باورهای فرهنگی و مشکلات اقتصادی؛ عامل اصلی افزایش سن ازدواج
کد خبر: 3770522
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴

باورهای فرهنگی و مشکلات اقتصادی؛ عامل اصلی افزایش سن ازدواج

گروه معارف - مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌ شمالی گفت: در جامعه امروز باورهای فرهنگی بیش از مشکلات اقتصادی در مسئله افزایش سن ازدواج جوانان دخیل هستند.

باورهای فرهنگی بیشتراز مسائل اقتصادی عامل افزایش سن ازدواج هستند

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌ شمالی، اظهار کرد: امروز در جامعه موانع فرهنگی بیشتراز مشکلات اقتصادی سبب افزایش سن ازدواج شده که این موضوع نیازمند بازنگری ریشه‌های فرهنگی این مهم دارد.
وی ادامه داد: در قدیم از ازدواج به عنوان یک وصلت یاد می‌شد و خانواده‌ها برای اتصال و هم‌افزایی بیشتر با هم زمینه ازدواج دختران و پسران خود را با یکدیگر فراهم می‌کردند، در حالی که امروز دیگر معنای وصلت تغییر پیدا کرده است.
خادمی با بیان اینکه کسی که مجرد بوده نیاز به ازدواج دارد زیرا هنوز بخشی از دین وی کامل نشده و در معرض آسیب است، افزود: فرد با ازدواج می‌تواند نیمی از نیازهای خود را به صورت شرعی تأمین کند و به لحاظ عاطفی، غریزی و احساسات اشباع شود و به آرامش برسد.
وی خاطرنشان کرد: به لحاظ دیگر به وسیله ازدواج دو عقل، خرد، فکر، دست با یکدیگر هم افزایی داشته و زمینه رشد و نمو همدیگر را در کانونی به نام خانواده فراهم می‌کنند.
خادمی با اشاره به قرآن که خداوند در آن می‌فرماید: «اگر از فقر می‌ترسید شما را از فضل خود بی‌نیاز می‌کند»، گفت: با ازدواج رزق و روزی جوانان دو چندان شده و خداوند آنان را بی‌نیاز می‌کند اگر قناعت پیشه کنند.
وی یادآور شد: در زمان پیغمبر اکرم(ص) مردی توانمندی مالی نداشته اما خواهان ازدواج بوده که پیامبر فرموده قرآن یاد داری فرد گفته بله پیامبر فرموده پس مهریه همسرت را آموزش قرآن قرار بده و ازدواج کن. بنابراین برداشت‌ها در خصوص ازدواج متفاوت است که عمده مشکلات در افزایش سن ازدواج همین باورهای فرهنگی است.
خادمی با ذکر اینکه سن بالای ازدواج در جامعه امروز جای نگرانی دارد، گفت: آینده تکثیر نسل در جامعه در معرض خطر بوده و از آن طرف نیازهای غریزی افراد تامین نمی‌شود و زمینه بی بندوباری را در جامعه ایجاد می‌کند.
وی با ذکر اینکه در اسلام خانواده سنگ بنای جامعه اسلامی و ایرانی است، خاطرنشان کرد: در نزد خداوند هیچ بنایی محبوب‌تر از ازدواج و تشکیل خانواده وجود ندارد.
خادمی با اشاره به اینکه انسان‌ها موجودات عرشی و ملکوتی هستند و به دلیل اقدام «آدم و حوا» به زمین آماده‌اند و باید به جایگاه اصلی خود برگردند که لازمه این بازگشت صعود است، یادآورشد: زن و مرد هر کدام یک بال پرواز بوده بنابراین برای تکمیل این صعود نیازمند دو بال و کنار هم قرار گرفتن زن و مرد است تا برای رشد و تعالی هم تلاش کرده و صعود کنند.
انتهای پیام

captcha