«وحدت حوزه و دانشگاه» محور همایشی در دانشگاه علامه طباطبایی
کد خبر: 3771589
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
در هفته پژوهش دانشگاه‌ها

«وحدت حوزه و دانشگاه» محور همایشی در دانشگاه علامه طباطبایی

گروه دانشگاه ــ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش از تقدیر ۲۴ پژوهشگر برتر در این هفته خبر داد و بیان کرد: یکی از بخش‌های همایش آسیب‌شناسی علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی که به مناسبت هفته پژوهش برگزار می‌شود حضور رضا داوری اردکانی و حداد عادل به منظور بحث و گفتگو پیرامون مسئله وحدت حوزه و دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۲۰ آذرماه، مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری خود در آستانه هفته پژوهش به ارائه برنامه‌های این معاونت در هفته آتی پرداخت و اظهار کرد: هر ساله در جهت بزرگداشت فرهنگ توسعه فناوری و پژوهش برنامه‌هایی طی هفته‌ای که با نام پژوهش نامگذاری شده، اجرا می‌شود و این برنامه‌ها در جهت اطلاع رسانی دستاورد‌های این حوزه به عموم است و مردم ضمن شرکت در این برنامه‌ها با دستاورد‌های پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی آشنا می‌شوند.

وی با بیان اینکه امسال تغییراتی در برنامه‌های هفته پژوهش داشته‌ایم، افزود: هفته پژوهش امسال از روز شنبه ۲۴ آذرماه آغاز و تا چهارشنبه ۲۸ آذرماه ادامه می‌یابد. نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش و فناوری که هر ساله در این ایام برگزار می‌شد، در این تاریخ برگزار نمی‌شود و صرفا برنامه‌های این هفته دنبال می‌شود. اما در دی‌ماه همزمان با نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی این نمایشگاه برگزار می‌شود.

برومند با اشاره به شعار هفته پژوهش امسال گفت: پژوهش هدفمند و فناوری ارزش‌آفرین، در خدمت تولید ملی شعار امسال هفته پژوهش است. امسال برنامه‌های هفته پژوهش در شهرستان‌ها همزمان با برنامه‌های این هفته در تهران دنبال می‌شود.

وی در ادامه به نامگذاری و برنامه‌های روز‌های هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: هفته پژوهش از ۲۴ تا ۲۸ آذرماه خواهد بود و نامگذاری این هفته از این قرار است:
روز شنبه: روز پژوهش و فناوری، مدرسه و دانشگاه
روز یکشنبه: روز پژوهش، تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر
روز دوشنبه: پژوهش، فناوری و چالش‌های ملی
روز سه‌شنبه: پژوهش و فناوری، علوم انسانی و هنر و نیز وحدت حوزه و دانشگاه
روز چهارشنبه: پژوهش، فناوری و مسئولیت‌های اجتماعی

برومند ادامه داد: روز شنبه وزاری آموزش پرورش و علوم و فناوری در یک مدرسه گرد هم می‌آیند و از دانش‌آموزان برگزیده در حوزه فناوری تقدیر می‌شود. امسال مایل بودیم دانش آموزان در مقاطع بالاتر با محیط‌های پژوهشی بیشتر آشنا شوند و به همین منظور برنامه درب‌های باز پژوهشگاه‌ها را برگزار خواهیم کرد و طی این روز دانش آموزان در مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها حضور می‌یابند و از این مراکز بازدید می‌کنند. این اقدام در جهت ایجاد فضای انگیزشی در ورود دانش آموزان این مقاطع به دانشگاه است.

معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: روز یکشنبه جشنواره پژوهشی با تقدیر از برگزیدگان حوزه‌های پژوهش و فناوری در سالن اجلاس سران با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود. در این روز همچنین نشستی با حضور معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری درباره بودجه پژوهش و نیز تعامل بیشتر بین مراکز به منظور ایجاد فضایی برای تدوین و اعمال سیاست‌های جدید برگزار می‌شود. بعدازظهر این روز نشست تخصصی پژوهش و فناوری و رسانه را با حضور اصحاب رسانه و پژوهشگران این حوزه برگزار خواهیم کرد. هدف از این برنامه توجه به نقش اثرگذار رسانه در حوزه پژوهش و فناوری است.

وی گفت: روز دوشنبه روزی است که بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های خاص خود را دنبال می‌کنند و در هر یک از دستگاه‌ها نشست‌هایی با محوریت چالش‌های ملی و حل مشکلات جامعه برگزار خواهد شد. روز سه‌شنبه نیز همایشی با عنوان آسیب شناسی علوم انسانی در دو پنل تخصصی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار خواهد شد. در این همایش همچنین متناسب با نامگذاری این روز به نام وحدت حوزه و دانشگاه نشستی با حضور مهمانانی، چون آقایان رضا داوری اردکانی، حداد عادل و لعیا جنیدی برگزار خواهد شد و این صاحب نظران دیدگاه‌های خود در این زمینه را ارائه می‌کنند. پنل آسیب شناسی پژوهش و توسعه برنامه‌های سیاستی در علوم انسانی جهت تدوین برنامه‌های پژوهشی با نگاه به این موضوع از برنامه‌های این همایش است.

وی گفت: دانشگاه هنر اصفهان هم در این روز میزبان نشستی با حضور مسئولان و معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها است و به بررسی ظرفیت‌ها و دستارد‌های این حوزه می‌پردازند.

