۷ عامل رستگاری/ خشوع در نماز؛ اولین عامل
کد خبر: 3771435
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵

۷ عامل رستگاری/ خشوع در نماز؛ اولین عامل

گروه معارف - با توجه به سوره مؤمنون هفت عامل سعادت و خوشبختی انسان را می‎توان در خشوع در نماز، پرهیز از کارهای بیهوده و لهو، پرداخت حقوق واجب مال اعم‌از خمس و زکات، عفت و پاکدامنی، محافظت و مراقبت بر نماز، پایبندی به عهد و پیمان و امانت‌داری جست‌وجو کرد.

7 عامل رستگاری و سعادت انسان

به گزارش ایکنا از لرستان، همه انسان‌ها به‌دنبال سعادت‌مندی هستند و دوست دارند در زندگی دنیا سعادتمند و خوشبخت باشند اما سؤالی‌که در این‌جا مطرح است این است که عوامل خوشبختی انسان‌ها چیست و چه چیزهایی باعث سعادت و رستگاری انسان می‌شود؟.
در قرآن‌کریم 30 عامل سعادت و خوشبختی بیان شده است، اولین و مهم‌ترین عامل سعادت و رستگاری انسان تقوا و خداترسی است تقوا به‌معنای خدا را در زندگی حاضر و ناظر دیدن است این در حالی‌است که خداوند معیار ارزش‌ها را تقوا برشمرده است.
خداوند متعال در آیه ۱۳۰ سوره آل‌عمران با این مضمون «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ الرِّبَا أَضْعَافًا مُّضَاعَفَةً وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» می‌فرماید که «مؤمنین تقوا داشته باشید تا سعادتمند باشید» و در جایی دیگر می‌فرماید «اگر انسان خدا را در زندگی حاضر و ناظر ببیند به سعادت و خوشبختی می‌رسد».

ذکر 7 عامل سعادت و خوشبختی در سوره مؤمنون

در آیه اول تا آیه یازده سوره مبارکه مؤمنون هفت عامل سعادت و خوشبختی بیان شده است، اولین عامل سعادت و خوشبختی که در سوره مؤمنون به آن اشاره شده است خشوع در نماز است کمااینکه در نماز تمام توجه مؤمنان به‌سوی خداوند متعال است.
پرهیز از کارهای بیهوده و لهو را دومین عامل سعادت و خوشبختی انسان انسان است انسان باید از کارهای بیهوده و لهو دوری کند.پرداخت حقوق واجب مال نیز عامل دیگر سعادت انسان است که در سوره مؤمنون به آن اشاره شده است.کسی‌که مؤمن است و خمس زکات مال را ببخشد اهل سعادت است این در حالی‌است که سعادت و خوشبختی انسان در این است که انسان حقوق واجب مالش را بپردازد.
یکی دیگر از عوامل سعادت و خوشبختی انسان عفت و پاکدامنی است انسان باید بتواند از شهوت و هوای نفس پرهیز کند این درحالی‌است که خوشبختی انسان در سلامت روح است زیرا کسی‌که نگاه حرام دارد هرگز به سعادت نمی‌رسد.
یکی دیگر از عوامل سعادت انسان که در سوره مؤمنون به آن اشاره شده است محافظت و مراقبت بر نماز است، انسان باید مراقب نمازش باشد محافظت در نماز این است که انسان از وقتی‌که به نماز می‌ایستد خضوع و خشوع داشته باشد و نماز را اول وقت بخواند کمااینکه از نشانه‌های مؤمن و شیعیان این است که نماز را اول وقت می‌خوانند.
همچنین با توجه به سوره مبارکه مؤمنون پایبندی به عهد و پیمان و امانت‌داری نیز یکی دیگر از عوامل سعادت انسان است. یکی دیگر از عوامل خوشبختی پرهیز از دوستی با دشمنان خداست کمااینکه آشکارترین نشانه دوستی خدا دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خداست و خداوند در قرآن‌کریم از دوستی با دشمنان خدا بر حذر داشته است چراکه نتیجه دوستی با دشمنان خدا پایمال شدن ارزش‌هاست و هرگاه با دشمنان خدا رابطه دوستی برقرار شود دچار غفلت و قساوت قلب می‌شویم و در این رابطه نیز خداوند در آیه ۲۲ سوره مجادله با این مضمون «لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُوْلَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُوْلَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» می‌فرماید: «کسانی‌که با دشمنان خدا دشمن هستند حزب‌الله هستند کمااینکه حزب‌الله سازش‌ناپذیر است و در برابر آمریکا می‌ایستد».

انتهای پیام

captcha