مشارکت ۳ میلیون دانش‌آموز در طرح درس‌هایی از قرآن/ تربیت طلاب و معلمان برای عمومی‌شدن تفسیر قرآن
کد خبر: 3771075
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴

مشارکت ۳ میلیون دانش‌آموز در طرح درس‌هایی از قرآن/ تربیت طلاب و معلمان برای عمومی‌شدن تفسیر قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ رئیس مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه دوره‌های تخصصی برای تربیت طلاب و معلمان در راستای عمومی‌شدن تفسیر قرآن تدوین شده است، گفت: درس‌هایی از قرآن را می‌توان مکمل کار پرورشی دانست.

مشارکت 3 میلیون دانش‌آموز در طرح درس‌هایی از قرآن/ تربیت طلاب و معلمان برای عمومی شدن تفسیر قرآن

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام محمد موحدی‌نژاد، رئیس مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی کشور شب گذشته، 18 آذرماه در دیدار با مسئولان آموزش و پرورش خوزستان گفت: مؤسسه ترویج فرهنگ قرآن از سال 71 که تأسیس شد، سه مأموریت را از سوی حجت‌الاسلام قرائتی برای خود تعریف کرده است.

وی ادامه داد: حاج آقای قرائتی همواره بر تفسیر قرآن تاکید داشته و دارد و در همین راستا ستادی را تشکیل دادیم که تفسیر قرآن با بیان آسان و روان به نسل نو منتقل شود. من به حاج آقای قرائتی گفتم اگر بازار، دانشگاه و ... مفسر بخواهند ما مفسر نداریم به همین دلیل ستاد تفسیر تشکیل یافت. اکثر طلاب پایه شش به بالا علم تفسیر را دارند اما بهتر از علم تفسیر، مهارت بیان و تفسیر برای اقشار مختلف است. تاکنون ما هر چه دیده‌ایم تفسیر قرآن بیان للخواص بوده با اینکه قرآن می‌گوید من بیان للناس هستم؛ همه اقشار جامعه از جمله کودکان، زنان خانه‌دار و کاسب هم ناس هستند اما برای اینها تفسیر نداریم.

موحدی‌نژاد افزود: به همین جهت دوره‌هایی را تخصصی‌تر از آنچه که در حوزه‌های علمیه هست تدوین کردیم برای اینکه یک طلبه چگونه یک آیه را بین دو نماز تفسیر کند که بچه‌ها بفهمند و جذب قرآن شوند. دو دوره مقدماتی 40 ساعتی و 60 ساعتی، یک دوره تکمیلی 120 ساعتی و یک دوره تخصصی 330 ساعتی تدوین کردیم که طلاب این دوره‌ها را بگذرانند و مهارت تفسیر را پیدا کنند.

رئیس مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی کشور بیان کرد: این طرح را در آموزش و پرورش هم می‌توانیم اجرا کنیم که استاد و محتوا از ما باشد و تبلیغات و دیگر موارد با آموزش و پرورش. حتی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داد که این دوره برای معلمان دینی و قرآن تعریف شود. در استان خوزستان می‌خواهیم این طرح را اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود دوهزار و پانصد حلقه تربیتی در سراسر کشور داریم که خوزستان یکی از استان‌های موفق ما است‏ افزود: طبق گزارشی که داریم 60 درصد شرکت‌کنندگان این حلقه‌های تربیتی در محله‌ها، دانش‌آموزان هستند.

موحدی‌نژاد افزود: همچنین از سال 71 خارج از وقت اداری برای آشنایی نسل جوان با معارف قرآن در مکانی تعدادی از معلمان دور هم جمع می‌شدیم و مشورت می‌کردیم. تصمیم گرفتیم از وقت فراغت دانش‌آموزان و حضور حجت‌الاسلام قرائتی در سیمای جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم تا تعاملی بین مدرسه، خانواده‌ها و درس‌هایی از قرآن ایجاد شود. ما این طرح را با 300 نفر عضو افتخاری از منطقه 12 تهران آغاز کردیم. این برنامه مورد استقبال قرار گرفت. در حال حاضر سه میلیون دانش‌آموز متوسطه اول و دوم درگیر این طرح قرآنی هستند. درس‌هایی از قرآن را می‌شود به عنوان مکمل کار پرورشی نامگذاری کرد.

انتهای پیام

captcha