جریان نشر را کیفی بسنجیم نه آماری
کد خبر: 3771195
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب بیان کرد:

جریان نشر را کیفی بسنجیم نه آماری

گروه ادب ــ مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: کاری که در حوزه نوشت‌افزار موسوم به ایرانی‌اسلامی انجام شد، مایه سربلندی است؛ به طوری که نزدیک به ۱۵ درصد بازار نوشت‌افزار را گرفته‌اند.

۱۵ درصد بازار نوشت‌افزار، ایرانی – اسلامی استبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ میثم نیلی در نشست «دستاورد‌های فرهنگی انقلاب در حوزه نشر» که در محل فروشگاه «کتاب اندیشه» برگزار شد، گفت: مهم‌ترین نعمتی که خداوند می‌تواند به ملتی عطا کند، این است که آنان را از محبت و حاکمیت خودش برخوردار کند؛ همچنان که خداوند بعد از چند قرن به ملت ایران حاکمیت‌الله را داد تا بلکه مقدمه‌ساز حاکمیت جهانی اسلام باشد.
وی با بیان روایتی از دوران حضرت موسی(ع) و قوم بنی‌اسرائیل افزود: قوم بنی‌اسرائیل رهبر خودشان را رها کردند و به قولی اشک پیغمبرشان را درآوردند؛ این موضوع را درباره ملت ما هم باید مطرح کرد. درست است، ملت ما چنین کاری نکردند؛ اما آیا کسانی به دنبال چنین اقداماتی در مورد انقلاب اسلامی نبوده‌اند؟
این فعال حوزه نشر تأکید کرد: درست است که جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ و نشر کار‌هایی انجام داده و به لحاظ کمیت آمار بالایی را اعلام کرده است؛ اما باید این جریان را با شاخص کیفی هم سنجید.
به گفته مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، جای شک نیست که پس از انقلاب، در بسیاری موارد رشد انکارناپذیری داشته‌ایم؛ چه‌بسا در حوزه کمی نشر و تولید کتاب به کمیت ۵۰ برابری رسیده‌ایم. نه‌تن‌ها آمار بازار نشر، بلکه آمار سایر فعالیت‌ها نیز همین گونه است. این‌ها می‌تواند به قول معروف تودهنی به مخالفان نظام ما باشد؛ اما اصل ماجرا فقط این آمار‌ها نیست.
نیلی ادامه داد: نباید با شاخص‌های آماری دنیای مدرن، آثار دوره انقلاب اسلامی را سنجید. در اصل باید حاصل فعالیت خودمان را با شاخص‌های اسلام محمدی بسنجیم. این‌ها ابزاری برای به‌رخ‌کشیدن ماحصل انقلاب و قیاس انقلاب با طاغوت است.
وی در این راستا عنوان کرد: توفیقات فرهنگی نظام و حاکمیت اسلامی ما در دستان باکفایت کسانی است که از معدن فرهنگ و حکمت برخوردارند. الان هم به جریانی داده شده است که باید از آن بهره ببریم.
نیلی درباره ارزیابی شاخص‌های فرهنگی کلان گفت: باید دید آیا علاقه‌مندی به اولیای خدا و تبری از طاغوت کمتر یا بیشتر شده. باید دید فهم ملت ما از دایره مفاهیم قرآن و شهادت‌طلبی و نفرت از آمریکا و اسرائیل و... چگونه قابل سنجش است. این معیار‌ها را با شاخص‌های متداول نمی‌توان سنجید و چه‌بسا این وجدان عمومی است که قابلیت پاسخ به این سؤالات را دارد.
وی در عین حال با اشاره به نواقص و کم‌کاری‌هایی که در حوزه مدیریتی کشور وجود دارد، تصریح کرد: همه می‌دانیم که شاهد اتفاقات خوب فرهنگی و رواج موفقیت این حوزه در دوره انقلاب اسلامی هستیم؛ حتی اگر ساختار مدیریتی کشور دچار ضعف‌هایی بوده باشد.
نیلی در تحلیل دستاورد‌های انقلاب اظهار کرد: یکی تحلیل حداقلی است و اینکه مثلاً جمهوری اسلامی، پله حداقلی برای حرکت نهایی اسلام است. اما در تحلیل حداکثری سراغ این سنجش می‌رویم که آیا همگی برای جلوانداختن حرکت انقلاب تلاش کرده‌ایم و آیا همه ابوذر و سلمان هستند؟ خیر. در واقع قرار هم نیست که همه ملت این‌گونه باشند.
وی با این حال در تحلیل حداکثری شاخص‌ها به شهید خلیلی‌ها و حججی‌ها اشاره کرد و گفت: نگاه اسلامی نباید محدود باشد؛ بلکه جریان انقلاب باید آرمان‌خواهی خودش را حفظ کند. چنان‌که رهبر معظم انقلاب در عین اینکه خوشبین‌ترین شخص به انقلاب هستند؛ اما منتقدترین شخصیت به مسائل کشور نیز هستند. پس باید آرمان‌خواهی را دنبال کرد.
نیلی با برشمردن برخی از اقدامات مؤثر فرهنگی که از اقدامات آتش‌به‌اختیار است توضیح داد: کاری که دوستان بدون هیچ کمکی در حرکت به سمت نوشت‌افزار موسوم به ایرانی‌اسلامی انجام می‌دهند، مایه سربلندی است؛ به طوری که نزدیک به ۱۵ درصد بازار نوشت‌افزار را گرفته‌اند و این درصد قابل توجهی است.
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: برای موفقیت باید از کمک‌خواهی صرف از دستگاه‌های رسمی مدیریتی عبور کنیم. امکانات و پولی را که تأمینش وظیفه آن‌ها است باید گرفت؛ اما نیرو‌های خودجوش مردمی باید دست‌به‌کار شوند و به این پول و کمیت‌ها تکیه نکنند.
نیلی در این باره با اشاره به طرح فصلی وزارت ارشاد و کمک حدود دومیلیاردی به فروشگاه‌های کتاب اضافه کرد: این طرح‌ها برای این است که مردم کتاب بخرند و در عین حال نظارتی هم بر نحوه اجرا نیست؛ اما مردم با برخی از کار‌های خودجوش توانسته‌اند موفقیت چشمگیری کسب کند.
میثم نیلی در این رابطه و در پایان سخنان خود گفت: در سال ۹۳ امثال محسن حججی در نجف‌آباد دست به ترویج کتاب «من زنده‌ام» می‌زنند که منتج به حدود یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان گردش مالی شد؛ چیزی در حدود هفت‌میلیارد تومان امروز. این از جمله مواردی بود که بچه‌های انقلابی به‌صورت خودجوش انجام دادند.
انتهای پیام

captcha