اوقاف استان مرکزی از لحاظ درآمد جزو گروه «الف» کشور است
کد خبر: 3771092
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
حجت‌الاسلام دلاوری:

اوقاف استان مرکزی از لحاظ درآمد جزو گروه «الف» کشور است

گروه فرهنگی - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: اداره کل اوقاف استان از لحاظ درآمد جزو گروه الف. ادارات کل استان‌هاست و در کنار استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، تهران و فارس قرار دارد، موقوفه‌های استان درآمد خوبی دارد، اما ۸۵ درصد درآمد ما مربوط به عتبات عالیات است.

اوقاف استان مرکزی از لحاظ درآمد جزو گروه«الف» کشور است/ لزوم استفاده از جوانان جهت توسعه فرهنگ قرآن

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام حسین دلاوری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، عصر روز گذشته، 18 آذر در نشست مشترک اوقاف با نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان که در سالن جلسات نهاد رهبری استان برگزار شد، با اشاره به اینکه مجموعه‌های فرهنگی بسیار کم‌کارند، بر ضرورت فعالیت طلاب در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی تأکید کرد و افزود: روحانیت ظرفیت بسیار بالایی در عرصه ورود به کار فرهنگی اجتماعی دارد که افراد شخصی به چنین ظرفیتی دست پیدا نخواهند کرد.
وی بیان کرد: ما طلبه‌های حوزه علمیه با تفکر دینی و دیدگاه‌های اسلامی رشد کردیم و به واسطه تقدس لباس روحانیت ظرفیت‌هایی برای ما ایجاد شده است، اما ما طلاب و روحانیون از این ظرفیت عظیم هیچ‌گاه به نحو احسن و شایسته استفاده نکردیم و فکر می‌کنم باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم.
دلاوری با اشاره به مطالعه شخصیت‌های برجسته دینی و ورود آنان در عرصه‌های فرهنگی اجتماعی، تصریح کرد: استعداد به ذاتی داریم اما از این استعدادها استفاده نکردیم، چرا نباید نمونه‌هایی همچون آقای قرائتی داشته باشیم چرا بین طلاب افرادی همچون ایشان تربیت نشده است تا در عرصه‌های مهم ملی ورود پیدا کنند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی ادامه داد: ما ایده جهانی داریم و از استعدادها برای تبلیغ دین در جهان بشری باید استفاده کنیم، خیلی‌ها اوقاف را سازمانی سرمایه‌دار با دارایی‌های بی‌شمار تصور می‌کنند که کار فرهنگی را با هزینه‌های عظیم انجام می‌دهد اما در واقع چنین نیست اداره کل اوقاف استان با وجود 2300 تا 2500 مسجد و 300 بقعه متبرکه حتی یک ریال از وجوهات دولتی استفاده نمی‌کند.
حجت‌الاسلام دلاوری اظهار کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی از لحاظ درآمد جزو گروه الف ادارات کل استان‌هاست و در کنار استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، تهران و فارس قرار دارد، موقوفه‌های استان درآمد خوبی دارد اما 85 درصد درآمد ما مربوط به عتبات عالیات است.
وی تصریح کرد: اوقاف مجموعه‌ای است که باید درآمدزایی کرده و در راستای اجرای نیات قدم بردارد، محلی برای سازمان اوقاف وجود ندارد و هر‌گاه اراده بر کاری مثبت در راستای تحقق اهداف نظام و رهبری باشد عوامل این مجموعه در اختیار نظام هستند. اعضای فعال در این مجموعه همواره با دیدگاه جهادی با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.
حجت‌الاسلام دلاوری از فعالیت اوقاف در حوزه طرح تربیت حافظان در دهه اخیر خبر داد و با بیان اینکه این طرح در استان از 2 هزار نفر آغاز شده و امروز به 10هزار و 900 نفر رسیده است، اظهار کرد: این مسابقات هر سال سازماندهی شده و در اسفند ماه برگزار می‌شود. وقتی اجرای طرح تربیت حافظان توسط اوقاف مطرح شد فکر می‌کردیم اقدامی محال است اما با گذشت نزدیک به 10 سال می‌بینیم رشد بسیار خوبی داشته است، در این راستا اوقاف استان یک ریال موقوفه قرآنی برای اجرای طرح ندارد و برای اجرا وارد فاز کمک خیرین شد.
