نشست دانشجویی نماز در قم
کد خبر: 3771575
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵

نشست دانشجویی نماز در قم

کانون خبرنگاران نبأ ــ نشست دانشجویی نماز با مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم و سپاه علی‌ بن‌ابیطالب(علیه‌السلام)، امروز، 20 آذرماه در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی، مدیر عامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه کشور و مدرس مرکز تخصصی نماز در این نشست گفت: چنانچه در جامعه‌ای نماز با همه شرایطش رواج داشته باشد همین یک واجب الهی، جامعه را تدریجاً به نیک‌بختی می‌رساند و خیمه دین را برپا می‌سازد. مقام معظم رهبری در سال 1370 فرمودند «حقیقت آن است که در کار نماز کوتاهی‌های زیادی شده است».
وی افزود: قرآن کریم در توصیف قدرتمندان مؤمن و در صدر وظایف آنان اقامه نماز را نام برده است، این وظیفه، در عمل شخصی، کیفیت بخشیدن به نماز است و در تلاش اجتماعی، ترویج نماز و همگانی کردن آن...
کیفیت یافتن نماز بدین معنی است که نماز، با حال و حضور ادا شود و نمازگزار به نماز با چشم میعاد ملاقات با خدا بنگرد و در آن، با خدای خود سخن بگوید و خود را در حضور او ببیند، نماز را تا می‌تواند در مسجد و تا می‌تواند به جماعت بگزارد.
لطفیان گفت: ترویج نماز هر حرکت و تلاشی است که در راه همگانی کردن آن، تبیین اهمیت آن و آسان کردن دسترسی به آن، بتوان صورت داد؛ باید نماز با بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی به عنوان عنصر محوری و کلیدی در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد.
مدرس مرکز تخصصی نماز از جمله راهبرد‌های عملیاتی در این مقوله را محوریت بودن مساجد دانست و گفت: همان گونه که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم مساجد را محور فعالیت‌ها و اقدامات اجتماعی می‌دانست؛ صفوف نماز جماعت باید مملو از اقشار و رده‌های سنی مختلف باشد و برای انتقال مفاهیم، اثرات و برکات نماز به نسل جوان از هنری‌ترین و فنی‌ترین شیوه‌ها و ابزارها استفاده شود.
وی در پایان گفت: ما که شهد شیرین تجربه مردمی شدن کارهای دینی را دیده‌ایم بهتر است به طراحی سازوکارهای تشکیلاتی به منظور استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای اقامه شایسته نماز بپردازیم؛ سازمان‌ها، مردم و مساجد برای اقامه نماز برنامه‌های قابل اجرا طراحی و به نحو احسن اجرا کنند.

محمود لطفیان

انتهای پیام

captcha