تأکید بر مؤمنانه بودن فضای دانشگاه‌ها/ شکل‌گیری عطش معنویت
کد خبر: 3770647
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹
حجت‌الاسلام سعید کرمی بیان کرد:

تأکید بر مؤمنانه بودن فضای دانشگاه‌ها/ شکل‌گیری عطش معنویت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با اشاره به برخی تلاش‌ها برای بهره‌برداری خاص از فضای دانشگاه، گفت: با این وجود، مقام معظم رهبری در دیدارهای خود با دانشجویان اغلب متذکر شده‌اند که فضای دانشگاه‌ها فضایی مؤمنانه است.

تأکید بر مومنانه بودن فضای دانشگاه‌ها / شکل‌گیری عطش معنویت

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن امروز 17 آذرماه به مناسبت روز دانشجو با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و بررسی فعالیت‌های این نهاد به روی آنتن این شبکه رادیویی رفت.
حجت‌الاسلام کرمی در ابتدای صحبت‌های خود در این برنامه با اشاره به اینکه نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها عهده‌دار فعالیت‌های فرهنگی به معنای عام و مذهبی به معنای خاص است، گفت: در عین اینکه خود دانشگاه‌ها در ذیل معاونت‌های فرهنگی فعالیت‌ها خاص خود را دارند، نهاد نمایندگی نیز جایگاه هدایتی و حمایتی دارد و تلاش دارد تا فضای موجود دانشگاه‌ها و تغییرات و تحولات فرهنگی و سیاسی دانشگاه‌ها را مدنظر قرار دهد.
وی در ادامه به معرفی مراکز فعال در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: نهاد نمایندگی در حوزه ازدواج و خانواده، قرآن و عترت، اقامه نماز، هنر و ادبیات انقلاب، اداره تشکل‌های فرهنگی و اداره ارتباطات و برنامه‌های فرهنگی فعالیت دارد که هر کدام فعالیت‌های خاص خود را در طول سال انجام می‌دهند.
کرمی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه میزان از دانشجویان به حضور در فعالیت‌های مراکز راه‌اندازی شده تمایل دارند، گفت: نهاد تلاش دارد با استفاده از دفاتر و ظرفیت ستادی که در دانشگاه‌ها دارد و به 250 نمایندگی در دانشگاه‌ها می‌رسد، خدمات خود را ارائه دهد. لذا استقبال از این فعالیت‌ها موضوع به موضوع متفاوت است. به عنوان مثال، در حوزه قرآن و عترت برخی شاخص‌ها مانند جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان، دروس معارف که سرفصل درس‌های قرآنی دارد، حوزه اعتکاف یا برگزاری نماز جماعات در دانشگاه‌ها و مسائلی از این دست آمارها مشخص است.
مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه در حوزه دانشجو و فضای دانشگاهی، تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد، افزود: برخی تلاش دارند برای بهره‌برداری خاص خود فضا را به سمتی ببرند که گویی فضای دانشگاه‌ها آن‌گونه است که می‌خواهند، اما اگر دقت کرده باشید، مقام معظم رهبری که دیدارهای زیادی در طول سال با دانشجویان و دانشگاهیان دارند، اغلب متذکر شده‌اند که فضای دانشگاهی فضایی مؤمنانه است. اینکه برخی جریان‌سازی‌ها صورت می‌گیرد، باعث نخواهد شد که متن و اصل دانشگاه‌ها را زیر سؤال ببریم.
کرمی اظهار کرد: در حوزه امور قرآنی، فعالیت‌ها امیدبخش است. با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد نمایندگی عهده‌دار مسئولیت شورای عالی هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان شد. تمامی دستگاه‌های دانشگاهی در این شورا عضویت دارند و قله فعالیت‌های آن نیز جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان است. در مرحله اول این مسابقه که از متن دانشگاه شروع شده است، 300 هزار نفر درگیر آن بوده‌اند و در مرحله کشوری نیز 1170 نفر اثر حضور داشته‌اند.
مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها بیان کرد: آنچه که در مجموع می‌توان گفت، این است که دانشگاه ما امروز دانشگاهی است که عطش معنویت و عمل به آموزه‌های دین و قرآن دارد، اما اینکه امثال ما چه میزان توانسته‌ایم این نیاز را تأمین کنیم، بحث دیگری است که نیاز به پردازش بیشتر دارد.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا حضور در برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی پیوسته و به صورت یک جریان است یا خیر، گفت: نهاد نمایندگی ولی فقیه یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری را نصب‌العین خود قرار داده است. معظم‌له در یکی از دیدارها فرمودند که آرزو دارند در جامعه علمی و دانشگاهی روزی برسد که هر استادی که حضور دارد، واقعیت‌های اطراف خود را با قرآن تطبیق دهد، یعنی آن چنان با قرآن آشنا شود که قرآن وارد متن تصمیم‌گیری‌ها شود. این موضوع برای ما یک شاخص کلان است و طراحی‌ها بر این اساس است.
مدیر کل فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها اذعان کرد: یکی از آفت‌هایی که وجود دارد، این است که زمانی که از فعالیت‌های قرآنی نام برده می‌شود، بیشتر تلاوت و حفظ قرآن کریم به ذهن می‌رسد، ولی آنچه مدنظر جامعه تحصیل‌کرده و فرهیخته است، فرهنگ قرآن، معارف قرآن، سبک زندگی و آشنایی با تفسیر قرآن کریم است لذا هدف‌گیری ما در همین راستا هست.
کرمی با اشاره به اینکه جریان‌دار بودن فعالیت‌ها در برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد، تصریح کرد: جشنواره قرآن و عترت جریانی یک‌ساله است و حتی در برخی سرفصل‌ها، سیر مطالعاتی را برای شرکت‌کنندگان در نظر می‌گیریم. حتی در برخی سرفصل‌ها به گونه‌ای طراحی صورت گرفته است که دوستان مطالعات بسیار زیادی را برای رقابت داشته باشند. هدف ما این است که از قِبَل این جشنواره انس حداکثری که باید اتفاق بیفتد، رقم بخورد. در مرحله بالاتر این حلقه ارتباطی تنگ‌تر خواهد شد و شرکت‌کنندگان در طول مسیر به رشد خواهند رسید تا به جامعه قرآنی کشور متصل شوند. بنابراین سازوکار، یک سازوکار منطقی و علمی قابل دفاع است.
وی بیان کرد: اگر افق کلان مدنظر این است که دانشگاه‌ها قرآنی بوده و قرآن وارد متن و فضای دانشگاهی شود، مقداری به حمایت‌های بیشتر نیاز داریم و در همین راستا ضعف اعتبار وجود دارد و حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد. ضعف اعتبارات دامن‌گیر همه دستگاه‌های فرهنگی است، البته سایر حوزه‌های فرهنگی هم در بالا و پایین‌های اقتصادی محروم هستند و همیشه مظلوم‌ترین حوزه حوزه فرهنگ بوده است.
مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه یکی از هنرهای فعالان این عرصه باید تغییر نگاه مدیران نسبت به فعالیت‌های فرهنگی باشد، بیان کرد: یکی از هنرهای ما باید این باشد که این نگاه را به مسئولان منتقل کنیم که اولاً حوزه تمرکز دشمن ما فرهنگ، فضای عمومی دانشگاه و دانشجویان است. دانشگاه مرکز تجمع نخبگانی است که در هیچ جای دیگر نمونه آن دیده نمی‌شود، در دستگاه‌های دیگر باید هزینه های زیادی صورت بگیرد تا چنین تجمعی ایجاد شود، اما متأسفانه آن چنان که باید در مسئولان جا نیفتاده است، امروزه پر اعتکاف‌ترین و با کیفیت‌ترین مراسم‌ها در دانشگاه‌ها هست و با کیفیت‌ترین کانون‌های خانواده در فضای ازدواج دانشجویی شکل گرفته است، آمار طلاق ازدواج دانشجویی هفت درصد است، در حالی که میانگین کشوری بالاتر است، بنابراین اختصاص دادن اعتبار برای انجام فعالیت‌های فرهنگی برای چنین تجمعی اثرات بسیار زیادی خواهد داشت.
کرمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد طراحی برنامه‌ها بر اساس نیازسنجی‌ها، گفت: بخشی از نیازسنجی‌ها این در فضای آموزش عالی کشور و بخشی نیز در نهاد نمایندگی پیگیری می‌شود. در حوزه رصد و نیازسنجی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دائماً در حال رصد است تا آسیب‌ها را رصد کرده و به دستگاه‌های مسئول انعکاس دهد. هر سال نیز برخی دانشگاه‌های کشور به صورت «پایلوت» بررسی می‌شود و تمام ارزیابی‌ها ثبت می‌شود. خود نهاد نیز به صورت سالانه طرح راهبری دانشگاه‌ها را پیگیری می‌کند. در این طرح یکی از مواردی که جزء ملزومات است، این است که برخی ارزیابی‌ها باید به روز شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه دنیای استکبار با توجه به ضربه سختی که از انقلاب خورده است، برای تک‌تک واحدهای دانشگاهی ما برنامه دارد، گفت: دشمنان ما فعالیت‌ها و تحولات را نو به نو بررسی می‌کنند، با توجه به این وضعیت ما نتوانسته‌ایم امکانات خودمان را به روز کنیم.
کرمی در پایان با اشاره به اینکه امروزه بیش از هر زمان دیگری دنیا تشنه شنیدن صدای انقلاب اسلامی و پیام انقلاب است، گفت: از جمله افرادی که می‌توانند این صدا را به گوش دنیا برسانند جوانان و دانشجویانی هستند که در حال کسب تخصص هستند.

انتهای پیام

captcha