افشاگری و مطالبه‌گری به ادب و قاعده نیاز دارد
کد خبر: 3770470
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
یک کارشناس فضای مجازی بیان کرد:

افشاگری و مطالبه‌گری به ادب و قاعده نیاز دارد

گروه شبکه اجتماعی ــ فعالیت مجازی «ما، مردم» که به افشاگری و مطالبه‌گری درباره مدیران بازنشسته می‌پردازد، واکنش‌های متفاوتی را در جامعه به همراه داشته است؛ یک کارشناس فضای می‌گوید که این مطالبه‌گری‌ها زمانی مفید است که با ادب و اقناع‌ شدن دو طرف همراه شود.

افشاگری و مطالبه‌گری به ادب و قاعده نیاز داردفعالیت مجازی «ما، مردم» از چند روز گذشته در شبکه اجتماعی اینستاگرام آغاز شده است. این صفحه اینستاگرامی که یک سایت نیز تأسیس کرده، محور کار خود را تحرک‌بخشی به سه قوه، اعلام عمومی مدیران بازنشسته و پیگیری مردمی جایگزین‌ کردن آن‌ها با جوانان شایسته اعلام کرده است. کلیپ‌هایی در این صفحه منتشر می‌شود که در آن جوانان با ظواهر مختلف با مسئولان بازنشسته تماس می‌گیرند و از آن‌ها علت رها نکردن صندلی‌شان را جویا می‌شوند. این کلیپ‌ها با اقبال گسترده‌ای در فضای مجازی مواجه شده و البته انتقاداتی را نیز برانگیخته است.

حسن نجفی سولاری، دکترای مدیریت استراتژیک و کارشناس فضای مجازی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره این فعالیت مجازی اظهار کرد: در روایت و آیات قرآن کریم مکرراً به رعایت ادب تأکید شده است که باید در تعامل و گفت‌وگوهای ما تجلی داشته باشد، آن جوانانی که از روی دلسوزی و احتمالاً مسئولیتی که احساس کرده‌اند به مطالبه‌گری در زمینه بازنشستگان می‌پردازند، باید توجه کنند که با ادب و متانت درخواست خود را مطرح کنند و وجهه جوانان مطالبه‌گر، خبرنگاران و ... مخدوش نشود. مسئولانی هم که در این نهضت‌های مردمی مورد سؤال قرار می‌گیرند، باید با متانت و سعه‌صدر به سؤالات پاسخ دهند. به عقیده من، چنین فعالیت‌هایی در فضای مجازی می‌تواند مفید باشد، به شرطی که اخلاق رسانه‌ای در آن رعایت شود.

وی در ادامه تأکید کرد: لازم است در تعاملات اجتماعی خود به دنبال اقناع‌ کردن باشیم، چه آن کسی که با مسئولی گفت‌وگو می‌کند و از او مطالبه‌ای دارد و چه آن مسئولی که با دلایل خود پس از بازنشستگی در جایگاهش باقی مانده است، باید بتواند طرف مقابل خود را اقناع کند. اقناع‌ کردن فرایندی است که لازمه آن در دین و فرهنگ ایرانی ما رعایت آداب گفت‌وگو و ادب است.

این کارشناس فضای مجازی در ادامه گفت: امروز نه فقط در ایران، بلکه در دنیا، فضای مجازی با بحران ضعف اخلاق مواجه است و آمارهای رسمی و غیررسمی نشان می‌دهد که دروغ‌سازی و خلاف‌گویی زیاد شده است. پیش‌تر رسانه‌های سنتی قوانینی داشتند که بازدارنده و تنظیم‌کننده بود، مثلاً کسی که در روزنامه مطلب می‌نویسد چون هویت دارد مواظبت می‌کند که خلاف ننویسد و اگر بنویسد افراد ذی‌حق اجازه دارند در همان صفحه جوابیه بدهند. همچنین کسی که در شبکه تلویزیونی حتی یک شبکه خصوصی صحبت می‌کند، هویتی دارد و قاعده‌مند عمل می‌کند اما در حال حاضر، رسانه‌های مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی در حال از دست‌ دادن اعتبار خود در زمینه‌های اخلاقی هستند.

فضای مجازی در ایران دچار رهاشدگی است

نجفی سولاری تصریح کرد: در ایران فضای مجازی دچار رهاشدگی است و بسیاری از فعالیت‌های مجازی با بی‌هویتی انجام می‌شود. متأسفانه تا زمانی که تنظیم‌گری در این زمینه انجام نشود، فضای اتهام‌زنی و آبروبری در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام به وجود می‌آید و ادامه می‌یابد، مثلاً در سطح گسترده اتهامی به اشخاص زده می‌شود یا شخصیت آن‌ها زیر سؤال می‌رود اما آن‌ها نمی‌توانند در آن فضای رهاشده از خود دفاع کنند. درخواست من این است که رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها باید به ایجاد این مطالبه از حکمرانی پیشرو باشند تا قوانینی جامع و شفاف برای تنظیم‌گری فضای مجازی به وجود بیاید.

وی در پایان به سواد رسانه‌ای پرداخت و گفت: به موازات نیاز به قانون به تقویت سواد رسانه‌ای نیز نیاز داریم. مخاطبان شبکه‌های اجتماعی باید بتوانند به درستی قابلیت تشخیص مسائل در فضای مجازی را به دست آورند. البته باز هم تأکید می‌کنم که پیش از این مسئله، به وجود قوانین بازدارنده نیاز داریم تا شخص خاطی در فضای مجازی مورد مؤاخذه قرار گیرد. در تمام کشورهای دنیا فعالیت‌های مجازی مؤثر باید با هویت انجام شود.

انتهای پیام

captcha