ثروتمندی الزاماً نشانه خیر الهی نیست/ تمایز ثروت کوثری و تکاثری
کد خبر: 3770959
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد:

ثروتمندی الزاماً نشانه خیر الهی نیست/ تمایز ثروت کوثری و تکاثری

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم با بیان اینکه هر نوع ثروتمندی و داشتن مال نشانه اعطای خیر الهی به انسان نیست، تصریح کرد: ثروت و مال برای آزمایش و ابتلاء است و اگر کوثری باشد خیر و اگر تکاثری باشد شر است.

ثروت کوثری، خیر و ثروت تکاثری شر استبه گزارش ایکنا، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز، ۱۸ آذرماه، در ادامه تفسیر سوره مبارکه قلم با اشاره به آیه سوم این سوره «وَ إِنَّ لَکَ لَأَجْرًا غَیْرَ مَمْنُونٍ» گفت: این تعبیر به معنای اجری است که قطع نمی‌شود و دائمی است؛ همان طور که فرمود بهشتیان در آنجا خالد هستند.

وی با اشاره به خُلق عظیم پیامبر(ص) و تضاد آن با جنون مورد ادعای مشرکین افزود: همان طور که عقل و علم با جاهلیت سازگار نیست خُلق عظیم هم با جنون و اتهاماتی که مشرکان می‌زنند سازگار نیست؛ از این رو خداوند در آیه چهارم سوره فرمود «وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ».

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به آیات ۹ تا ۱۳ این سوره بیان کرد: کسانی که دنبال روغن‌مالی و ماست‌مالی احکام دینی هستند به تعبیر سوره قلم افرادی حلاف (زیاد سوگند می‌خورند)، مهین (پست)، هماز (بددهان)، بنمیم (سخن‌چین) و مناع‌للخیر هستند؛ یعنی سوگند‌های بی‌شمار و بی‌جهت می‌خورند و اهل کذب، مسامحه و کشت و کشتار هستند.

این مفسر قرآن در ادامه اظهار کرد: قرآن در سوره مؤمنون فرمود که اگر خداوند به کسی مال و فرزند داد نباید فکر کند خیر برای اوست بلکه مایه امتحان الهی و آزمایش انسان است؛ بنابراین اصل مال خیر نیست بلکه اعطا و بخشش مال و احسان خیر است و اگر مال مصداق تکاثر باشد شر و اگر مصداق کوثر باشد خیر است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه خُلق آن است که در انسان ملکه باشد و با اعتقاد و عمل و به صورت تدریجی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: اگر این خُلق در راه باطل باشد و ملکه در فرد شود او را به حیوان تبدیل خواهد کرد؛ اینکه قرآن فرمود که برخی مانند انعام و بلکه بدتر هستند از روی تحقیر، دشنام و از روی مجاز نیست بلکه تجسم افعال و ملکات فرد در دنیا و از روی حقیقت است.

این مفسر قرآن با بیان اینکه چرا انسان به حیوان تبدیل می‌شود؟ تصریح کرد: انسان در تحقیقات حِکمی نوع متوسط است؛ لذا برخی از انسانیت عبور می‌کنند و فرشته می‌شوند؛ برخی به طرف شیطان رفته و شیاطین انسانی می‌شوند یا به طرف بهیمه و درنده خویی می‌روند؛ انسان که خلیفه است در خلقت درون باعقیده و عمل فعالیت می‌کند و صاحب خُلق می‌شود و حیوان شدن را خودش می‌سازد.

وی افزود: این مسئله به معنای تبدیل شدن به حیوان در قیامت نیست، زیرا بوزینه و گرگ بودن به خودی خود، عذاب نیست، ولی انسان ناطق وقتی گرگ و میمون شد همه ذهن و روحش اسیر درندگی است و در قیامت تجسم می‌یابد.

این مفسر قرآن تأکید کرد: انسان درنده و استکبار آمریکا و اسرائیل گرگی به مراتب خطرناکتر از حیوان هستند، چون انسان هوش، فکر و اندیشه دارد.

انتهای پیام

captcha