حوزه پاسخ‌گویی به نیازهای آموزش و پرورش را جزئی از رسالت خود بداند
کد خبر: 3770994
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
آیت‌الله اعرافی:

حوزه پاسخ‌گویی به نیازهای آموزش و پرورش را جزئی از رسالت خود بداند

کانون خبرنگاران نبأ ــ مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد در تعالی فرهنگ و اندیشه و ساختن جامعه به‌شمار می‌رود، گفت: حوزه علمیه باید پاسخ‌گویی به نیازهای آموزش و پرورش را جزیی از رسالت خود بداند و به همکاری با آموزش و پرورش به‌عنوان یک رسالت مهم نگاه کند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی،  مدیر حوزه‌های علمیه در آئین معارفه علیرضا حاجیان‌زاده، دبیر جدید ستاد همکاری‌ها حوزه و آموزش و پرورش در شورای معاونان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، عنوان کرد: اصل تشکیل ستاد همکاری‌ها ابتکار خوبی بود و این را الگویی از تعامل سازنده حوزه با سایر دستگاه‌ها می‌دانیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: برآن هستیم تا بر اساس این الگو برای 30 دستگاه دیگر راهکار تعامل را در طرح آمایش حوزه‌های علمیه طراحی کنیم و در دوره جدید نیز همچون مدیران قبلی این فعالیت‌ها مورد تأکید است.
وی اظهار کرد: آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد در تعالی فرهنگ و اندیشه و ساختن جامعه به‌شمار می‌رود، از طرفی حوزه نیز اهتمام جدی به پاسخگویی به نیازهای آن دارد.
رسالت حوزه کمک به آموزش و پرورش است
آیت‌الله اعرافی بیان کرد: در واقع حوزه علمیه باید پاسخگویی به نیازهای آموزش و پرورش را جزیی از رسالت خود بداند و به همکاری با آموزش و پرورش به‌عنوان یک رسالت مهم نگاه کند.
وی گفت: آموزش و پرورش با حدود 13 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون نیروی فرهنگی و 15 میلیون مخاطب مستقیم و خانواده‌ها، نقش اساسی در پایه‌ریزی فرهنگ دارد و این نقش مهم قابل وصف نیست.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: برنامه آموزش و پرورش در رأس برنامه‌های حوزه است و تفاهم و همکاری با آموزش و پرورش بنای کار ماست.
وی با قدردانی از همراهی آموزش و پرورش با حوزه گفت: آقای بطحائی، وزیر آموزش و پرورش، معتقد به اصول اسلام و همچنین همکاری و تعامل با حوزه است و دانشگاه فرهنگیان نیز به‌عنوان یکی از ارکان اصلی آموزش و پرورش همین اهمیت را برای ما دارد.
آیت‌الله اعرافی ادامه داد: ستاد همکاری‌ها کارنامه خوبی از فعالیت‌ها دارد و معاونت تبلیغی و معاونت‌های دیگر و مرکز آموزش‌های کاربردی نیز کارهای قابل قبولی ارائه داده‌اند، به‌طور کلی ارزیابی ما از ستاد همکاری‌ها خوب است ولی انتظار ما بیش از این است.
وی عنوان کرد: تلاش‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی، دبیر سابق ستاد همکاری‌ها قابل تقدیر است؛ وی در طول خدمت فردی متعهد و پای کار در برنامه‌ها و اهداف ستاد همکاری‌ها بود. از طرفی اقدامات خوبی از طرف معاونت‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش شاهد بوده‌ایم.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: از بین افراد مطرح شده با بررسی گزینه‌های مختلف فردی مناسب به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد که سابقه خوبی در فعالیت‌های حوزوی و آموزش پرورش دارد و دارای سابقه فعالیت در ستاد است.
همه معاونت‌ها ستاد همکاری‌ها را از خود بدانند
آیت‌الله اعرافی بیان کرد: همه اعضای شورای معاونان حوزه باید ستاد همکاری‌ها را از خود بدانند و در حوزه‌های کاری کمک کنند و کمک نیز بگیرند. از آقای حاجیان‌زاده تقاضا داریم با یکایک اعضا جلساتی داشته باشند و کار را به طور جدی شروع کنند.
مصوبات قبلی پیگیری و عملیاتی شود
مدیر حوزه‌های علمیه کشور متذکر شد: در جلسات مختلفی که در ستاد برگزار شد مصوبات مهمی در دوره وزارت قبلی و فعلی آموزش و پرورش و حوزه به‌ویژه در تدوین برش پنج ساله و 10 ساله تصویب شد. بخش قابل توجهی از برنامه پنج ساله حوزه ناظر به همکاری با آموزش و پرورش است و باید این مصوبات نهایی و نقشه راه برای ادامه کار شود تا زودتر به نتیجه برسیم.
آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: شیوه‌های تعامل عملیاتی معاونت‌های حوزه با مراکز مختلف آموزش و پرورش باید به خوبی بررسی شود و برای برش پنج ساله برنامه‌ریزی کنیم و ستاد به ریل‌گذاری بپردازد و کار را تسهیل کند.
وی عنوان کرد: روند تعامل بین معاونت‌ها و حوزه جاده موفقیت را می‌گشاید تا بقیه نیز بتوانند به حرکت خود ادامه دهند؛ در تولید محتوا نیز نگاه ویژه‌ای باید توسط حوزه و آمورش و پرورش و ستاد همکاری‌ها ایجاد شود.

