فیلم/ آمار بحران انسانی در یمن
کد خبر: 3770972
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲

فیلم/ آمار بحران انسانی در یمن

گروه چند رسانه‌ای ــ پایگاه خبری المسیره، آمار جنایت‌های صورت گرفته در کشور یمن را گزارش می‌دهد.

یمن از 4 سال پیش تاکنون در معرض جنگی همه‌جانبه از سوی عربستان و امارات با حمایت آمریکا قرار گرفته است، و علی‌رغم قوانین بین‌المللی، قتل و کشتار همچنان ادامه دارد. بر اثر بمباران‌ها و محاصره هوایی، دریایی و زمینی شمار زیادی کودک و زن جان خود را از دست داده‌اند و بیش از سه چهارم یمنی‌ها در آستانه گرسنگی قرار دارند، و بیش از 20 میلیون شهروند یمنی به صورت منظم به مواد غذایی دسترسی ندارند.

بر اساس آخرین گزارش برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد، یمن در بدترین وضعیت انسانی ممکن به سر می‌برد، و طبق گزارش یونیسف 8 میلیون یمنی و 500 هزار کودک یمنی به آب شرب و خدمات بهداشتی کافی دسترسی ندارند که باعث بوجود آمدن شرایط لازم برای گسترش بیماری‌ها شده است. این در حالی است که در هر 10 دقیقه یک کودک یمنی بر اثر سوء تغذیه جان خود را از دست می‌دهد.

85 هزار کودک یمنی در وضعیت بسیار بدی قرار دارند و برای نجات زندگیشان نیازمند کمک‌های فوری از سوی برنامه‌های غذایی هستند، بیشتر این‌ها در مناطق ساحلی هستند جایی که شریان زندگی بیشتر مردم یمن به شمار می‌رود و ائتلاف عربی از عملیات نظامی در این مناطق حمایت می‌کند و محاصره بندر حیاتی الحدیده را تشدید کرده است.

سازمان‌های بین‌المللی در زمینه حقوق بشر معتقدند علت قحطی و گرسنگی یمنی‌ها فقط محاصره نیست، بلکه حملات پی در پی و تخریب راه‌ها توسط دشمن نیز باعث سخت‌تر شدن انتقال مواد غذایی و افزایش قیمت آن شده و مردم نمی‌توانند از عهده این افزایش قیمت‌ها بربیایند.

تا زمانی که عربستان و امارات با حمایت تسلیحاتی آمریکا و انگلیس جنگ را در یمن ادامه دهند، کمک‌های سازمان‌های حقوق بشر به محرومان تاثیر چندانی نخواد داشت.

در سایه اصرار سعودی‌ها و اماراتی‌ها بر عدم پذیرش پیشنهادات سازمان ملل مبنی بر از سرگیری پرواز‌ها در فرودگاه بین‌المللی صنعا، وضعیت یمن به سوی وخیم‌تر شدن می‌رود و عربستان همچنان در مسئله واردات مواد غذایی و سوخت از بندر الحدیده کارشکنی کرده و بر تعطیلی و اشغال آن اصرار دارد.

این در حالی است که برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان، دانمارک و هلند با توجه به بحران انسانی در یمن گام‌هایی برای توقف صادرات اسلحه به عربستان برداشته‌اند، اما آمریکا می‌خواهد وضعیت یمن به شکل فعلی آن باقی بماند تا به اهداف و مطامع خود برسد.

captcha