پذیرش رشوه در قالب هدیه مداهنه است
کد خبر: 3770640
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴
آیت‌الله جوادی آملی:

پذیرش رشوه در قالب هدیه مداهنه است

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی تاکید کرد: کسی که زیرمیزی و رومیزی می‌گیرد و نامش را هدیه می‌گذارد، کارش اسلام‌مالی است و حیف از خون‌های پاک شهدا؛ البته این افراد بدانند که خداوند یقه آنان را می‌گیرد، ولو مدتی مهلت بدهد و صبر کند.

جازدن رشوه به عنوان هدیه، اسلام‌مالی است/ اسلام؛ دینی بوسیدنیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز، ۱۷ آذرماه، در جلسه درس تفسیر خود در قم به تفسیر سوره قلم پرداخت و گفت: سوره مبارکه قلم در مکه نازل شد و عناصرمحوری آن توحید و خطوط کلی اخلاق و حقوق است. در مورد علت اینکه به نام قلم است، تفاسیر قبل از هزار سال عامه و خاصه نوشته‌اند که سوره‌ای است که در آن از قلم یاد شده است.

وی افزود: در مکه عده‌ای حضرت را به جنون متهم می‌کردند و خداوند به علم و نوشته‌های علمی قسم خورده است که تو پیامبری و نه مجنون؛ به همین دلیل در اصطلاح اهل معرفت پیامبر(ص) معلم اول و علی(ع) معلم ثانی است.

وی افزود: اعراب نهایت بی‌ادبی را نسبت به پیامبر داشتند، اما خدا سخن با قسم یادکرده که وجود پیامبر(ص) متخلق به کلام خداست و مجنون نیست؛ اینکه خدا با استدلال و قسم برساند که پیامبر(ص) جنون ندارد، نهایت بزرگواری، جمال و جلال الهی و بیانگر خُلق قرآنی پیامبر(ص) است و ائمه(ع) نیز چون عِدل قرآن هستند، مشمول این خُلق هستند.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به تعبیر «خیر الامور اوسطها» گفت: این مسئله برای افرادی مانند ماست وگرنه همه حکما می‌گویند که اگر کسی خودش صراط مستقیم و یا در آن است دیگر خیرالامور اوسط نیست، بلکه اشدّ و اسرع است؛ چنین فردی که در صراط و سالک الی الله است، باید معرفت، هجرت، سرعت، سبقت و امامت را طی کند و به چنین فردی نمی‌گویند خیر امور در اوسط آن است.

وی افزود: در این مسیر، مسابقه موضوعیت دارد و مانعیت و مزاحمتی هم برای دیگران ندارد و اگر کسی خوب است، باید خوب‌تر شود، اگر عفیف است، باید اعف شود و اگر عاقل است، باید اعقل شود.

این مفسر قرآن با اشاره به تعبیر علو در زمین و نهی قرآن از آن، گفت: اینکه انسان‌های خوب و بفهم دنبال انسان راه بیفتند و او را قبول داشته باشند، «علو فی الارض» نیست؛ زیرا این فرد زمین را زیر پا گذاشته است؛ گاهی اوباش دنبال انسان هستند و زنده باد و مرده‌باد می‌گویند، ولی گاهی پاکان دنبال انسان هستند که چیز بدی نیست. انسان متقی باید امام متقیان باشد، در این صورت مدح و قدح دیگران هم در فرد اثر نمی‌گذارد.

وی با بیان اینکه بهشت همین است که انسان امام متقین به تعبیر آیه قرآن باشد، تصریح کرد: زمان ظهور امام مهدی(عج) همین اتفاق رخ می‌دهد و انسان‌ها اهل نجومی، اختلاس و ... نیستند.

این مفسر قرآن با اشاره به تغییر مفهومی واژه عشق، تصریح کرد: حیف که عشق از ما گرفته شد و دیگران با آن بازی کردند؛ در اصول کافی آمده که امام(ع) فرمود: برجسته‌ترین مردم کسانی هستند که به عبادت عشق بورزند و با آن معانقه کنند و دست به گردن باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه خرید و فروش اسلحه به کافری که در جنگ با مسلمین است، حرام است، بیان کرد: از حضرت صادق(ع) سؤال شد که دو کافر به جان هم افتاده و جنگ دارند آیا می‌توانیم اسلحه بفروشیم، امام فرمود که بفروش، اما به هر دو گروه و سلاح‌های دفاعی را بفروش؛ زیرا با بشرکشی جامعه اصلاح نمی‌شود، آیا این دین بوسیدنی نیست؟

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی تصریح کرد: هیچ ممکن نیست با کشتار قبیله‌ای، گروهی و فردی بتوان دنیا را اداره کرد و کسانی که این کار را می‌کنند، نه خیر دنیا و نه آخرت را می‌خواهند.

وی با بیان اینکه کسانی که حرف دین را تکذیب می‌کنند، می‌خواهند پیامبر(ص) و رهبران دینی هم مانند آنان، اسلام‌مالی و مداهنه و ماست‌مالی در دین کنند، افزود: کسی که زیرمیزی و رومیزی می‌گیرد و نامش را هدیه می‌گذارد، کارش اسلام‌مالی است؛ البته این افراد بدانند که خداوند یقه آنان را می‌گیرد ولو مدتی مهلت بدهد و صبر کند.

انتهای پیام

captcha