معرفی مرکز نجوم حرم آستانه شیراز
کد خبر: 3770890
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶

معرفی مرکز نجوم حرم آستانه شیراز

گروه اجتماعی ـ مرکز نجوم فلکی حرم مطهر سیدعلاءالدین حسین(ع) یک مرکز علمی، آموزشی، پژوهشی و از معدود طرح‌های علمی اجرا شده در مراکز مذهبی کشور است.

به گزارش ایكنا از فارس، حرم مطهر سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز به‌عنوان امامزاده شاخص استان فارس از جمله معدود مکان‌های مذهبی کشور است که با انجام فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی به زائران و مجاوران خود خدمات‌رسانی می‌کند.
امکانات بسیاری برای ارائه خدمات در این امامزاده پیش‌بینی‌شده است که در این مطلب به معرفی مرکز نجوم و فلکی آستان سید علاءالدین حسین(ع) می‌پردازیم.
این مرکز با زیربنای ۲۰۰ مترمربع، بر روی پشت‌بام این حرم واقع‌شده که شامل اتاق رصدخانه با گنبدی به قطر ۴ متر و سالن برگزاری دوره‌های و آموزشی است.
کارشناسان خبره این مرکز با در اختیار داشتن شش تلسکوپ مدرن که در حال حاضر پیشرفته‌ترین تلسکوپ‌های موجود در ایران است، خدمات مربوط به حوزه نجوم و رصد عمومی اجرام آسمانی و رؤیت هلال ماه‌های قمری را به زائران این آستان مقدس ارائه می‌دهند.
این رصدخانه همکاری بسیار نزدیک با ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و همچنین شورای تقویم رسمی کشور در رصد هلال ماه‌های قمری مخصوصاً هلال ماه رمضان و شوال دارد و تاکنون چندین رکورد جهانی درزمینهٔ رؤیت ماه هلال توسط این مرکز به ثبت رسیده است.
آخرین افتخارآفرینی گروه رصدی مرکز نجوم حرم سید علاءالدین حسین(ع) مربوط به رؤیت هلال ماه در صفر ۱۴۳۵ در ارتفاعات استان خراسان جنوبی بود که این گروه موفق به رؤیت و عکس‌برداری از نازک‌ترین هلال ماه شد و به گفته کارشناسان نجوم، ثبت این رکورد در حقیقت می‌تواند آغازگر تحولی نوین در علم نجوم و شروع ماه‌های قمری باشد.
همه‌ساله هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان استان فارس ضمن بازدید از این رصدخانه، از کارگاه‌های آموزشی برگزار شده در این محل بهره‌مند می‌شوند.
انتهای پیام

captcha