مهاجرت؛ آسیبی جدی برای کشور/ روستاها را با کار فرهنگی توانمند کنیم
کد خبر: 3771853
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵

مهاجرت؛ آسیبی جدی برای کشور/ روستاها را با کار فرهنگی توانمند کنیم

گروه اجتماعی ـ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه وظیفه پیشگیری را در حاشیه شهرها برعهده داریم، گفت: باید مهاجرت از مبدأ کنترل کرد و مسئله توانمندسازی در روستاها را بالا ببریم و نقطه اول این توانمندسازی نیز کار فرهنگی است.

مهاجرت آسیب جدی به کشور می‌زند/ افزایش توانمندسازی در روستا با کار فرهنگی

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، محمد‌باقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه امروز، 21 آذرماه در سومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان جنوبی، اظهار کرد: جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم در استان‌ها باید بیش از پیش منسجم و جدی‌تر برگزار شود.

وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم یک امر فراقوه‌ای است، گفت: پیشگیری یک وظیفه همگانی است و تمام آحاد جامعه باید در پیشگیری مشارکت کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: تمام مباحث پیشگیری مربوط به راه و نظارت به تردد خودروها در راه‌های کشور نمی‌شود، بلکه موضوعات متنوعی است که باید به تمام عناوین مجرمانه و دعاوی بپردازیم.

الفت با بیان اینکه دستگاه‌های متولی امر پیشگیری در هر استان در یک شورا متمرکز هستند، اظهار کرد: قوه قضائیه مرجعیت پیشگیری از وقوع جرم است، اما این مرجعیت قوه قضائیه به این معنا نیست که پیشگیری در تمام موضوعات داشته باشد بلکه پیشگیری یک وظیفه همگانی است.

وی با تأکید بر برگزاری جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم به صورت ماهیانه، ادامه داد: در شورای پیشگیری استان باید برای تمام شهرستان‌های استان برنامه‌ریزی شود و در تهیه و تدوین برنامه‌هایی که از استان به مرکز کشور می‌آید نظر اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم مهم است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهار کرد: اگر برنامه ای توسط دادگستری به تنهایی تهیه شده و مورد تأیید قرار گرفته و به مرکز ارسال شده را تایید نمی‌کنیم و اعتبار برای آن در نظر گرفته نخواهد شد بلکه باید برنامه‌ها محصول کار جمعی باشد.

الفت اظهار کرد: حرکت انفردی و اقدامات انفرادی جواب نمی‌دهد و جدایی بین دستگاه‌ها آن‌ها را در حوزه عملکرد با اعتبار و نیروی اندک مواجه کرده که هم نیرو و هم اعتبارات هدر می‌رود، لذا باید جمعی کار کرد.

وی با بیان اینکه بحث حاشیه‌نشینی برای شورای اجتماعی کشور یکی از اولویت‌ها است، افزود: روند مهاجرت در خراسان جنوبی نگران‌کننده است و این مهاجرت‌ها آسیب جدی به کشورها می‌زند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه تمام اتفاقات در شهرهای نهبندان‌، سربیشه، زیرکوه و درمیان صورت می‌گیرد و اگر جمعیت در این شهرها نباشد، امنیت هم نخواهد بود، گفت: با پاسگاه تنها نمی‌توان امنیت ایجاد کرد، بلکه باید جمعیت وجود داشته باشد لذا نباید اجازه مهاجرت بی رویه  از این مناطق دهیم.

الفت بیان کرد: باید از وقوع پدیده حاشیه‌نشینی جلوگیری کرد، چرا که وقتی حاشیه‌نشینی به وجود بیاید هر کاری هم برای توانمندسازی این مناطق کنیم باز هم این مناطق به مناطق با اصالت تبدیل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه وظیفه پیشگیری را در حاشیه شهرها بر‌عهده داریم، گفت: باید مهاجرت از مبدأ کنترل کرد و مسئله توانمندسازی در روستاها را بالا ببریم و نقطه اول این توانمندسازی نیز کار فرهنگی است.

قوانین منابع طبیعی باید به نفع روستاییان باشد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بیان کرد: دهیاران و بخشداران باید تلاش کنند تا روستاها را آباد نگه دارند و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای روستاهای کد دار به تنهایی کافی نیست و باید حضور روستاییان را به رسمیت بشناسیم و آن ها را به عنوان شهروند درجه دو و سه ندانیم.

الفت افزود: باید کشاورزی مکانیزه و باغداری مکانیزه در روستاها ترویج داده شود و اگر حضور در روستا همراه با سختی ها و درآمد کم باشد کسی در روستا نمی‌ماند.

وی گفت: قوانین منابع طبیعی باید به نفع روستاییان باشد ولی متاسفانه برخی از قوانین منابع طبیعی مانند ملی کردن اراضی که از سال 42 وارد کشور کردند، کشور را برای شهروندان و روستاییان تبدیل به زندان کردند لذا این ها نیاز به تدبیر دارد و تدابیری اندیشیده شود که مردم از منابع خدادادی استفاده کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ظهار کرد:‌ در حفظ اراضی حاشیه شهرها نیز با همکاری سازمان ثبت احوال کشور طرح پایش و نظارت الکترونیکی بر محدوده شهرها را انجام می دهیم و اعتبارات را متمرکز می کنیم برای اینکه این طرح به صورت ملی و در تمام اراضی فراگیر شود.

انتهای پیام

captcha