سقوط اخلاق؛ آسیب فضای مجازی
کد خبر: 3771695
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹

سقوط اخلاق؛ آسیب فضای مجازی

گروه فرهنگی- یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: پمپاژ دروغ اطلاعات و سقوط اخلاق از آسیب‌های فضای مجازی است که بی‌اعتمادی را به دنبال دارد.

سقوط اخلاق؛ آسیب فضای مجازیبه گزارش ایکنا از زنجان، رحمت‌الله بیگدلی روز گذشته 19 آذرماه در دومین نشست با فعالان حوزه مجازی با اشاره به اینکه برای تعریف هویت قبل از به رسیمت شناختن ابزارهای ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی باید انسان را به رسیمت شاخت، گفت: چون با انسانی روبه رو هستیم که خطا می‌کند.
وی تصریح کرد: اگر انسان و حقوق آن را به رسمت بشناسیم، حق انسان است که از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استفاده کند؛ از این‌رو ما نمی‌توانیم برای انسان محدودیت ایجاد کنیم، هر فردی که حق استفاده از ابزار ارتباطی را محدود کند به انسان و حقوق او تعدی کرده است.
وی به برخی از مشکلات موجود در فضاهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: برخی از متولیان فرهنگی، دینی و کسانی که مسولیتی برعهده دارند، همواره از زمان عقب می‌مانند و همین موجب می‌شود تا همیشه در برابر موج قرار گیرند و نمی‌توانند تصمیم درستی اتخاذ کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در گذشته مردم ابزاری برای بیان نظرات خود نداشتند، افزود: با ظهور شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی امکان بیان نظرات عموم مردم فراهم شده است.
بیگدلی پمپاژ اطلاعات و فرهنگ‌های گوناگون را یکی از معایب فضاهای مجازی خواند و گفت: فرهنگ غرب به دلیل پشتوانه قوی تولید محتوا، هزینه و ابزارهایی که در دست دارد فرهنگ خود را به دنیا پمپاژ می‌کند.
وی ادامه داد: اگر مانع از سخن گفتن کاربران در فضاهای مجازی شویم، افرادی که به راحتی تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار می‌گیرند، این فرهنگ را در سطح جامعه گسترش می‌دهند.
وی با تاکید بر اینکه  پمپاژ دروغ اطلاعات در این فضاها یکی دیگر از معایب این فضاها هستند، ادامه داد: این مشکل به دلیل عدم دسترسی مردم به اطلاعات درست و بی‌اعتمادی به رسانه‌های داخلی ایجاد شده است؛ از این‌رو برای حل این مشکل بایستی رسانه‌های رسمی را به مراجع مورد اعتماد تبدیل کرد.
بیگدلی سقوط اخلاق در فضای مجازی را هم یکی دیگر از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: همین موضوع موجب آسیب اعتماد عمومی شده است.
انتهای پیام
captcha