آزادسازی هزاران اسیر؛ شرط طالبان برای مذاکرات
کد خبر: 3770914
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴

آزادسازی هزاران اسیر؛ شرط طالبان برای مذاکرات

گروه بین‌الملل ــ گروه تروریستی طالبان شروع مذاکرات صلح افغانستان را به آزادسازی هزاران نفر از نیروهایش از زندان‌های دولت این کشور مشروط کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «آریانیوز» افغانستان؛ منابع موثقی از گروه تروریستی طالبان گفته‌اند که هیئت مذاکره‌کننده این گروه و مقام‌های آمریکایی درباره رهایی هزاران زندانی طالبان که در زندان‌های دولت افغانستان هستند به توافق نزدیک شده‌اند.

این اقدام با هدف اعتمادسازی انجام می‌شود. در حال حاضر حدود 10 هزار جنگجوی طالب در زندان‌های افغانستان به سر می‌برند. یکی از خواسته‌های اصلی گروه طالبان برای آغاز مذاکرات صلح رهایی نیروهای این گروه از زندان دولت افغانستان است. این گروه تروریستی فهرستی از زندانیان خود تهیه کرده و به مسئولان آمریکایی داده است.

یک مأمور ارشد امور زندان‌های طالبان در این باره گفته است: حدود سه هزار نفر که حامی دولت افغانستان هستند در اسارت طالبان به سر می‌برند.

ارگ ریاست جمهوری درباره این خبر گفت: اظهارنظر درباره این مسئله به سازمان‌‌های عدلی و قضایی مربوط است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، نیز احتمال چنین توافقی را رد یا تأیید نکرد.

وحید مژده که مسائل مربوط به صلح و جنگ در افغانستان را بررسی می‌کند، گفت: ممکن است رهایی ملابرادر (معاون ملا محمدعمر، رهبر گروه طالبان) راه را برای رسیدن به توافق برای تبادل زندانیان جنگ در افغانستان هموار کرده باشد.

گفتنی است موضوع تبادل زندانیان دو طرف جنگ افغانستان چند روز پیش در گفت‌وگوی شیرمحمد عباس استانکزی، مسئول دفتر سیاسی طالبان در قطر و زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، در اسلام‌آباد مطرح شد.

آزادسازی هزاران اسیر؛ خواسته طالبان برای شروع مذاکرات صلح افغانستان

اعلام حمایت مصر از روند صلح افغانستان

همچنین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «آریانیوز» افغانستان؛ بانو عادله راز، مشاور اقتصادی وزارت امور خارجه افغانستان، با هانی صالح مصطفی احمد، سفیر جمهوری عربی مصر در کابل، ملاقات کرد. در این دیدار سفیر مصر از حمایت کشورش از روند صلح افغانستان خبر داد و اظهار کرد: در این فرایند جمهوری مصر آماده همکاری با دولت افغانستان است.

راز نیز نقش کشور مصر و علمای الازهر در روند صلح و ترویج اعتدال اسلامی در افغانستان را مؤثر دانست و از دولتمردان آن کشور خواست تا الازهر در کنفرانس سازمان همکاری کشورهای اسلامی سهم چشمگیری داشته باشد.

همچنین عادله راز از سفیر مصر در کابل خواست تا بورسیه‌های تحصیلی محصلان زن را در مؤسسه تحصیلات عالی «پوهنتون» افزایش دهد.

دو طرف در این دیدار بر روابط دوجانبه و برگزاری نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک نیز بحث و تبادل نظر کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha