لزوم مرجعیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای حل اختلافات جامعه قرآنی
کد خبر: 3770949
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹

لزوم مرجعیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای حل اختلافات جامعه قرآنی

با توجه به مسائل ایجاد شده و اختلافات زیاد در جامعه قرآنی، به نظر می رسد شورای توسعه قرآنی باید همچون مرجعی برای حل اختلافات ظهور پیدا کند.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: در این روزها که دائماً از هر سویی طبل اختلاف در جامعه قرآنی دمیده می‌شود، حضور نهادی همچون پدری دلسوز و مهربان برای رفع تنش ها و یک حرف واحد در این بین بسیار احساس می شود، اما شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این میان منفعلانه برخورد کرده است.

عدم حضور فعال این شورا زمانی پررنگ شد که اختلافات در خصوص ادغام اتحادیه های قرآنی بالا گرفت. مجامعی برگزار شد که در آن دیگری را محکوم به غیر قانونی بودن کردند و هیچ کس این میان حضور نداشت که تکلیف آخر را مشخص کند و گروهی را که تخلف می‌کنند بازدارد.

در این اوضاع مجمع قم با عنوان مجمع اتحادیه مدغم اتحادیه موسسات مردمی و اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور ۷ و ۸ آذرماه جاری برگزار شد.

یکی از خبرگزاری ها با میان تیتری با عنوان«برگزاری دو مجمع؛ یکی غیر قانونی و دیگری قانونی» به بیان برخی سخنان حجت الاسلام سید مصطفی حسینی، مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف پرداخت که وی به نامه چند هفته قبل شورای توسعه فرهنگ قرآنی به اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت که درصدد برگزاری مجمعی در مشهد در تاریخ ۲۴ و ۲۵ آبان ماه بودند، اشاره و اظهار کرد: در آن نامه صریحاً اشاره شده بود با توجه به پیشروی روند ادغام، جلسه مجمع اتحادیه تشکلهای قرآنی برگزار نشود، اما مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در شهر مشهد در عین منع شورای توسعه برگزار شد. این در حالی است که مجمع ادغام اتحادیه‌های کشوری در قم نه تنها هیچ منعی از سوی شورای توسعه نداشت، بلکه روند چند سال گذشته شورای توسعه بر همین موضوع بوده است.

حال سوالی که مطرح می شود این است که نقش شورای توسعه فرهنگ قرآنی در اینجا چیست؟ مگر یک شورا در صورت غیرقانونی بودن مجمع نباید با آن برخورد کند؟ بعد از کنکاش های فراوان به مستنداتی رسیدیم که در یک نامه محرمانه مجوز مجمع اتحادیه تشکل های قرآن و عترت از مراجع ذی صلاح تنها با هدف انتخاب هیات مدیره اخذ شده است و بدین نحو آن هم هیچ منع قانونی ای نداشتهT اما سکوت شورای توسعه به شبهات و اختلافات در این خصوص دامن زد.

همچنین تا زمانی که اساسنامه اتحادیه مدغم مصوب این شورا نبوده باشد، هرگونه برپایی جلسه و مجمعی تحت عنوان«مدغم» خلاف قانون است، اما باز هم هیچ واکنشی از سوی شورای توسعه مشاهده نمی شود و ما شاهد عملکرد دوسوگرایانه این شورا بوده ایم. به طوری‌که هنوز اساسنامه ای به تصویب نرسیده و رییس آن نیز  با جلسه ای در سازمان اوقاف و امور خیریه انتخاب شده است.

یکی دیگر از مصادیق عدم پویایی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دامن زدن به اختلافات سکوت بیجا در خصوص فرآیند هیأت رسیدگی به موسسات قرآنی بود. در چهل و دومین جلسه فوق العاده این شورا صدور مجوز موسسات مردمی که تا قبل از آن بر عهده هیات رسیدگی به امور موسسات بود به وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شد که علاقه مندان می‌توانند جهت اطلاع از مصوبات جلسه چهل و دوم اینجا  را مشاهده نمایند.

بر اساس نامه ای با شماره ابلاغ ۱۸۹۰۵/۹۳/دش، کلیه وظایف و اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه صدور مجوز و نظارت بر فعالیت موسسات فرهنگی قرآن و عترت و تعیین ضوابط و نحوه حمایت از این موسسات به این هیات واگذار شد که با توجه به  تصمیمات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در آخرین جلسه، عملاً عملکرد این هیأت مورد سوال  تمامی خبرنگاران قرار گرفت. با توجه به این مصوبه شورا و بازگشت صدور مجور از هیأت به دو سازمان مربوطه به نظر می‌رسد این هیأت عملاً هیچ فعالیتی نخواهد داشت.

اهتمام کافی مدیران شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای رفع وضعیت موجود به چشم نمی‌خورد چه از این سو که در مسأله ادغام ما با تیم سازی و دو دستگی در جامعه قرآنی مواجه شدیم و چه سویی که متأسفانه مُهر تایید شورا به هردو گروه خورده است. عدم قانون مداری و مولفه هایی از جنس قانون نیز در عملکرد شورای توسعه به چشم می‌خورد.

در همین راستا محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و عضوسابق هیأت مدیره اتحادیه تشکل های قرآن وعترت کشور، گفت: متأسفانه منشأ دعواهای ایجاد شده بی‌توجهی به قانون و موارد قانونی توسط اعضای «هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و فرهنگی» از همان زمان آغاز به‌ کار بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دوستان و حتی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در زمان تشکیل هیئت رسیدگی به امور موسسات در بحث ادغام یک بی‌توجهی حقوقی جدی داشته‌اند، افزود: اینکه تعمدی در کار بوده است، مشخص نیست، اما این بی‌توجهی با اطلاع یا بی‌اطلاع منشأ اختلافات شده است.

فریدونی در خصوص دعواها و اختلافات شدید  افزود: یکی از آرزوهای من حضور یک بزرگ برای از بین رفتن اختلافات جامعه قرآنی بوده است که ریشه ای قدیمی دارد. برادران ما متدین و همگی اهل کار قرآنی هستند، اما در رقابت هر کاری که بخواهند انجام می‌دهند. با این حال شورای توسعه به عنوان برترین نهاد قرآنی تصمیم گیر کشور باید بتواند مسائل را مدیریت کند.

 سوال این است که نقش شورای توسعه قرآنی در شرایط حساس کنونی که اختلافات زیادی مبتلابه فضای قرآنی موجود شده است، چیست.

چه کسی حاکم تر از شورا برای حل اختلافات امروز جامعه قرآنی خواهد بود؟ اگر این حکمیت به درستی انجام شود، اختلافات پایانی خوش خواهد دید و اگر به همین روند ادامه یابد آتش اختلافات هر روز بیش از قبل شعله خواهد کشید و قرآن روز به روز مهجورتر و مظلوم تر خواهد شد.

انتهای پیام

captcha