قرآن عامل وحدت‌بخش جامعه اسلامی است
کد خبر: 3770667
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸

قرآن عامل وحدت‌بخش جامعه اسلامی است

گروه فرهنگی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: قرآن عامل وحدت‌بخش جامعه اسلامی و مهم‌ترین منبع برای سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

قرآن عامل وحدت‌بخش جامعه اسلامی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جعفر مروارید امروز 17 آذرماه در دوره آموزشی توجیهی مبین که با حضور روسای گروه، کارشناسان قرآن و عترت استان‌ها در مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت برگزار شد، اظهار کرد: حوزه قرآن و عترت مبنای انقلاب اسلامی ایران و تمدن سازی اسلامی است ما اکنون اگر بخواهیم به این فرآیند جامعه اسلامی و تحقق آن نگاه کنیم مهم‌ترین نقش و عنصری الهام بخش آن قرآن کریم است.

وی افزود: قرآن نه تنها الهام بخش علما فیلسوفان و نظریه پردازان، بلکه عامل وحدت بخش جامعه اسلامی و مهمترین منبع برای سبک زندگی ایرانی اسلامی است و اگر ما به تمدنی که پیرامون قرآن شکل گرفته نگاه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که در طول تاریخ دورانی بوده که قرآن علوم مختلف را جهت داده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: معماری اسلامی، نگارگری اسلامی و جنبه‌های دیگر زیباشناسانه امروز الهام گرفته از این منبع لایزل الهی است و در جهان اسلام تنوع افکار، عقیده‌ها و سلیقه‌هایی وجود دارد که با تاثیرگذاری از سوی جامعه اسلامی در جامعه نقش بی بدیل و تاثیرگذار قرآن را مشاهده می‌کنیم.

وی عنوان کرد: اکنون در زمانه حاضر از دو جهت نیازمند قرآن هستیم، اولین جهت در فضای جهان اسلام، اعتقاد جهان اسلام و همچنین در فضای گفتگو با جهان غرب است. و دو گمشده و ضرورت زمانه کنونی عبارتند از گفتگو میان جهان اسلام و گفتگو با جهان غرب است. باید گفت رمز وحدت جهان اسلام برگرفته از قرآن است که مسلمانان قرآن، قبله یکسان و خدا واحدی دارند.

مروارید خاطرنشان کرد: برای گفتگوی تقریبی و بین مذاهبی منبع قرآن بهترین است و چه میراثی گرانقدرتر از میراث مفسران که میراث وحدت بخش جهان اسلام است و قرآن بهترین منبع برای گفتگو است و در گفتگو با جهان غرب، قرآن می‌تواند بهترین منبع برای این گفتگو باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به میراث غنی و معارف اسلامی و شیعی پیرامون این کلام مقدس و تاثیری که این کتاب بر حوزه‌ها داشته است ما عملا نمی‌توانیم علومی را احصا کنیم که براساس قرآن شکل نگرفته است. تمامی حوزه‌های معرفتی و حتی حوزه‌های جدید مانند محیط زیست، اخلاق، مطالبات جدیدی که در قرن کنونی با آن مواجه هستیم با مراجعه به قرآن رفع می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به حدیث ثقلین تصریح کرد: توجه به کتاب الله در کنار توجه به عترت معنا دارخواهد بود. روش اجتهادی شیعه که به کارگیری اصول و منابع اجتهاد و پاسخ دادن به سوالات زمانه است بهترین روش برای فهم قرآن در دنیای کنونی است.

وی بیان کرد: مفتخریم در شهر مشهد میراث قرآنی در قالب‌های پیشکسوتان قرآنی و رویکردهای قرآنی را دارا هستیم. به طوری که در خراسان رضوی 103 موسسه قرآن عترت فعالیت می‌کند و میزبان 13 دوره نمایشگاه قرآن و عترت و 15 دوره آزمون سراسری قرآن بوده‌ایم.

با ایجاد تحول و نوآوری در برگزاری هرچه باشکوه‌تر چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد مقدس پوستر فراخوان ایده‌های قرآنی با حضور عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از کارشناسان و روسای گروه قرآن و عترت استان‌ها رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha