سالانه 4 هزار نفر در کشور در اثر سوءمصرف مواد مخدر می‌میرند
کد خبر: 3771663
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹

سالانه 4 هزار نفر در کشور در اثر سوءمصرف مواد مخدر می‌میرند

گروه اجتماعی ــ معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان این‌که نگرش مثبت به مصرف مواد مخدر در کشور حدود 27 درصد است، گفت: سالانه چهار هزار نفر در کشور در اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

سالانه 4 هزار نفر در کشور در اثر سومصرف مواد مخدر می‌میرند

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، تقی رستم وندی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی، امروز در نشست مدیران کل امور اجتماعی و فرهنگی استان های دارای مرکز نگهداری معتادین متجاهر، با بیان این‌که نگرش مثبت به مصرف مواد مخدر در کشور حدود 27 درصد است، گفت: سالانه چهار هزار نفر در کشور در اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان این‌که امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بوده و مسئولیت مهمی روی دوش همه‌ ما قرار گرفته است، اظهار کرد: طی چندسال اخیر سیاه نمایی از وضعیت اجتماعی کشور گسترش پیدا کرده و حوزه‌ اجتماعی مغفول مانده است که ضرورت دارد در این خصوص به دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در تمامی حوزه‌ها به ویژه حوزه اجتماعی بپردازیم.

رستم وندی، با اشاره به وضعیت جهانی در بحث اجتماعی، گفت: با توجه به این‌که ما نیز در این جهان بخشی از نظام بین الملل بوده و در دهکده‌ی جهانی زندگی می‌کنیم، باید وضعیت جهانی را نیز مورد بررسی قرار دهیم، طی دو دهه‌ی اخیر نظم نظام بین الملل دچار آشفتگی شده و وضع اجتماعی ما نیز به تبع نطام بین الملل تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، با بیان این‌که گسترش ناامنی در جهان در برهم ریختگی نظام بین الملل نقش داشته که این بحث مرتبط با مسائل اجتماعی است، گفت: امنیت اولین درخواست یک جامعه و مردم از نظام حکومتی است که دشمنان ایجاد ناامنی در کشور را در دستور کار خود قرار دادند، نباید اجازه دهیم پدیده‌های اجتماعی به پدیده‌های سیاسی و امنیتی تبدیل شود.

وی با بیان این‌که امنیت از نظر اجتماعی بسیار مهم است، افزود: بعد از دوره‌ کنترلی شاهد افزایش سالمندی در جهان هستیم، جمعیت و مهاجرت در کشور ما نیز بسیار اهمیت دارد، متاسفانه مهاجرت از پهنه‌های جنوبی و شرقی کشور و اقلیم خشک به سمت شمال کشور و غرب انجام می‌شود که این‌مناطق باید تحت آمایش قرار گیرند وگرنه بعد از ۱۰ سال این پهنه‌ها خالی از جمعیت می‌شود.

وی با بیان این‌که طی چهار دهه نتوانستیم مهاجرت بی رویه به شهرها را کنترل کنیم، گفت: بخشی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از شهرنشینی است که رفته رفته حاشیه‌های بزرگ‌تر از بطن شهر‌ها شده و مشکلاتی از جمله آلودگی هوا، پرخاشگری و خشونت پدید آورده است‌.

رستم وندی فناوری را جزو زیرساخت‌های تحولات و تغییرات جهانی دانست و گفت: امروزه فناوری به شهرنشینی نیز نفوذ کرده و شهرهای هوشمند توسعه یافته است، ولی ما در کشور از فناوری نتوانستیم در جهت استفاده بهینه و پدیده‌های اجتماعی استفاده کنیم.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به انفجار اطلاعات که جزو زیر ساخت‌ها و تحولات جهانی است، گفت: سال ۲۰۰۰ در کشور ما ۲۵۰ هزار نفر کاربر اینترنت وجود داشت که اکنون این تعداد به ۴۵ میلیون نفر کاربر اینترنتی افزایش یافته است، یکی از شدیدترین رشدهای جهشی در حوزه اطلاعاتی کشور، استفاده از فضای مجازی و انفجار اطلاعات است‌.

