سیاست و اقتصاد از فرهنگ نشئت می‌گیرد/ افراط و تفریط در مسائل آموزشی کشور
کد خبر: 3770612
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
امام جمعه قم:

سیاست و اقتصاد از فرهنگ نشئت می‌گیرد/ افراط و تفریط در مسائل آموزشی کشور

گروه سیاست و اقتصاد ـ آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر دوری از افراط و تفریط در نظام آموزشی کشور اظهار کرد: اگر فرهنگ جامعه اصلاح شود سیاست و اقتصاد آن هم اصلاح می‌شود.

سیاست و اقتصاد از فرهنگ نشئت می‌گیرد/ افراط و تفریط در مسائل آموزشی کشوربه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله حسینی بوشهری ظهر امروز، 17 آذرماه در دیدار اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین برگزار شد، با اشاره به فرهنگ کشور و اصل بودن این موضوع گفت: ما به دنبال نفی سایر مسائل اقتصادی و سیاسی نیستیم. قدر مسلم، نقش برجسته فرهنگ، در هر جامعه است و هر چه فرهنگ وسیع‌‌تر باشد، وحدت و تعامل هم بیشتر است.

امام جمعه قم افزود: اگر ادعا کنیم که سیاست و اقتصاد از فرهنگ نشئت می‌گیرد، حرف بیهوده‌ای نزدیم. وهر چه فرهنگ شکل دیگری پیدا کند، استقلال از بین خواهد رفت.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری گفت: اما آنچه فرهنگ را می‌سازد، آموزش تعلیم و تربیت است. تا آموزشی نباشد، تربیت نیست. هر چه پایه‌های تحصیلی و آموزشی را با قوت بیشتری برنامه‌ریزی کنیم، شاهد اتفاقات مهمی خواهیم بود.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این که در رابطه با آموزش، مسائلی مانند استاد، دانش‌آموز و محتوا نقش اساسی دارد، اظهارکرد: نقش هر کدام از این مسائل هم در جای خود مهم است اما مسئله مهمی که بیش از همه اثر گذار است، محتوای درسی است که درهمه جا با دانش‌آموز است که از جمله آنها متن کمک آموزشی است.

نائب رئیس جامعه مدرسین اظهار کرد: معتقدم کتاب‌های آموزشی می‌تواند زمینه رشد دانش‌آموز شود البته این کپی رایت‌ها مشکلی برای مؤلفین و ناشران شده است و عملا کارهای تجاری نوعی قلم شکستن و حتی به مدرک‌گرایی هم سرایت کرده است.

افراط و تفریط

امام جمعه قم با اشاره به افراط وتفریط‌ها در جامعه، افزود: در جامعه بین افراط و تفریط قرار گرفته‌ایم؛ گاهی در آموزش و پرورش، سخت‌گیری ها آنچنان زیاد است که دانش آموز ازمدرسه زده می‌شود، گاهی هم تکالیف را از دانش آموز می‌گیریم این همان تفریط است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: کسانی که در گذشته و در مدارس تکلیف محور درس خواندند و تکلیف بیشتر بود، از نظر آگاهی و شناخت با کسانی که در مدارسی درس خواندند که از تکالیف خبری نبوده، تنها به فکر نمره گرفتن و پاس کردن درس‌ها هستند، قابل قیاس نیست.

امام جمعه قم افزود: معتقدم هر تصمیمی که در کشور گرفته می‌شود تا در مورد آن تصمیمات، کار کارشناسی دقیق و نقطه قوت‌ها و ضعف‌ها مشخص نشده و هنوز به تصمیم قاطعی نرسیدیم، درجامعه مطرح نشود.

نائب رئیس جامعه مدرسین تاکید کرد: با صحبت کردن، خطابی حرف زدن و فضا  در جامعه درست کردن باعث مشکلات می‌شویم. معتقدم کارهای خطابه‌ای که عملا انسان ایده خود را بخواهد مطرح کند، لازم است ابتدا در فضای آرام علمی و کارشناسی همه حرف‌ها زده شود، نقاط قوت و ضعف مشخص شود بعد در فضای جامعه مطرح شود.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری گفت: فضاسازی و جوسازی قبل از تصمیم‌گیری کار درستی نیست و کسانی که رسالت و هدفشان رشد علمی و فرهنگی دانش آموزاست، باید برای کار آنها ارج قائل باشیم و قدر دانی کنیم.

انتهای پیام

captcha