گسترش نشاط علمی دستاورد عصر امام صادق(ع) است
کد خبر: 3770908
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
کارشناس مذهبی:

گسترش نشاط علمی دستاورد عصر امام صادق(ع) است

کانون خبرنگاران نبأ ــ کارشناس مذهبی در جمع زائران حرم مطهر رضوی گفت: گسترش بی‌نظیر نشاط علمی و فرهنگی در جامعه اسلامی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوره امام صادق(ع) است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ فاطمه درّانی ظهر، کارشناس مذهبی امروز، 18 آذرماه در سلسله برنامه‌های فرهنگی ــ تبلیغی ویژه بانوان که در رواق حضرت زهرا(س) و در جمع زائران حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: گسترش بی‌نظیر نشاط علمی و فرهنگی در جامعه اسلامی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوره امام صادق(ع) است.
وی افزود: امام جعفر صادق(ع) در زمان حکومت‌شان فعالیت‌های فراوانی برای ادامه راه اسلام و شیعه انجام دادند و آثار باقی‌مانده از دوران این امام همام چراغ هدایت راه شیعیان در مسیر تکامل دینی است.
درانی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم نشر معارف اسلامی و شکوفایی علم کلام در عصر امام صادق(ع) فراهم بودن شرایط در آن دوران بود، گفت: تربیت و پرورش تعداد زیادی شاگرد، نقل احادیث فراوان در شاخه‌های مختلف علمی، فرهنگی، فقهی و برگزاری مناظره‌های علمی از جمله فعالیت‌های امام ششم(ع) است.
وی با بیان اینکه حضرت جعفر صادق(ع) از فرصت درگيری بين بنی‌اميه و بنی‌عباس استفاده کردند و به نشر تعاليم دينی پرداختند، افزود: عصر امام صادق(ع) دوران انتشار علوم اسلامی و انسانی مختلف و پیدایش افکار و اندیشه‌های گوناگون بود و همین امر موجب پیدایش مذاهب اسلامی و مکاتب کلامی در آن دوران شد.
سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه روايات بیان شده از سوی امام صادق(ع) منحصر به شيعه نيست بلكه ساير فرقه‌ها نيز از آن حضرت روايت دارند، گفت: این امام همام در كنار مرجعيت علمی اقدام به تربيت معنوی افراد و الگوهای شايسته کردند و اساتید برجسته‌ای در مکتب جعفری تربیت شدند.
وی با اشاره به اینکه تأثیر تعلیمات امام صادق(ع) محدود به حرکت‌های علمی و فرهنگی در قرون گذشته نیست بلکه در عصر کنونی و آینده نیز مؤثر است، افزود: حرکت علمی و فرهنگی رئیس مکتب تشیع در واقع سرسلسله همه جریان‌ها و حرکت‌های علمی مسلمانان است.
مهناز امیریان
انتهای پیام

captcha