان یکی از دلایل اصلی این ماجراست.

دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد در جمهوری بلاروس این جشنواره را برگزار می‌کند و اکنون یازدهمین دوره آن برگزار شده است. برنامه امسال این جشنواره نیز به مناسبت فرارسیدن 10 دسامبر، روز جهانی حقوق بشر و همچنین بزرگداشت هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر، اجرا می‌شود. در برنامه امسال فیلم‌های مطرحی از کشورهای آمریکا، ارمنستان، ایتالیا، ایران، آلمان، انگلستان، برزیل و فرانسه، که در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی عناوین و جایزه‌های بسیاری را کسب کرده‌اند، برای علاقه‌مندان بلاروسی و خارجی به نمایش درمی‌آید.

سایت رسمی نمایندگی سازمان ملل متحد در بلاروس به نقل از ویکتور رادیوینووسکی، مسئول برگزاری این جشنواره، نوشت: «بالغ بر ده سال است که با برگزاری این جشنواره در پی پاسخگویی به سؤالات پیش رویمان هستیم. امسال مصادف است با بزرگداشت هفتادمین سالگرد اعلامیه حقوق بشر. آزادی از ترس، دسترسی به بهداشت و آموزش، آزادی بیان و بهره‌مندی از ثمرات عدالت اقتصادی و اجتماعی از ارکان حقوق بشر هستند. از طریق مفاهیمی همچون تساوی، عدالت و کرامت با خشونت به مقابله پرداخته و صلح در جهان پابرجا خواهد ماند. همزمان در جایی که ارزش‌های انسانی نفی می‌شود همگی ما در معرض تهدید هستیم. فستیوال ما به طور سنتی در روز اول دسامبر آغاز شد، یعنی روز جهانی ایدز. ایدز به نوعی نقض حقوق بشر است.  این فستیوال زمینه بحث آزاد درباره علل گسترش این بیماری و اجرای اقدامات لازم برای مقابله با آن را فراهم می‌سازد. وظیفه فستیوال ما همچون گذشته جلب توجه مردم بلاروس به اهمیت حقوق جهانی بشر، ارزش‌های جهانی و اهمیت نقش همکاری‌ها، درک و احترام متقابل در جامعه است. نمایش فیلم‌های حاضر در جشنواره همچنان از استقبال خوبی برخوردار بوده و اجازه نمی‌دهد که مردم بی تفاوت سالن را ترک کنند و این موضوع حکایت از آن دارد که فستیوال وظیفه‌اش را به درستی انجام داده است.»

همچنین در دیدار ویکتور رادیوینووسکی با ابوالقاسم مختاریان، رایزن فرهنگی سفارت ایران در مینسک، وی از رایزنی در معرفی فیلم ارزنده شیار 143 تشکر و قدردانی کرد و برای ادامه همکاری‌های دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد و سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلاروس در آینده ابراز امیدواری کرد.

مختاریان نیز ضمن استقبال از تداوم همکاری‌های آتی، از رادیوینووسکی برای شرکت در برنامه‌های فرهنگی کشورمان از جمله فعالیت‌های انجمن فیلم ایران دعوت کرد. همچنین، خانم یلنا استلماخ، معاون اتحادیه نویسندگان بلاروس، نیز به دعوت رایزنی فرهنگی در این برنامه شرکت داشت. طبق توافق به عمل آمده قرار است فعالیت‌های انجمن فیلم ایران در محل این اتحادیه آغاز شود تا زمینه تعاملات پررنگ‌تر حوزه‌های سینمایی و ادبی دو کشور فراهم شود.

از نکات جانبی این جشنواره می‌توان به تهیه 30 تابلوی نقاشی براساس 30 بند اعلامیه جهانی حقوق بشر و کتابچه کوچکی حاوی مفاد اعلامیه یادشده اشاره کرد که در سالن ورودی سینما در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام

captcha