مسعود برومند ادامه داد: روز چهارشنبه نشستی با معاونان روابط بین‌الملل در دانشگاه‌ها خواهیم داشت و از رای‌زنان فرهنگی دعوت کرده‌ایم تا در بحث تعاملات علمی بین ما و دیگر کشور‌ها در این نشست دیدگاه‌های خود را ارائه کنند. بعدازظهر این روز سمیناری در دانشگاه تربیت مدرس با حضور انجمن‌های علمی با محوریت مسئولیت‌های اجتماعی برگزار می‌شود. تقدیر از انجمن‌های برتر و نیز ارائه دیدگاه‌ها از جمله برنامه‌های این سمینار است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه در تمامی حوزه‌های پژوهشی مرتبط با وزارت علوم، توسعه علمی در دستور کار قرار دارد، گفت: در زمینه توسعه فناوری و رشد پار‌ک‌ها و ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت برای توجه هر چه بیشتر به چالش‌های ملی و دستگاهی و حتی در حوزه‌هایی مانند محیط‌زیست اتفاقات خوبی در حال انجام است.

نسبت بودجه پژوهشی به بودجه کل کشور حدود ۰/۷ درصد است
برومند در ادامه این نشست خبری با اشاره به بحث بودجه فعالیت‌های پژوهشی گفت: نسبت بودجه پژوهشی به بودجه کل کشور حدود ۰/۷ درصد است و امسال رقم تخصیص بودجه در این حوزه به ۱۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد. پارک‌های علم و فناوری بالاترین درصد را در دریافت بودجه‌های پژوهشی به خود اختصاص داده‌اند.

وی در این‌باره ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه در جلسات متوالی کماکان اذعان دارد تا پایان سال کل بودجه پژوهش و فناوری کشور اختصاص می‌یابد. امسال قول داده‌اند صد در صد این بودجه تخصیص پیدا می‌کند.

برومند افزود: در عین حال وقتی بودجه دانشگاه‌ها در زمان خودش تخصیص داده نمی‌شود و یا درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها محقق نمی‌شود طبیعی است بودجه پژوهشی نخستین گزینه‌ای است که در تامین هزینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هزینه‌کرد بودجه‌های پژوهشی
وی درباره اینکه هزینه‌کرد بودجه‌های پژوهشی بر اساس چه سازوکاری است، گفت: یک طرح و سیستمی را در نظر داریم که بر اساس آن مشخص شود چه بخشی از بودجه در جهت فعالیت‌های پژوهشی کاربردی صرف می‌شود. در سال ۹۷ برنامه ریزی‌ها برای اجرای این طرح انجام شده و در حال حاضر تمام پژوهشگاه‌ها ماموریت خود را به صورت ریز مشخص کردند و در قالب این ماموریت‌ها مشخصا بیان شده چه بخش از منابع را برای کار‌های پژوهشی استفاده می‌کنند. در انتهای سال ۹۷ و یا ابتدای سال آینده اثربخشی فعالیت‌های پژوهشی این مراکز را بیشتر خواهید دید. عرصه فعالیت پژوهشگاه‌ها در حوزه‌های مورد نیاز همچون محیط زیست و آلودگی‌ها بیشتر شده و پژوهشگاه‌ها در این راستا با سازمان محیط زیست و دانشگاه‌ها تعاملاتی دارند. هدف این است که عملا بودجه‌های پژوهشی به سمت صرف شدن در جهت حل مشکلات جامعه برود.

وی همچنین درباره میزان حمایت مالی از شرکت‌ها و واحد‌های فناور گفت: رقم این حمایت در سال ۹۲ حدود ۱۳ میلیارد تومان بوده و امروز به ۴۳ میلیارد تومان رسیده است. این رقم با افزایش تعداد واحد‌های فناور افزایش می‌یابد و برای افزایش تعداد واحد‌های فناور باید خروجی‌های کاربردی آن‌ها افزایش یابد.

برومند افزود: تعداد واحد‌های فناور در پارک‌ها از سه هزار واحد در سال ۹۱ به ۶ هزار و ۲۹۷ واحد در سال جاری رسیده است و حدود یک سوم واحد‌های فناور در پارک‌ها هستند.

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم ضمن اشاره به تعداد پژوهشگرانی که در مراسم روز پژوهش در سالن اجلاس سران تقدیر می‌شوند، گفت: امسال ۱۷ پژوهشگر منتخب و ۶ نفر فناور برتر معرفی و تجلیل می‌شوند که نیمی از این برگزیدگان از شهرستان‌ها خواهند بود.

وی در این‌باره و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه سازوکار معاونت پژوهشی غیر از تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر، برای اینکه پژوهشگران جوان و موفق به جریان‌های تاثیرگذار هدایت شوند چیست، ادامه داد: امسال در حوزه فناوری و برای توسعه فعالیت‌های فناوران، نه فقط فناوران برتر در این جشنواره بلکه همه آنها، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده که بتوانند محصولات خود را عرضه کنند. در نشست مطبوعاتی دی‌ماه به منظور برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی درباره این مشوق‌ها توضیحات بیشتری ارائه خواهم کرد.

محسن شریفی، مدیرکل پژوهش و فناوری این معاونت و دبیر این جشنواره هم در بخشی از این نشست خبری با اشاره به تلاش برای توانمندسازی نشریات داخلی، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از دو هزار نشریه علمی-پژوهشی و علمی-ترویجی در داخل وجود دارد. شاخص‌هایی برای ارزیابی نشریات داخلی با رویکرد داخلی و بین‌المللی در نظر گرفته‌ایم تا بهترین‌های این عرصه در سطح بین‌الملل معرفی و نمایه می‌شوند. در سال ۲۰۱۴، ۲۲ نشریه داخلی در نمایه‌های بین‌المللی داشتیم و اکنون این تعداد به ۵۸ مورد رسیده است. نگاه ما صرفا مجلات علمی-پژوهشی نیست، بلکه چاپ نتایج کاربردی و ترویجی مقالات از امتیاز در ارزیابی برخوردار است.

انتهای پیام
captcha