عدل الهی در آئینه قرآن
کد خبر: 3771733
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷

عدل الهی در آئینه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی - کرسی آزاداندیشی با موضوع «عدل الهی در آئینه قرآن» فرصتی شد تا بیش از گذشته با مفهوم عدل خداوند و سؤالاتی که در این مبحث مطرح می‌شود، آشنا شویم.

عدل الهی در آئینه قرآن

به گزارش ایکنا از قزوین، کرسی آزاداندیشی با موضوع «عدل الهی در آئینه قرآن» به همراه پرسش و پاسخ به همت انجمن علمی علوم قرآن و حدیث و کانون قرآن کریم روز گذشته، 20 آذر در تالار اجتماعات امیرکبیر ساختمان آینده پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.
پرویز آزادی عضو هیئت‌علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین، در این نشست تعریف عادل را چنین دانست: کسی که هر چیزی را سر جایش بگذارد و حق هر صاحب حقی را بدهد عادل است، خداوند در قرآن کریم بارها بر عدل سفارش کرده حال نمی‌شود حکیمی ما را به چیزی رهنمون سازد که خودش صاحب آن نیست.(1)
آزادی تصریح کرد: ظلم در برابر عدل است و خداوند به اندازه ذره‌ای به کسی ظلم نمی‌کند و هر گونه ظلمی را از خود چه در این دنیا و چه در آن دنیا نفی می‌کند و همواره بر مبارزه با ظلم و ظالم و دوست نداشتن آنها تأکید دارد.
وی یادآور شد: انسان‌ها به واسطه کارها و اعمالشان به خود ظلم می‌کنند و این به سبب قواعدی است که خداوند در عالم قرار داده است و در آن هر گناهی اثر وضعی خود را دارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه هر انسانی یک موجود منحصربه فرد است، گفت: خداوند برای هر انسانی تعریف خاص او را با مؤلفه‌های منحصربه فرد او دارد، برای مثال به کسی فرزند می‌دهد یا نمی‌دهد و یا عمر کسی در کودکی تمام می‌شود و ‌دیگری در سن ۹۰ سال؛ اینها همه از حکمت‌های خاص خداوند برای هر فردی ناشی می‌شود.

هیچ کس از خداوند طلبی ندارد
وی با بیان اینکه متأسفانه بشر همواره از خداوند طلب‌کار است و خواهان آن است که خالقش در خدمت آنها باشد، گفت: این طرز تفکر اشتباه در حالی است که خداوند همواره بر اینکه هیچ کس از او طلبی ندارد تأکید دارد لذا اگر ما اینگونه به اتفاقات و رخدادهای زندگی خود نگاه کنیم بی شک جایگاه خداوند را در زندگی خود خواهیم یافت.
آزادی تصریح کرد: یکی از مهمترین موضوعات در زندگی بشر مبحث رزق است، خداوند در آیات خود تأکید دارد به هر کس هر مقدار که بخواهد بی‌حساب روزی می‌دهد یا آن را محدود می‌کند و دلیل اینکه رزق و روزی را برای بندگان خود گسترده قرار نداده این است که اگر چنین می‌شد شاهد طغیان آنها در زمین می‌بودیم. (2)
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با اشاره به تعاریف خداوند از انسان در قرآن کریم یادآور شد: طبق فرموده خداوند در آیات مختلف می‌توان ویژگی‌هایی چون ناشکری و کفور بودن، عجول، نا امید بودن، خسیس و اهل جدل بودن، در هنگام دیدن ضرر و آسیب یاد خدا می‌کند و در هنگام حل شدن آن از یاد خدا غافل می‌شود را از جمله ویژگی‌های ذاتی انسان‌ها برشمرد.
وی ادامه داد: با این حال انسان همواره بر حسب ظرفیت خود می‌تواند به سمت فضایل اخلاقی رفته و از رذایل دور شود، خداوند نیز از هر موجودی به اندازه خود آن انتظار دارد که این موضوع بزرگترین امیدواری به زندگی را در بشریت ایجاد می‌کند.
این کارشناس علوم و قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: خداوند وقتی نامه اعمال ما را به دستمان می‌دهد می‌فرماید خودت به حساب و کتاب و رفتار و اعمال خود برس آن هم بر حسب آنچه می‌توانستی باشی و انجام دهی و هیچ گاه کارنامه اعمال ما را با کسان دیگر از جمله اولیاء الهی مقایسه نمی‌کند.
وی افزود: خداوند در آیات بیشماری به دلداری بندگان خود می‌پردازد و می‌فرماید از هیچ کس به جز آنچه در وسع اوست مطالبه نخواهد کرد لذا به اندازه تعداد آدم‌ها نوع حسابرسی وجود دارد و خداوند حق هر کسی را بر حسب وسعت و ظرفیت آن می‌دهد و در این راه به هیچ‌کس ظلمی نمی‌کند. (3)
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) یادآور شد: عدالت خداوند باعث می‌شود از هیچ کس بیشتر از وسع او نخواهد که این نکته نشان می‌دهد خداوند ابتدا ظرفیت لازم را در آن شخص ایجاد کرده و می‌داند که آن فرد توان صبر و مقابله و حل آن امتحان را دارد.

عدل الهی در آئینه قرآن

خود را دربست در اختیار خداوند قرار دهیم
وی در این جلسه ادامه داد: ریشه بسیاری از ایرادات و شکوایه‌های ما از خداوند در خودخواهی ما نهفته است چرا که خداوند همواره ربوبیت و خدایی خود را در هر لحظه از زندگی بشر دارد اما ما لحظات زندگی خود را بدون خداوند می‌بینیم و بر توان خود و همتایانمان متکی هستیم.
این کارشناس دینی بیان کرد: هنگام دعا خوب است از خداوند بخواهیم اگر خیر و صلاح ما در چیزی است آن را برای ما قرار دهد و اگر نیست آن را از ما دور سازد؛ اگر ما خود را به خداوند سپرده و واگذار کرده و توکل کنیم بی‌شک باری تعالی بهترین سرنوشت را بیا بنده خود خواهد دید.
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در پایان خاطرنشان کرد: باید خود را دربست در اختیار خداوند قرار دهیم و از امتحانات و تصمیمات خداوند شکوایه نداشته باشیم که خداوند بهترین تدبیرکنندگان است و لذتی را از زندگی به بنده مؤمن خود می‌دهد که با هیچ لذت دیگری قابل قیاس نیست.

1- از جمله آیات خداوند در خصوص عدل الهی: آیه 8 سوره مائده /آیه 153 سوره انعام
2- آیه 27 سوره شوری
3- آیاتی از دلداری دادن خداوند به بندگان خود: آیه 286 سوره بقره/ آیه 32 سوره اعراف/ آیه 7 سوره طلاق

انتهای پیام

captcha