بررسی تأثیر رسانه‌ها بر تغییر رفتار مصرف‌کننده
کد خبر: 3771823
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹

بررسی تأثیر رسانه‌ها بر تغییر رفتار مصرف‌کننده

گروه جامعه ــ کارشناسان در نشست چهل سال با رسانه‌ها مطرح کردند: رسانه‌ها آنقدر تأثیرگذار هستند که می‌توانند بر رفتار مصرف کننده تأثیر بگذارند و دولت هم می‌تواند از قدرت تأثیر رسانه برای پیشرفت اقتصاد کشور استفاده کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، چهارمین برنامه چهل سال با رسانه‌ها، عصر دیروز سه‌شنبه، 20 آذرماه، با حضور علیرضا بختیاری، مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد، مهدی صادقی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، ساسان شاه‌ویسی، رئیس مؤسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی و با اجرای فرید محمدی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
 
مهدی صادقی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا رسانه پیشران اقتصاد است، گفت: طبیعی است که رسانه باید بتواند نقش بارز خود را در عرصه‌های مختلف ایفا کند و در گذشته این اتفاق رخ داده است. زمانی که صحبت از رسانه پیش می‌آید، باید بدانیم که مخاطبان چه کسانی هستند.

وی ادامه داد: رسانه دارای دو گروه از مخاطبان است. دسته اول مخاطبانی است که در حیطه اقتصادی باری بر دوش دارند و به عنوان تولیدکننده مسئول‌اند و دارای فعالیت‌هایی هستند. دسته دوم به آن گروه از مخاطبان گفته می‌شود که در عین تولیدکننده، مصرف کننده هستند.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: مردم از جمله مخاطب مهم یک رسانه به شمار می‌روند، اما علاوه بر مردم، مخاطب دیگری به نام نهاد دولتی، حاکمیت، سیاست‌گذار و تصمیم گیرنده هم وجود دارد. شاید آن‌ها هم از جنس مردم باشند، اما نقش آنها متفاوت از مردم است.

وی بیان کرد: رسانه‌ای می‌تواند راهش را ادامه دهد که در شرایطی قرار داشته باشد تا به واسطه آن نظام اقتصادی روی پای خود بایستد. البته رسانه برای ادامه حیاتش دچار برخی نارسایی‌هایی است و اقتصاد باید از رسانه مراقب کند تا به خوبی از عهده نقش خود بربیاید.

صادقی اظهار کرد: رسانه تنها نمی‌تواند نقش القایی را در حوزه اقتصاد داشته باشد بلکه در کنار این ویژگی باید جریان اقناعی را هم پیش روی خود ایجاد کند. رسانه خوب، رسانه‌ای است که برای ایجاد جریان اقناعی، از امکانات و راهبرد‌های لازم هم بهره‌مند باشد.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌هایی که بازار باید دنبال کند، موضوع شفافیت است. اگر این شفافیت وجود داشته باشد، تولیدکننده و مصرف کننده به نقطه مثبت خواهند رسید. درواقع رسانه باید مخاطب را این‌گونه اقناع کند که اگر کالای ایرانی و محصول ایرانی نقایصی دارد، اما با مصرف‌مان می‌توانیم به رشد و بالندگی اقتصاد کشور کمک کنیم، قطعا مصرف کنندگان‌مان به این سمت خواهند رفت.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق‌(ع) تصریح کرد: فضای مجازی در بسیاری از کارکرد‌های اقتصادی می‌تواند تأثیرگذار باشد چرا که اگر قرار است مطلبی را در رسانه مکتوب منتشر کنیم، محدودیت کاغذ سبب می‌شود نتوانیم این امر را محقق کنیم درحالی که فضای مجازی این امکان را به ما می‌دهد که نشر گسترده‌ای برای مطالب داشته باشیم. ما در فضای مجازی امکان بالندگی بیشتری داریم و آینده هم با رنگ و بو و غلظت فضای مجازی برای تحقق اهداف‌مان راحت‌تر خواهد بود.

وی افزود: نقشی که رسانه‌های مجازی می‌توانند روی کارکرد اقتصادی تأثیر بگذارند، قابل توجه است. امروزه اثبات شده است که عملکرد اقتصادی تنها متأثر از عوامل و مؤلفه‌های اقتصادی نیست بلکه مؤلفه‌های فرهنگی در کنار مؤلفه‌های اقتصادی، آن را به سمت جریان مطلوب هدایت می‌کند.

در ادامه علیرضا بختیاری، مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد، با اشاره به تأثیر رسانه در پیشرفت اقتصادی گفت: در هر نقطه‌ای که نقش دولت در آن کمرنگ شده باشد، نقش مطبوعات پررنگ بود. نزدیک به 80 درصد اقتصادمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار دولت و حاکیمت بود و اگر رسانه را به عنوان صنعت تعریف کنیم، این صنعت زیرمجموعه حاکمیت معنا می‌دهد.

وی با طرح این پرسش که چرا رسانه‌ای در تراز بین‌المللی نداریم، گفت: نوع اقتصاد حاکم بر کشور سبب شده است تا چنین رسانه‌ای را نداشته باشیم. پس از انقلاب، رسانه دارای فراز و فرود‌هایی است و در بخش‌هایی کمرنگ و در بخش‌هایی پررنگ بوده و حتی گاهی نقشش را به خوبی ایفا کرده و گاهی هم تسخیر شده است.

مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد در پاسخ به این پرسش که رسانه چه کار‌هایی باید برای پیشرفت اقتصاد انجام دهند، گفت: امروزه رسانه‌ها می‌توانند سبب تغییر رفتار‌های مختلف شود به این معنا که برای مخاطب احساس نیاز کنند.
 
انتهای پیام

 

captcha