بسیاری از گمراهی‌ها به خاطر اظهارنظر افراد غیرمتخصص است
کد خبر: 3771430
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
آیت‌الله دستغیب:

بسیاری از گمراهی‌ها به خاطر اظهارنظر افراد غیرمتخصص است

گروه اجتماعی ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه ایجاد مراکز مشاوره به طور غیرتخصصی و بدون اطلاعات علمی، از مشکلات امروز جامعه است، گفت: در معارف دینی همه اظهارنظر می‌كنند و در هر بحثی صاحب‌نظر می‌شوند و بخشی از گمراهی‌ها و ضلالت‌ها به خاطر این‌هاست.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری امروز، 20 آذرماه در پنجمین نشست هم‌اندیشی اساتید مركز تخصصی امام حسین(ع) شیراز با تأکید بر لزوم پاسخگویی به شبهات طلاب و دانشجویان گفت: بنای من بر این است و بیشتر علاقه‌مند به پرسش و پاسخ هستم و یک وقت اگر کسانی از بنده سؤال کنند اگر می‌دانم جواب می‌دهم و اگر نمی‌دانم می‌گویم نمی‌دانم و بعد به کسانی که می‌دانند و یا کتاب‌ها و منابعی که در اختیارمان است مراجعه می‌کنیم و جواب می‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه ایجاد مراکز مشاوره به طور غیرتخصصی و بدون اطلاعات علمی، از مشکلات امروز جامعه است، گفت: کسانی مدعی هستند که همه چیز را بلدند، نمی‌خواهم در این قسمت زیاد غلو کنم ولی برای اینکه در این مرحله‌ای که هستیم جدیداً و به شکل‌های جدید کسانی را به جامعه ارائه نکنیم که افراد بی‌سواد وافراد بی‌محتوایی باشند که مردم خصوصاً عوام مردم را بیچاره کنند خیلی باید تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم.
آیت‌الله دستغیب اضافه كرد: همین طور که در طب همین مسئله وجود دارد و همه این قبیل افراد خودشان را طبیب می‌دانند، یک کسی می‌گوید سرم درد می‌کند می‌گوید فلان چیز را بخور یا می‌گوید دلم درد می‌کند می‌گوید فلان چیز را بخور در دین هم همین طور است در معارف دینی هم همه اظهارنظر می‌کنند و در هر بحثی صاحب‌نظر می‌شوند و متخصص هستند و واقعاً بخشی از گمراهی‌ها و ضلالت‌ها به خاطر این‌هاست.

‌عرفان‌های كاذب 
وی گفت: ای کاش این موارد فقط در علم بود، در عمل هم همین است به عنوان مثال این عرفان‌های قلابی که دامنه‌اش وسیع و گسترده شده از کجاست، یکی دوتا کلمه یک جایی به گوشش می‌خورد بعد می‌شود عارف کذا و کذا که این مسئله ممكن بود در مجالس بانوان هم رخ دهد البته بحمد الهی با گسترده شدن حوزه‌های علمیه خواهران كمتر با این مسائل مواجه می‌شویم.
مسئول حوزه علمیه رضویه شیراز با تأکید بر اینکه نباید افرادی به صورت رسمی به جامعه ارائه کنیم که به عقاید و کرامت انسانی مردم ضربه بزنند، گفت: همگی باید با دقت بیشتری روی این زمینه کار کنیم و پیش برویم.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به پرسش برخی راجع به اینکه در یک شرایط محدود زمانی و با اشتغالات فراوان چگونه می‌شود، کسانی را پرورش داد که اینها چهره‌های شاخص باشند، گفت: شاخص‌ترین و برجسته‌ترین اساتید حوزه و دانشگاه این استان و این شهر چنین افرادی هستند. درمان و پیشگیری که در مسائل درمانی مطرح است را می‌توان در مسائل حوزه و دانشگاه نیز به کار برد.
آیت‌الله دستغیب ادامه داد:‌ اگر بخواهیم ریشه‌ای فکر کنیم در گزینش برای ورودی مراکز تخصصیمان و حتی در یک نظر کلی‌تر برای حوزه‌ها و دانشگاه‌هایمان، نفوس مستعدتر را باید پذیرفت، اما کمتر به این توجه می‌شود ولی اگر ما کسانی را که دارای استعداد و ذخائر جامعه هستند جذب کنیم، بعد فکرمان خیلی راحت‌تر است. اینها صبح‌ها در حوزه‌های علمیه، فقه و اصول را فرا می‌گیرند و عصرها هم می‌آیند حقوق و قضا یا مشاوره اسلامی و بحث‌های روانشناسی می‌آموزند و برایشان مشکلی نیست اما در بسیاری موارد این کشش در کسانی که جذب کردیم نیست و این یک واقعیت است.
تولیت آستان شاهچراغ(ع) با بیان اینکه پشتکار در کنار استعداد در امر تحصیل بسیار مهم است، اظهار کرد: البته هستند کسانی که استعداد نداشتند اما با پشتکار به خیلی جاها رسیدند اما این‌ها استثنا است و علاقه که عامل محرکی است باعث بالا رفتن سطح کیفیت تحصیل می‌شود.