حیات و ارتقا ستاد در گرو همراهی مسئولان هر دو نهاد است

همچنین در این جلسه علیرضا حاجیان‌زاده، ضمن قدردانی از وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه‌های علمیه، گفت: ستاد همکاری‌ها از سه منظر شکلی، محتوایی و روند اقدامات به اهداف خود جامه عمل می‌پوشاند.
وی اظهار کرد: در بحث شکلی ستاد، چند عنصر مهم برای حیات آن ضرورت دارد که شامل حمایت و راهنمایی مسئولان است؛ در حال حاضر آیت‌الله اعرافی و آقای بطحائی اهتمام ویژه‌ای در جهت حمایت از ستاد داشته‌اند و با همراهی حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی که عهده‌دار دبیری ستاد بودند، توفیقات خوبی به دست آمده است.
حاجیان‌زاده بیان کرد:همراهی و همکاری حوزه‌های ستادی و معاونت‌های هر دو مجموعه و کمیته‌های استانی از عناصر مهم و حیاتی در بقای ستاد است.
وی اظهار کرد: از نظر محتوایی نیز مسئله محوری در این بخش، بهره‌گیری از ظرفیت حوزه است که در دو بخش پشتیبانی و فکری و نیز الگوپذیری از آن در تبلیغ چهره به چهره دارای اهمیت است.
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر این عناصر با هم پیگیری شود اثرگذاری حوزه در نظام فکری آموزش و پرورش افزایش پیدا می‌کند.
وی تصریح کرد: در مسیر تحقق اهداف باید مراقب باشیم موارد جزئی ما را گرفتار نکند و از مسائل اساسی و بنیادی باز ندارد.
حاجیان‌زاده اظهار کرد: امیدواریم با تلاش‌های صورت گرفته در سال آینده گزارش‌های خوبی از پیشبرد برنامه‌ها و چشم‌انداز ارائه دهیم و اثرگذاری حوزه را به‌خوبی ارزیابی کنیم.
وی بیان کرد: تداوم اقدامات گذشته و اصلاح و تقویت آن و ایجاد تحول و نگاه تحولی و ارزیابی برنامه‌ها و بررسی وضعیت موجود اثرگذاری خوبی در تعیین نقشه راه خواهد داشت.
حاجیان‌زاده گفت: در این راه باید وضعیت مطلوب را ترسیم کنیم و فرآیند رسیدن از وضع موجود به مطلوب را در روند اقدامات دنبال کنیم و در کمیته استانی و ستادی به نتایج قابل قبولی دست یابیم.
وی افزود: باید تبلیغ چهره به چهره را در کمیته‌های استانی و نگاه حوزه را در اندیشه و تفکر طراحی کنیم و موضوعات را مسئله‌یابی و راهکارها را استخراج کنیم و در نهایت طرحی ارائه دهیم که به تأیید حوزه رسیده باشد و دایرة‌المعارفی برای بهره‌مندی حوزه محتوایی و آموزش و پرورش تدوین کنیم.
حاجیان‌زاده عنوان کرد: البته کاری سخت در پیش داریم و نیازمند کمک همه اعضای شورای معاونان هستیم و هدایت نظارت و حمایت سه عنصر اصلی است که مورد انتظار است.
اکبر پوست‌چیان
‌انتهای پیام

captcha