شهید دستغیب پرچمدار مبارزات سیاسی در فارس بود
کد خبر: 3771449
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
دستغیب:

شهید دستغیب پرچمدار مبارزات سیاسی در فارس بود

گروه اجتماعی ـ رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینكه آیت‌الله دستغیب پرچمدار مبارزات سیاسی در استان فارس بود، گفت: روحانیان و مبارزان سیاسی مسلمان نیز با بیان و حرکت او جرأت می‌گرفتند.

به گزارش ایكنا از فارس، سیداحمدرضا دستغیب، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز عصر دیروز، 19 آذرماه در نطق پیش از دستور جلسه علنی این شورا به فرارسیدن سالروز شهادت آیت‌الله دستغیب اشاره كرد و گفت: این شهید محراب، از نوادگان مرجع عالیقدر آیت‌الله سیدهدایت‌الله دستغیب مجتهد بزرگ فارس، از سلسله جلیله سادات که در زهد و عرفان و سیاست یگانه زمان و در اخلاص نمونه بود.
وی با بیان اینكه آیت‌الله دستغیب پرچمدار مبارزات سیاسی در استان فارس بود، افزود: روحانیون و مبارزان سیاسی مسلمان نیز با بیان و حرکت او جرأت می‌گرفتند. مخالفت علنی با کشف حجاب، مبارزه علنی علیه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله و همراهی با نهضت امام خمینی‌(ره) از سال ۴۱ از جمله این مبارزات است.
دستغیب با اشاره به اینكه مسجد جامع عتیق شیراز، پایگاه مبارزات مردم و جوانانی بود که آن شهید با پایمردی، اهالی فارس را رهبری می‌کرد، گفت: بی‌تردید اولین شخصیتی که پرچم مخالفت علیه حکومت ظالم شاهنشاهی را در فارس برافراشت و به صراحت و شجاعت از نهضت امام خمینی(ره) دفاع کرد، آن شهید مجاهد بود.
وی تأكید كرد: شهید آیت‌الله دستغیب مردم را خالصانه به سوی خدا فرامی‌خواند و وظیفه هدایت، ارشاد، اصلاح و تربیت مردم که رسالت پیامبران است را به خوبی ایفا می‌کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینكه این شهید بزرگوار در میان مردم و با مردم زندگی می‌کرد و هیچ گاه خود را از مردم جدا ندانست، گفت: در تمام مدت عمرش همانند پدران و اجدادش ملجأ و پناه مردم بود و برای نجات مردم از حکومت ظالم با سخنان افشاگرانه خود چندین مرتبه بازداشت، تبعید و حبس خانگی شد و بارها منزلش مورد هجمه دژخیمان رژیم قرار گرفت.
وی گفت: امامت جمعه شیراز را به درخواست مردم فارس و بنا بر حکم امام(ره) پذیرفت و به نمایندگی از مردم استان فارس در اولین مجلس خبرگان انتخاب شد. با اینکه بارها از ایشان خواسته بودند برای رفتن به نماز جمعه از ماشین استفاده کند قبول نمی‌کرد و می‌فرمود من می‌خواهم در این کوچه‌ها در میان مردم باشم تا اگر کسی سؤالی یا گرفتاری داشته باشد و خجالت بکشد به منزل بیاید به کارش رسیدگی کنم. باور ایشان بر آن بود که در بین مردم بوده‌ام و تا آخرین نفس هم باید در بین اینان و با ایشان باشم و در سختی و شادیشان شریک و سهیم.
دستغیب با بیان اینكه علاقه شهید دستغیب به امام(ره) از جنس عاشق و معشوق بود، گفت: او امام را نه تنها به عنوان یک رهبر بلکه یک مراد می‌دید. امام را همانگونه می دید که جوانان در جبهه جنگ و اکثریت مردم می‌دیدند. امام را از جنس مردم، با مردم و همراه با مردم می‌دید. امام را دوست داشت چون امام خالصانه هدایت و صلاح مردم را می‌خواست.
وی ادامه داد: در حق او چنین به حق گفت: «من اطاع الخمینی فقد اطاع الله کسی که از خمینی اطاعت کند از خدا اطاعت کرده است». ایشان امام را فقیهی عادل و جامع الشرایط می‌دانست که با درخواست اکثریت مردم حکومت را به دست گرفته که اکنون اطاعت از او واجب است.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینكه شهید دستغیب در زهد و تقوا نمونه عصر خود بود، گفت: وضع زندگی ایشان قبل و بعد از انقلاب هیچ تغییری نکرد. علی‌رغم مورد توجه بودن از جانب مردم فارس و حتی استان‌های همجوار به حداقل زندگی قناعت می‌کرد. زندگی ایشان خالی از هرگونه تجملات و تشریفات دنیوی بود و آثاری از زخارف دنیایی در آن دیده نمی‌شد. نغمه‌های ملکوتی آن شهید که از جان و دل برمی‌خاست بر دل می‌نشست و هنوز در جای جای ایران یاد و نام و صدای ملکوتی آن مرد خدا زنده است.
وی همچنین گفت: امام امت در پیامشان به مناسبت شهادت این عالم روحانی ایشان را شخصیتی ارزشمند و مربی به سزا و عالمی وفادار به اسلام، طرفدار محرومان و مظلومان، متعهد به اسلام، معلم اخلاق و مهذب نفوس، مربی محرومان و هدایت‌کننده مردم نامیدند.
دستغیب افزود:‌ علاقه مقام معظم رهبری به این شهید به دوران پس از انقلاب اسلامی برمی‌گردد و ایشان در سفر سال ۸۷ به استان فارس به انتشار نوارهای صوتی شهید دستغیب در طول انقلاب اسلامی و تأثیر سخنرانی‌های این شهید بزرگوار بر جوانان اشاره کردند و فرمودند بنده خودم در آن وقت در قم بودم، نوار سخنرانی شهید دستغیب دست به دست میان طلاب می‌گشت! ما هم آن وقت شنیدیم. این موضوع روحانیت مبارز شیراز بود که با پشتیبانی مردم هم همراه بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به فرا رسیدن روز دانشجو نیز اشاره كرد و گفت: شیراز یکی از مهم‌ترین مراکز حضور و فعالیت دانشجویان است و جنبش دانشجویی شیراز همواره نقش اثرگذار و مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و سال های بعد از آن داشته است.
دستغیب با تأكید بر اینكه زنده نگه داشتن امید در بین دانشجو، آینده کشور را تضمین خواهد کرد، گفت:‌ عدالت‌خواهی، آزادی‌طلبی و علم‌آموزی ۳ خصلت ارزنده جنبش دانشجویی است و پاسداشت حرمت دانشجو می تواند روند توسعه در ابعاد مختلف را در کشور تسریع کند.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بیان كرد: قشر نخبه و جوان دانشجو باید براساس آمارهای خود، بروز و ظهوری بیش از گذشته در جامعه داشته باشد و با مطالبه گری مانع از انحراف در نظام جمهوری اسلامی شود.
انتهای پیام

captcha