به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین غلامعلی عباسی، مدیر اداره پژوهش پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدس کریمه اهلبیت(س) امروز، 18 آذرماه در نشست «شفیعه بهشت» که در ستاد جهاد دانشگاهی واحد استان قم برگزار شد، گفت: در آیه 128 سوره بقره، حضرت ابراهیم(ع) بهعنوان شیخالانبیاء در نیایشی از خداوند درخواست میکند که «خداوندا من و اسماعیل را برای خودت مُسلم قرار بده» که این دعا در واقع برای خودِ حضرت ابراهیم(ع) و فرزندش، بدون واسطه درخواست شده است.
وی افزود: حضرت ابراهیم(ع) همین تراز و مکانت را برای «ذریه» خود نیز از خداوند میطلبد که این نشان از توجه یک پیامبر به فرزندان و نسل پس از خودش است؛ این مسئله، همان «مودت فی القربی» است که حضرت ابراهیم(ع) از خداوند درخواست کرده و خداوند نیز، آن را مستجاب میکند.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: استجابت این دعا، در ذات مقدس فرزندان حضرت ابراهیم(ع) از جمله ائمه(ع) و فرزندانشان تجلی پیدا کرده است؛ در میان فرزندان معصومین(ع)، برخی از این چهرههای مقدس، جایگاه والایی پیدا میکنند به طوری که در مقام ثبوت، همچون امام معصوم(ع)هستند.
جایگاه حضرت معصومه(س)
عباسی بیان کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) نیز جزو همین فرزندانی هستند که از مقام ویژهای برخوردارند، به طوری که اگر شخصی، قصد شناخت این بانوی بزرگوار را دارد، باید آن را از جمال برادر بزرگوارشان حضرت علیبن موسیالرضا(ع) بشناسد؛ چراکه حضرت معصومه(س) در واقع همسرشت و همذات با امام رضا(ع) است.
مسئول پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: در زمانی که هنوز حضرت معصومه(س) و حتی پدر بزرگوارشان امام کاظم(ع) متولد نشده بودند، امام صادق(ع) در بیان اوصاف حضرت فاطمه معصومه(س) میفرماید «در زمین قم، از فرزندان من بانویی دفن میشود که نام او فاطمه است و جمیع شیعیان به واسطه شفاعت او، وارد بهشت میشوند».
نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اینکه در برخی روایات 60 فرزند برای حضرت موسیبن جعفر(ع) ذکر شده است، اظهار کرد: از میان این تعداد از فرزندان امام کاظم(ع)، حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) از نظر برتری جایگاه و مقام قرب الهی، با دیگر فرزندان متفاوتند؛ گوهر و ذات مقدس فاطمه معصومه(س) به حدی مقدس و والاست که اگر این بانو، در جنسیت یک مرد بودند، مقام «ولایت الله» را پیدا میکردند.
مدد جستن بزرگان دین
وی بیان کرد: تمامی بزرگان و عرفایی همچون آیتالله بهجت(ره) به محضر این بانوی کرامت، توجه ویژهای داشتند و بسیاری از مکاشفات علمی خود را با توسل به حضرت فاطمه معصومه(س) و در حرم مطهر ایشان، برخوردار میشدند، که این مسئله نشان از گوهر عرشی این بانوی بزرگوار دارد.
مسئول پژوهشکده علامه طباطبایی آستانه مقدس حضرت معصومه(س) اظهار کرد: اگر حضرت معصومه(س) پیش از نزول قرآن تولد یافته بودند، همچون حضرت مریم(س) در قرآن کریم، از این بانو بزرگوار یاد میشد و در واقع آیاتی که حضرت مریم(س) را در قرآن تقدیس کرده است، حضرت معصومه(س) را تقدیس میکرد.
اهمیت «سلام»های ذکر شده
عباسی گفت: در زیارتنامه حضرت معصومه(س) افقهای زیادی مشاهده میشود که یکی از مهمترین آنها «سلام»های ویژهای است که در زیارتنامه این بانوی بزرگوار آمده است؛ چراکه اگر مفهوم این عبارات و «سلام»هایی که در زیارت نامه حضرت معصومه(س) نقل شده است، درک شود، اهمیت والای این زیارتنامه نیز درک میشود.
وی اظهار کرد: خداوند در سوره مبارکه قدر، وقتی میخواهد تمامی برکات و نعمات این شب را تأیید کرده و مُهر بزند، از کلمه «سلام» بهره میگیرد، چنانکه میفرماید «سلامُ هی حَتی مَطلعِ الفَجر» که این مسئله نیز بازگوی اهمیت کلمه «سلام» در کلامهای الهی است؛ زیارتنامه حضرت معصومه(س) نیز مملوء از این سلامهای عرشی است.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: عبارت «سلام» دو محضر غایب و حاضر دارد که مقام حاضر آن، همان مقام تشرف است؛ برای مثال هنگامی که در زیارت نامه حضرت معصومه میخوانیم «السلام علیک یا رسول الله» این سلام به این معناست که حضرت رسول(ص) را در مقابل ما حضور داشته و به ایشان عرض سلام میکنیم؛ این نوع سلام که محضرِ حاضر دارد، به دلیل مقام والای حضرت معصومه(س) در زیارتنامه ایشان ذکر شده است.
صفت «شأن کبیر» معصومه(س)
مسئول پژوهشکده آستانه مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه «هرکس حضرت معصومه(س) را زیارت کند، بهشت برای اوست»، گفت: این روایت، در واقع این حقیقت را برای ما بازگو میکند که زائر حضرت معصومه(س) مالکیت بهشت را پیدا میکند و کسی که مالک بهشت شود، میتواند دیگران را نیز شفاعت کرده و باخود به بهشت ببرد؛ در واقع زائر این بانوی بزرگوار، خودش میتواند شفیع دیگران شود.
عباسی در رابطه با عبارت «شاناً من الشان» که در زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه(س) ذکر شده است، اظهار کرد: در زیارتنامه ایشان آمده است «یافاطمه اشفعی فی الجنه فاِنَّ لکِ عندالله شاناً من الشان»، و این عبارت معنای بسیار فاخری در آن نهادینه شده است که مفهوم آن را میتوان از زیارت جامعه کبیره، درک کرد.
وی بیان : در فرازی از زیارت جامعه کبیره، عبارت «والجاهُ العظیم والشان الکبیر و الشفاعه المقبوله» ذکر شده است، به این معنا که «شفاعت قبول» عطف به مقام و شان والاست؛ بنابراین حضرت معصومه(س) نیز مقام شفاعت دارند چراکه طبق زیارتنامه این بزرگوار، ایشان از آن «شاناً من الشان» که همان مقام و شان کبیر است، برخوردار هستند.
انتهای پیام