کجای راه‌ هوشمند‌سازی هستیم؟
کد خبر: 3771181
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
آذری جهرمی:

کجای راه‌ هوشمند‌سازی هستیم؟

گروه فناوری اطلاعات ــ وزیر ارتباطات گفت: با مشاهده برخی المان‌ها و پارامترهای هوشمندسازی تهران امروز شاهد اتفاقات خوب و خوشایندی در این عرصه هستیم. اما نکته مهم و اساسی این است که ما در حال حاضر در کجای راه هستیم و کجا باید باشیم؟

مسیر هوشمندسازی را با ملت همراه کنیم/ اقتصاد هوشمند رانتی اداره نشودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در دومین همایش تهران هوشمند که صبح امروز دوشنبه ۱۹ آذرماه، در سالن همایش‌های برج میلاد ــ که درحال برگزاری است ــ با ابراز خوشحالی نسبت به اقدامات شهرداری تهران در حوزه هوشمندسازی، گفت: با مشاهده برخی المان‌ها و پارامترهای هوشمندسازی تهران امروز شاهد اتفاقات خوب و خوشایندی در این عرصه هستیم. اما نکته مهم و اساسی این است که ما در حال حاضر در کجای راه هستیم و کجا باید باشیم؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شهرداری یکی از نهادهای مهم برای رسیدن به اقتصاد هوشمند است، افزود: در این رابطه نیز آنچه که مهم و اساسی است این است که نباید این نوع از اقتصاد به صورت رانتی توسعه پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه سرویس‌های اشتراکی حمل و نقل امروز از حوزه‌هایی است که باید در جامعه توسعه پیدا کند، ادامه داد: بزرگترین معضل امروز شهر تهران آلودگی هوا است و بخشی از آن به دلیل ترددهای مردم و مراجعات اداری آنهاست. لذا ارائه سرویس های اشتراکی و دولت الکترونیک می‌تواند بسیاری از این ترددها را کاهش دهد و در نتیجه آلودگی هوا کم شود.

جهرمی ضمن ابراز خرسندی از نگاه ویژه شهرداری تهران به مقوله ICT گفت: این مسئله امری مهم و مثبت در تحقق شهر هوشمند است و اگر اقتصاد شهر هوشمند شکل بگیرد، بخش خصوصی می‌تواند باقی راه را پیش بگیرد. البته در این مسیر آزادسازی منابع داده برای همگی از ضروریات این رشد است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه نباید اطلاعات و داده‌ها تنها در دست یک سری از شرکت‌های خاص باشد، ادامه داد: امروز اقتصاد هوشمند یکی از موارد مهم حوزه فناوری اطلاعات است که نباید به طور رانتی رشد و توسعه پیدا کند. مقررات این موضوع تدوین شده و پلتفرم Open Data امروزه وجود دارد. البته در وزارت ارتباطات ما خودمان این کار را کرده‌ایم و اطلاعات را در اختیار استارت‌آپ‌ها گذاشتیم تا از آن بهره ببرند.

وی تصریح کرد: امروز دستگاه‌هایی که آلایندگی هوا را به صورت دقیق موشکافی می‌کنتد یکی از مصادیق هوشمندسازی هستد. در این حوزه اطلاعات به قدری ریز هستند که می‌توان فهمید نوع آلایندگی از چه نوع اتومبیلی بوده است و می‌توان مدیریت درستی روی تردد ماشین‌ها انجام داد.

جهرمی اظهار کرد: شهرداری تهران در موضوع کنترل ترافیک شهری باید تمرکز بیشتری داشته باشد چرا که می‌توان مدیریت درستی به واسطه هوشمندسازی روی این معضل انجام داد. زیرساخت هوشمند یکی از اضلاع مهم هوشمندسازی شهرها است و پس از آن سامانه‌های هوشمند رکن دیگر و مهمی برای تحقق این امر است. البته شهرداری در این زمینه ورود پیدا کرده و امیدواریم که همین راه را ادامه دهد‌.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه شهروند هوشمند ضلع سوم مثلث هوشمندسازی است، اضافه کرد: باید در این مسیر هوشمندسازی را با ملت ایران همراه کنیم. امروز در شهرداری مسکو مشخص شده که هر روبل دریافت شده از مردم در کجا خرج می‌شود؛ این موضوع نیز در شهرداری تهران هم رخ داده اما چه کسی می‌داند چطور باید این موضوع را پیگیری کرد.

وی افزود: اقدامات خوبی در شهرداری تهران رخ داده ولی اطلاع‌رسانی درستی انجام نشده است و لذا می‌بینیم که شهروندان آگاهی لازم را نسبت به اتفاقاتی که در زمینه هوشمندسازی رخ داده نمی‌دارند. در این زمینه آموزش‌های لازم باید برای مردم صورت بگیرد و وزارتخانه ارتباطات هم قصد دارد این کار را انجام دهد.

جهرمی با بیان اینکه می‌توان هوشمندسازی شهروندان را در اقدامی مشترک با یکدیگر انجام دهیم، ادامه داد: خدمات هوشمند، خدماتی است که مردم آن را می‌بینند و حس می‌کنند و باید آن را به‌روز کرد و اعتلا بخشید. امیدواریم که شهر تهران با استفاده از فناوری اطلاعات جای مناسب‌تری برای ساکنین آن شود.

امضای تفاهم‌نامه میان شهرداری و وزارت ارتباطات

به گزارش خبرنگار ایکنا، در پایان این برنامه، تفاهم‌نامه‌ای در زمینه هوشمندسازی میان شهرداری تهران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امضا شد. این تفاهم‌نامه به امضای پیروز حناچی شهردار تهران و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید.به گزارش خبرنگار ایکنا، در پایان این برنامه، تفاهم‌نامه‌ای در زمینه هوشمندسازی میان شهرداری تهران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امضا شد. این تفاهم‌نامه به امضای پیروز حناچی شهردار تهران و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید.
در ادامه، از دو سامانه «باهم» که یک پلتفرم شبیه شبکه اجتماعی، برای طرح و به چالش کشیدن مشکلات شهری است و سامانه «داده نما» که مرجع دیتاهای شهر تهران است، رونمایی شد. همچنین در این مراسم از کتاب جامع «تهران هوشمند» و تمبر «تهران هوشمند» رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha