ضرورت افزایش سهم مهدویت در نظام آموزشی حوزه
کد خبر: 3771844
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
‌حجت‌الاسلام ‌بهجت‌پور تأکید کرد:

ضرورت افزایش سهم مهدویت در نظام آموزشی حوزه

گروه معارف ـ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ‌با تأکید بر ضرورت افزایش حساسیت نظری زنانه در حوزه مباحث مهدویت گفت: یکی از اقدامات قابل انجام در این راستا راه‌اندازی رشته مهدویت با رویکرد مسائل زنان در حوزه‌های علمیه خواهران است.

ضرورت افزایش سهم مهدویت در نظام آموزشی حوزهبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام و‌المسلمین بهجت‌پور، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در دیدار مسئولان مؤسسه آینده روشن با تأکید بر افزودن طرح مهدویت در متن برنامه‌های آموزشی حوزه، گفت: اضافه کردن درس‌ها یا سرفصل‌ها یا رشته‌های مهدوی در حوزه امری ضروری است.

وی با اشاره به تدوین پیوست‌های فرهنگی عناوین درسی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: می‌توان از مباحث مهدوی در پیوست‌های فرهنگی عناوین درسی بهره برد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به پیشنهادهای همکاری مؤسسه آینده روشن، افزود: یکی از همکاری‌های قابل اجرا تألیف کتاب و همکاری در تدوین این پیوست‌های فرهنگی با رویکرد مهدوی است.

غفلت از مسائل نظری زنان در مهدویت

‌بهجت‌پور با تأکید بر ضرورت افزایش حساسیت نظری زنانه در حوزه مباحث  مهدویت ادامه داد: یکی از اقدامات قابل انجام در این راستا راه‌اندازی رشته مهدویت با رویکرد مسائل زنان در حوزه‌های علمیه خواهران است و از تربیت‌یافتگان این رشته می‌توان به عنوان متخصصین مسائل زنان در حوزه مهدویت بهره برد.

وی افزود: بر اساس روایات 40 یا 50 نفر یا تعداد بیشتری از یاران خاص امام زمان(عج) را زنان تشکیل می‌دهند لذا باید در حوزه مباحث نظری زنان در مهدویت تحقیقات مناسبی صورت گیرد تا وقتی می‌خواهیم زنان را به سمت حرکت مهدوی سوق دهیم، زنان جایگاه خود را پیدا کنند.

‌بهجت‌پور با بیان اینکه می‌توان تحقیقات مستقل یا ضمنی در مورد مباحث نظری زنانه انجام داد، گفت: با توجه به روحیات زنان، این حرکت دربردارنده ابعاد تربیتی برای اشراب آنان است.

‌آیات مهدوی قرآن ‌

پژوهشگر مباحث قرآنی با بیان اینکه حق آیات مرتبط با مهدویت در قرآن کریم نیز ادا نشده است، گفت: هنوز تحقیق در مهدویت در قرآن کریم جای کار بسیار دارد و لازم است تحقیق بایسته‌ای در مورد مهدویت در قرآن کریم انجام شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به تأسیس مؤسسات تخصصی در موضوعات دینی، گفت: باید در موضوعات تخصصی به این مؤسسات رجوع کنیم و بدون توسعه دستگاه موازی، از آنها به عنوان بازوی تخصصی بهره ببریم.

وی افزود: راه‌اندازی مراکز هم‌عرض در حوزه با وجود مؤسسات تخصصی قوی اشتباهی جدی است و  در تلاش هستیم مؤسساتی متناسب با نیازمان در حوزه‌های علمیه خواهران شناسایی کنیم،‌ انتظاراتمان را عرض کنیم و خدماتی را از آنها تقاضا کنیم.

فعالیت‌های مؤسسه آینده روشن

در این دیدار همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی، مدیر مؤسسه آینده روشن ضمن بیان فعالیت‌های این مؤسسه، گفت: انتشار مجلات علمی، مجلات فرهنگی ویژه گروه‌های سنی مختلف و برگزاری همایش دکترین مهدویت برخی از فعالیت‌های موسسه آینده روشن است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان این مؤسسه و حوزه‌های علمیه خواهران، اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری میان این دو نهاد باید افزایش یابد.

وی یادآور شد: اساتید این مؤسسه در برنامه‌های علمی، آموزشی و فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران فعالیت خواهند کرد.

انتهای پیام

captcha