وی با بیان این‌که طی چهار دهه فاجعه‌ی محیط زیستی در کشور رخ داده ولی از آن غلفت کردیم، گفت: طی چهار دهه حدود یک سوم از جنگل‌های کشور ما از بین رفته است که در آینده مخاطرات زیادی برای ما پیش می‌آورد و مهاجرت بی رویه در کشور نیز تاثیرپذیر از این بحث خواهد بود؛ به طوری‌که حدود ۳۰۰ شهر مختلف کشور در تنش آبی قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که در کنار آسیب‌ها باید چالش‌ها و تهدیدات را در نظر بگیریم، افزود: برخی از روانشناسان تنها در خصوص آسیب‌ها صحبت می‌کنند در حالی‌که چالش‌ها نیز برخاسته از حیات طبیعی یک کشور و جامعه بوده و در آن تنها تهدید نهفته نیست بلکه فرصت هم وجود دارد، به عنوان مثال جوان بودن جامعه‌ی ایرانی آسیب نیست بلکه چالش بوده و دارای فرصت و مخاطراتی هم است که باید روی آن برنامه ریزی کنیم.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: نوگرایی در ذات ایرانیان است؛ به طوری‌که به عنوان اولین کشور بحث مشروطیت و قانون گرایی را در قالب نهضت مشروطیت اجرا کردیم و معتقدم نو گرا بودن و میل ایرانیان به اخذ نو بودن فرصت و مخاطره‌ برای ما محسوب می‌شود و اکنون نیز جامعه ایرانی جامعه‌ای انقلابی است و تهدیدات بیرونی نتوانسته مردم را از آرمان‌های انقلابی خود منصرف کند.

وی ادامه داد: باید در راستای افزایش روحیه‌ دینداری مردم تلاش کرده و تعارضی که بین روح دین داری مردم رخ می‌دهد را کنترل کنیم.

وی بیان کرد: آسیب‌ها صرفا آسیب‌های اجتماعی نبوده بلکه مردم در حوزه اقتصادی فرهنگی و سیاسی نیز دغدغه دارند که می‌توان رد پای آسیب‌ها را نیز در این حوزه‌ها مشاهده کرد.

رستم وندی با بیان این‌که جامعه ایرانی درگیر آسیب‌های اجتماعی است، گفت: برخی‌ها قصد دارند وانمود کنند که گفتنان‌های داخلی به بن بست رسیده است، در حالی که این توطئه‌ خارجی بوده و باید در حوزه فرهنگی و اجتماعی آن را مورد توجه قرار دهیم، چالش‌ها، آسیب‌ها و تهدیدات بیرونی متوجه کشور ما بوده و دشمن خارجی از بیرون برای جامعه ما برنامه ریزی می‌کنند.

وی تاکید کرد: نباید فعالیت‌ها تنها در حوزه اجتماعی محدود شوند بلکه باید به ریشه‌ها و علل آسیب‌ها نیز توجه جدی شود.

رستم وندی، با اشاره به عمده علل و ریشه‌ آسیب‌های اجتماعی، گفت: ریشه‌ نخست، کمبودها و نیاز‌ها است که اگر افراد نتوانند آن را رفع کنند، راه انحراف را در پیش می‌گیرند، ریشه‌ دوم نیز در حوزه آسیب‌های اجتماعی فشارها، رنج‌ها و غمی که فرد در وجود خود احساس می‌کند، است. اگر امروزه نتوانیم تفاوت‌های نسل جدید و قدیم را بررسی کنیم ، انحرافات و کج روی‌های اجتماعی به عرف تبدیل می‌شود.

وی با بیان این‌که برای جایگزین لذت طلبی در اعتیاد و الکل باید نشاط اجتماعی را افزایش دهیم، گفت: امروزه باید زیرساخت‌های لازم را برای گسترش فعالیت‌های ورزشی، موسیقی، هنر و پرکردن اوقات فراغت جوانان فراهم کرده و سبک زندگی سالم مطابق با الگوی ایرانی ترویج داد.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور بیان کرد: تازمانی که در حوزه پیشگیری و آگاه سازی، اقدام‌های اساسی انجام نشود تاسیس ده‌ها مرکز ماده 16 در شهرها نتیجه‌ای نخواهد داشت، متاسفانه در حوزه مبارزه مواد مخدر تمامی سیاست‌ها را در ایستگاه آخر اجرایی می‌کنیم در حالی که اگر در گلوگاه اول از ترویج مصرف سیگار و قلیان جلوگیری کنیم به مراتب می‌توان از ترویج اعتیاد در جامعه جلوگیری کرد.

وی با بیان این‌که به نظر می‌رسد در حوزه پیشگیری و آگاه سازی در خصوص مصرف مواد مخدر آن طور که باید کار نشده است، افزود: مدرسه، خانواده و محلات حاشیه نشین گلوگاه اصلی برای مواجه با آسیب‌های اجتماعی است که باید فعالیت موثر و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جزو برنامه‌های اولویت دار قرار گیرد‌.

انتهای پیام

captcha