پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی الگوسازی شود
کد خبر: 3771787
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی الگوسازی شود

گروه اجتماعی - استاندار زنجان با تأکید بر اینکه باید در زمینه یکی از ۵ آسیب اجتماعی به شکل ویژه کار شود و به صورت پایلوت به کل کشور انتقال یابد، گفت: باید آموزش‌های پیش از ازدواج را اجباری و در موضوع خانواده خیلی ریشه‌ای کار کنیم.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی الگوسازی شود/لزوم ترویج آموزش‌های پیش از ازدواجبه گزارش ایکنا از زنجان، فتح‌الله حقیقی، استاندار زنجان شامگاه سه‌شنبه 20 آذرماه در جلسه شورای اجتماعی، اظهار کرد: بر طبق آمارها، استان زنجان به لحاظ خشونت اجتماعی جزو 10 استان اول کشور است، ولی باید بین غیرت و خشونت تفکیک قائل شویم.
وی با اشاره به اینکه زنجانی‌ها با غیرت هستند و بین مفهوم غیرت و خشونت فاصله است، ادامه داد: همچنین زنجان در زمینه اعتیاد از پاک‌ترین استان‌های کشور به حساب می‌آید. استانی که بالای 1200هیئت مذهبی دارد و اقدامات مذهبی‌اش برای سایر استان‌ها الگو است، نمی‌تواند شیوع اعتیاد بالایی داشته باشد.
استاندار زنجان با تاکید بر بررسی آمارها با دید همه جانبه ادامه داد: در خصوص طلاق نیز وضعیت بدی نداریم. ممکن است در استانی دیگر، نرخ طلاق چند برابر زنجان باشد و به چشم نیاید. بافت زنجان یک دست است و حتی اگر نرخ طلاق یک‌دهم برخی استان‌ها باشد، به چشم می‌آید.
وی با تاکید بر اینکه باید آموزش‌های پیش از ازدواج را اجباری و در موضوع خانواده خیلی ریشه‌ای کار کنیم، افزود: در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، افزایش اعتبارات مالی کار چندانی از پیش نمی‌برد. راهکار این است که در سطح استان، یکی از پنج آسیب را به‌صورت پایلوت اجرا کنیم و الگوی کشور شویم؛ چرا که در این صورت معلوم می‌شود کدام آسیب را با چه هزینه‌ای می‌توان کنترل کرد.
حقیقی با اشاره به اینکه زنجان از پتانسیل الگو شدن برخوردار است، تصریح کرد: اگر در حوزه اجتماعی کارهای عملیاتی و اجرایی انجام دهیم، می‌توان با هزینه‌های کمتر و به صورت پایلوت، یک یا دو موضوع از آسیب‌های اجتماعی را پیگیری کرده و جلوی شیوع آن را گرفت.
استاندار زنجان با اشاره به اینکه موضوع موادمخدر جزو آسیب‌های بزرگ و مطرح سازمان ملل است، یادآور شد: نقل و انتقال موادمخدر چرخش مالی بزرگی دارد و مبارزه با آن در همه دنیا مطرح است.
این مقام مسئول ادامه داد: راه مبارزه با موادمخدر، از کانال پول و حوزه‌های قضایی و قهری نمی‌گذرد. تا زمانی که اعتقاد عمیق به عدم مصرف آن را فرهنگ‌سازی نکنیم، آن‌طور که باید ریشه‌ای عمل نکرده‌ایم.
وی افزود: در مجموع برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید برنامه عمل بنویسیم و مدیران کل که در حوزه‌های اجتماعی مسئولیت دارند، تجمیع شوند و با معاونت سیاسی، تفاهم‌نامه منعقد کنند. باید مشخص شود که در حوزه اجتماعی، کدام کارها می‌تواند عملیاتی شود. همچنین در این حوزه باید مسئولیت هر کدام از وظایف به یک دانشگاه سپرده و از موازی کاری پرهیز شود.
حقیقی همچنین با تاکید بر اینکه باید هیئت اندیشه‌ورز استان فعال تر شود و جوانان مطالبه‌گر باشند، ادامه داد: در خصوص خانه‌های جوان نیز همه فرمانداران موظف‌اند مکانی پیدا کنند و در اختیار ادارات ورزش و جوانان قرار دهند تا تجهیز شود. این خانه‌ها باید تا پایان سال تحویل داده شود.
استاندار زنجان با اشاره به اینکه باید برای افزایش سرانه ورزشی در استان، از ظرفیت بخش خصوصی بهره بگیریم و برای روستاها محلات ورزشی ایجاد کنیم، یادآور شد: در خصوص سرانه مطالعه نیز یکی از برنامه‌هایی که مقرر است طی سال 98 عملیاتی شود، حمایت از دانش‌آموزان مستعد یکی از شهرستان‌های محروم استان برای قبولی در دانشگاه‌های مطرح کشور است.
وی افزود: باید تلاش کنیم حق به حق‌دار برسد و دانش‌آموزان مستعد تحت پوشش آموزش‌های کابردی قرار بگیرند. این روش طی سال‌های آتی با مشار کت مردم در گستره استان زنجان اجرایی خواهد شد.
حقیقی بالا بودن سرانه مطالعه در زنجان را ثروت دانست و گفت: علاوه بر این، خوشبختانه سرمایه اجتماعی بالایی داریم و باید از این فرصت استفاده کنیم. در همین راستا، سمن‌ها به خاطر ویژگی هویتی خود می‌توانند بهترین تصمیم‌سازان در کنار مدیران باشند.
انتهای پیام
captcha