وی بیان کرد: طرح تربیت حافظان در زندان مرکزی استان نیز برگزار شد و با استقبال خوبی روبه‌رو شد، در حال حاضر 550 تا 600 مددجوی زندان در رشته حفظ قرآن فعالیت دارند. انس با قرآن باعث می‌شود شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی بین مددجویان زندان باشیم و این طرح تحولی نو در مراکز زندان ایجاد کرد.
حجت‌الاسلام دلاوری بر باور تفکر جهادی در هر کاری تأکید کرد و افزود: رهبری فرمودند؛ بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند، با صدور این فرمان از سوی رهبری انجام این اقدام سخت به نظر می‌رسید اما خوشبختانه با گذشت چند سال از این فرمان اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است. درست نیست دستگاه‌ها هرجا کم می‌آورند از بودجه فرهنگی بتراشند، امروز راهی جز تفکر جهادی نداریم و باید در این بخش قوی عمل کنیم.
این مقام مسئول در ادامه به اجرای طرح بشارت 1452 نیز اشاره کرد و افزود: این طرح در حال برگزاری است، سهمیه ما در استان به حد نصاب رسیده است و تقاضا برای ورود دانشگاه در طرح تربیت حافظان صرف پر کردن سهمیه نیست، قشر دانشجو قشر تأثیرگذار جامعه هستند و می‌توانند جوانان بسیاری را در مسیر درست هدایت کنند. استفاده از ظرفیت جوانان به توسعه فرهنگ قرآن در جامعه کمک می‌کند.
وی تصریح کرد: 20 دستگاه در کشور برای اجرای طرح بشارت در صحنه حضور دارند، تقاضا کردیم کارکنان دولت و خانواده آنان نیز در اجرای طرح ما را همراهی کنند. اوقاف جوایز خوبی را برای اجرای طرح در نظر گرفته است و آمادگی داریم از اجرای طرح در دانشگاه‌ها حمایت کنیم و ما هیچ‌گاه به اعداد و ارقام توجه نمی‌کنیم.
حجت‌الاسلام دلاوری از اجرای طرح وقف مشارکتی در بیمارستان آیت‌الله خوانساری خبر داد و گفت: این طرح جواب داد و فاز دوم شکل گرفت و فاز سوم را نیز در دست اقدام دادیم و شاهدیم که این طرح بدون تخصیص حتی یک ریال کمک دولتی انجام شده است.
وی بیان کرد: 15 سال پیش در شورای عالی حوزه علمیه با مدیران سازمان اوقاف کارگروه مشترکی تشکیل شد و در این کار گروه صحبت بر سر بسیج شدن حوزه علمیه برای وقف‌های حوزوی بود که برخی از روحانیون بر استفاده از وجوهات اصرار داشتند، امروز با بروز مشکلات اقتصادی افراد دین‌دار توانایی پرداخت وجوهات همچون گذشته را ندارند، چندی پیش کارگروه تشکیل و تقاضای کمک شد، جالب است بدانید قبل از مرحوم آسید ابوالحسن اصفهانی تمام حوزه‌های علمیه با موقوفات اداره می‌شد، هر چند موقوفات در دوره‌های مختلف دست‌خوش تاراج قرار گرفت از این زمان به بعد بحث وجوهات به میدان آمد لذا ما باید به سمت‌هایی حرکت کنیم که بحث فرهنگ قرآن در دانشگاه‌ها نهادینه شود.

اوقاف استان مرکزی از لحاظ درآمد جزو گروه«الف» کشور است/ لزوم استفاده از جوانان جهت توسعه فرهنگ قرآن
حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌مقدم، مسئول نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی نیز گفت: نمایندگان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نماینده حوزه در این مراکز دانشگاهی هستند و باید ویژگی طلبگی خود را حفظ کرده و سپس وارد دانشگاه شوند.
وی بیان کرد: 70 هزار دانشجو را در اختیار داریم که با تربیت درست آنان و هدایت به سمت معارف دینی می‌توان مسیر حرکتی جامعه را تعریف کرد که اجرای طرح تربیت حافظان و بشارت 1452 یکی از اقدامات انجام شده است.
ایمانی‌مقدم اضافه کرد: دنبال این هستیم که معنویت را در دانشگاه‌ها یک گام به جلوتر هدایت کنیم، مسئولان نمایندگان نهاد رهبری در دانشگاه‌های مختلف امینان نظام هستند، آنان باید مطالب را با زبان دانشگاهی و استادی به دانشجویان القا کنند که خوشبختانه نیروهای ما آمادگی دارند که طرح‌های قرآنی را به بهترین شکل اجرایی کنند.
انتهای پیام

captcha