ارائه الگوی پژوهش در قرآن از سوی حلقه روانشناسی اسلامی دانشگاه تهران
کد خبر: 3771482
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
از سوی حلقه روانشناسی اسلامی؛

ارائه الگوی پژوهش در قرآن از سوی حلقه روانشناسی اسلامی دانشگاه تهران

گروه جامعه ــ حلقه روانشناسی اسلامی دانشگاه تهران اولین نشست تخصصی ارائه الگوی پژوهش در قرآن کریم را با محوریت معرفی پژوهش‌های روانشناسی برگزار می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ حلقه روانشناسی اسلامی دانشگاه تهران مجموعه پژوهشی متشکل از دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اساتید روانشناسی دانشگاه تهران است که فعالیت خود را از سال 1390 در حوزه روانشناسی مبتنی بر روش‌های تدبر در قرآن آغاز کرده است.

هادی بهرامی احسان، معاون پژوهشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و محمدرضا اخوت، مسئول مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت از اساتید این حلقه هستند که طرح‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان را در حوزه روانشناسی اسلامی راهنمایی می‌کنند.

جلسات هفتگی این حلقه روزهای یکشنبه از ساعت هشت تا 10 از سال 90 تاکنون به صورت مستمر و پیاپی تداوم داشته است. این جلسات هم اکنون در معاونت پژوهش دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

هدف اصلی این حلقه پژوهشی گسترش پژوهش‌های قرآنی در حوزه روانشناسی در کشور است و سعی در جذب دانشجویان علاقه‌مند به پژوهش‌های اسلامی در مقطع تحصیلات تکمیلی و گسترش آموزش روش‌های تدبر در قرآن کریم در سطح دانشگاه‌های کشور دارد.

همچنین این حلقه پژوهشی درصدد انتشار کتب برآمده از پایان نامه‌های دانشجویان، کاربردی ساختن موضوعات نظری و به کارگیری آنها در زندگی، طراحی مطالعات کمی و کیفی متعدد براساس پایان نامه‌های دفاع شده و ثبت نظریات جدید براساس مدل‌های روانشناسی قرآنی در داخل و خارج از کشور است.

روش کار در این حلقه پژوهشی بدین صورت است که موضوعات در حوزه روانشناسی انتخاب و سپس با استفاده از روش‌های تدبری که شامل سری 10 جلدی کتاب‌های احمدرضا اخوت است، مورد مطالعه قرار می‌‌گیرد. برخی از این روش‌ها؛ تدبر کلمه، تفکر در قرآن، تدبر سوره‌ای، تدبر ادبی و روش‌های تدبر روایی است.

اگر بخواهیم به برخی از پژوهش‌های انجام شده یا در حال انجام از سوی این حلقه پژوهشی اشاره کنیم باید به پایان‌نامه‌هایی با موضوعات «طراحی مدل اکتشافی افسردگی از منظر قرآن و طراحی اثربخشی پرتکل درمانی مبتنی بر آن»، «معناشناسی اضطراب فراگیر از منظر قرآن و پیشنهاد بسته درمانی آن»، «بررسی انواع افسردگی از منظر قرآن کریم با ابعاد خودشناسی و جهت گیری مذهبی»، «نظریه آسیب‌شناسی از منظر قرآن کریم»، «عوامل خیانت زناشوئی و راهکارهای پیشگیری آن بر مبنای قرآن»، «استعدادشناسی از منظر قرآن» و ... اشاره کرد.

برخی از این پژوهش‌های مقطع دکترا همچون افسردگی، در مسابقات و جشنواره‌های علمی مانند کنز و جشنواره پژوهش دانشگاه تهران شرکت کرده و مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.

برای پذیرش پژوهشگر در این حلقه پژوهشی شرایطی وجود دارد که از جمله باید به مطالعه روش‌های تدبر در قرآن، تصویب موضوع در دانشگاه محل تحصیل و تأیید توسط اساتید راهنما و مشاور، تأیید موضوع و جرح و تعدیل آن توسط گروه مشاورین حلقه روانشناسی قرآنی و رعایت زمان‌بندی و دقت در بهره‌مندی از مبانی پژوهش توسط پژوهشگر نام برد.

این حلقه پژوهشی درصدد برآمده است تا اولین نشست تخصصی ارائه الگوی پژوهش در قرآن کریم را با محوریت معرفی پژوهش‌های روانشناسی با رویکرد تدبری طی ۲۵ آذرماه، از ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار کند.

در این نشست تخصصی «چشم‌انداز روانشناسی اسلامی در ایران و جهان» توسط هادی بهرامی احسان، معاون پژوهشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ارائه می‌شود و احمدرضا اخوت، مسئول مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت به تبیین «روش‌شناسی پژوهش در قرآن با رویکرد تدبری و ارائه الگوی پژوهش در قرآن و روایات» می‌پردازد. معرفی هسته پژوهش روانشناسی اسلامی و دستاوردهای آن توسط فاطمه فیاض، مسئول شورای مرکزی هسته پژوهشی روانشناسی اسلام نیز از دیگر بخش‌های این نشست است.

علاقه‌مندان برای حضور در نشست تخصصی ارائه الگوی پژوهش در قرآن کریم می‌توانند ۲۵ آذرماه به دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، به نشانی بزرگراه چمران، زیر پل نصر، خیابان کاردان مراجعه کنند.

یادآوری می‌شود، نمایشگاه آثار انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت(ع) از ۲۰ تا ۲۷ آذرماه جاری، در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران برپا می‌شود.

انتهای پیام

captcha