تعطیلی اجباری مدرسه آموزش عربی در چین
کد خبر: 3770886
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳

تعطیلی اجباری مدرسه آموزش عربی در چین

گروه بین‌الملل - مسئولان مدرسه‌ای در شهر پینگلیانگ (Pingliang) چین که در آن به دانش‌آموزان به زبان عربی تدریس می‌شود، می‌گویند مقامات شهر آنها را مجبور کرده‌اند این مدرسه را تعطیل کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری ساوث چاینا مورنینگ پست؛ مقامات آموزشی شهر پینگلیانگ (Pingliang) می‌گویند به مسئولان مدرسه گفته شده تا 17 دسامبر این مدرسه را تعطیل و 200 دانش‌آموز و 20 معلم آن را به خانه بفرستند.

  با آنکه این مدرسه از سال 1984 فعال بوده، مقامات ادعا می‌کنند که مجوز فعالیت ندارد. پینگلیانگ شهر کوچکی در مرز استان‌های گانسو و شانگزی است که یکی از فقیرترین مناطق چین به شمار می‌رود.

یک معلم که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید: به نظر می‌رسد مقامات اصلا میل ندارند با ما صحبت کنند. دانش‌آموزان ما همه از خانواده‌های فقیر هستند. با آموزش زبان آنها قادر خواهند بود شغل‌هایی مثل مترجمی برای بازرگانان خاورمیانه‌ای پیدا کنند که در استان‌هایی مانند گواندونگ به تجارت مشغولند.

تعطیلی مدارس آموزش عربی، نشانه دیگری از کنترل روزافزون دولت پکن بر مناطق مسلمان‌نشین این کشور است که از سه سال پیش و در ضمن درخواست زی جینپینگ رئیس جمهور این کشور برای «چینی‌سازی» ادیان موجود در این کشور و ادغام فرهنگ‌ اقلیت‌ها در فرهنگ چینی و ارزش‌های سوسیالیستی آغاز شد.

مسلمانان 2 درصد از جمعیت چین را تشکیل می‌دهند؛ 10 قوم عمدتا مسلمان در چین زندگی می کنند که بزرگترین آنها قوم هوی (Hui) هستند. آنها بر خلاف اقلیت اویغور از آزادی دینی بیشتری برخوردار هستند.

یک سازمان حقوق بشری وابسته به سازمان ملل، اخیرا در گزارشی اعلام کرده است که بیش از یک میلیون نفر از قوم اویغور و دیگر اقوام مسلمان در کمپ‌های بازآموزی چین در شرایطی وخیم در بازداشت به سر می برند.
انتهای پیام
captcha