ميرزاده ميرحسينی، مدیر خانه قرآن فاطمیه تبریز در گفتوگو با ایکنا از آذربایجانشرقی، با بیان اینکه 100 قرآنآموز در کلاسهای آموزشی این خانه قرآن حاضر میشوند، گفت: روخوانی، روانخوانی و تفسیر از گرایشهای آموزشی قلمداد میشوند.
وی از همگانی بودن نیاز سواد قرآنی گفت و افزود: سواد قرآنی يک نياز همگانی است. همه افراد جامعه با هر وضع اقليمی، شغلی، اقتصادی، اجتماعی و... برای آن كه هويت انسانی - الهی خويش را بشناسند، از آن مراقبت كنند و زمينه شكوفايی تدريجی آن را فراهم آورند، به سواد قرآنی نيازمند هستند.
وی به پایههای سنی قرآنآموزان این خانه قرآن اشاره کرد و گفت: قرآنآموزان در پایههای سنّی نونهال، نوجوان، جوان و بزرگسال در کلاسهای آموزشی حاضر میشوند.
میرحسینی ادامه داد: روخوانی و روانخوانی صرف و يا كلاس حفظ قرآن يا آموزش قرائت هريک به تنهايی نمیتواند پاسخگوی نيازهای مختلف دانش آموزان و فراگيران باشد.
مدیر خانه قرآن شهری فاطمیه تبریز، عدم تمرین را علت اصلی افراد در روخوانی قرآن دانست و یادآور شد: کسی که در روخوانی قرآن مشکل دارد، علتش تلاش و تمرین نکردن و کنارهگیری از قرآن و ترک یادگیری قواعد روخوانی و روانخوانی قرآن کریم است.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند: هـیـچ زن و مرد مؤمنى از آزاده و برده نیست، مگر اینكه از طرف خداوند بر او حق واجبى است و آن این است كه باید به اندازه توانش قرآن بیاموزد.
میرحسینی، ضمن بازگو کردن دلایل نیاز به تفسیر قرآن تاکید کرد: قرآن كريم، در بيان مطالب، از حداقل الفاظ و جملهها برای قالبريزی معانی عميق استفاده كرده است. اين كتاب تمام معارفی را كه بشر برای سعادت خويش به آن نيازمند است، در حجم بسيار اندک از الفاظ و عبارات، ارائه كرده است و اين امر سبب شده كه فهم بخشی از آيات نيازمند تأمّل و دقّت بيشتر و تحقيق عميقتری برای پی بردن به مقصود خدا باشد و از اين رو ضرورت تفسير را ايجاب میكند.
انتهای پیام