دلیل افت ورودی‌های حوزه علمیه ‌
وی با اشاره به اینکه امسال ورودی‌هایمان بسیار افت داشته است و خیلی باعث نگرانی ‌شد، افزود: این مسئله باید بررسی و ریشه‌یابی شود اما کم شدن تعداد ورودی‌های حوزه نباید به عنوان دغدغه و نگرانی باشد بلکه باید به ارتقای کیفیت تحصیل همین افراد توجه شود.
آیت‌الله دستغیب بیان كرد: اینکه اگر ما مرحله گزینش بگذاریم و 10 نفر به جای صد نفر جذب شود، هم می‌توانیم این افراد را بهتر بشناسیم و هم می‌توانیم از لحاظ تعلیم و تربیت و چیزهای فرعی بهتر عمل کنیم. اگر تعداد ورودی و جذب زیاد باشد ممكن است تعدادی از آنها کشش نداشته باشند و برای این موارد هم نمی‌توان دست روی دست گذاشت و کاری نکرد بلکه باید کارهایی صورت پذیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری از مدیر مرکز تخصصی امام حسین(ع) درخواست كرد كه جزء به جزء مطالبی که اینجا مطرح شده، هر چیزی که مربوط به همین جا و خود ماست و با مساعدت و همیاری است را حل کنیم و هر چیزی که مربوط به قم یا تهران می‌شود، وقتی جمع بندی شد، پیگیری كند و یا اگر لازم باشد مکاتبه جمعی شود و ادامه داد: فرض کنید جمعی که حالا هستیم نکات عمده‌ای را به ریاست قوه قضاییه که به نوعی با ایشان هم ارتباط پیدا می‌کند منعکس کنیم یا احیاناً به مسئولان این دو رشته تخصصی در قم انعکاس دهیم.
وی با بیان اینکه کار این دو رشته کار بسیار سختی است، گفت: وقتی صفحه حوادث نشریات را مطالعه می‌کنم یک حالت اندوه شدیدی در من ایجاد می‌شود، این یک وضعیتی است که خودم تجربه کرده ام و فکر می‌کنم اینهایی که در این دادگاه‌ها و دادسراها هستند وقتی مستقیما با مجرمان مواجه می‌شوند باید به گونه‌ای برخورد کنند که جرائم در جامعه به حداقل برسد و اینها هدایت شوند.
آیت‌الله دستغیب گفت: اگر کسی بخواهد وارد محیطی شود که بوی تعفن در آن محیط وجود دارد از ماسک استفاده می‌کند تا بوی بد او را اذیت نکند، یا اگر بخواهد جایی برود که آتش است و می‌خواهد آتش را خاموش کند باید لباس و تجهیزات مخصوص داشته باشد، در مشاوره هم همین است، در مشاوره هم شما دارید کسانی را می‌سازید و تربیت می‌کنید که می‌خواهند در این عرصه وارد شوند، اینها با چه سلاحی باید بروند و چگونه باید مجهز باشند که اول به خودشان آسیب نرسد و حداقلش این است که این جریانات و اتفاقاتی که واقع شده برایش عادی نشود.
وی ادامه داد: این افراد باید به گونه‌ای تربیت شوند که بتوانند نجات‌بخش و حیات‌بخش باشند و یک هاله‌ای از نور وحی، نور احکام الهی ایجاد کنند تا کسانی که مراجعه می‌کنند بتوانند از راهنمایی‌های مشاوران به خوبی بهره‌مند شوند.

تربیت قاضی ‌
دبیركل جامعه روحانیت شیراز بیان كرد: این واقعاً خیلی مسئولیت آور است که ما امروز به اسم اسلام و جمهوری اسلامی قاضی تربیت و به جامعه عرضه می‌کنیم، حساسیت این کار وقتی بیشتر می‌شود که به عنوان حوزه‌های علمیه این کار را انجام می‌دهیم.

‌افراط و تفریط ممنوع ‌
آیت‌الله دستغیب در ادامه سخنان خود گفت: در برخورد با طلاب و دانشجویان نه افراط داشته باشید نه تفریط، چراکه اگر کسی در این قضیه افراط و تفریط کند این جفا و شاید یک نوع ظلم هم محسوب شود.
آیت‌الله دستغیب در پایان با بیان اینکه این هم اندیشی منحصر به این جلسه نشود، گفت: هم‌اندیشی‌ها می‌تواند به صورت غیررسمی و یا در قالب پیشنهادهایی در طول سال به طور مکرر با نوشته‌ها، با تذکرات، حضوری یا شفاهی مطرح شود.
انتهای پيام

captcha