سبد انتخاب مخاطبان کتاب را با هدف حمایت از ناشران استانی محدود نکنیم
کد خبر: 3772131
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
شهردار مشهد:

سبد انتخاب مخاطبان کتاب را با هدف حمایت از ناشران استانی محدود نکنیم

گروه فرهنگی - شهردار مشهد گفت: این مساله که در نمایشگاه کتاب مشهد به هدف حمایت از ناشران استانی، سبد انتخاب مخاطبین کتاب را محدود کنیم، اقدام مناسبی نیست.

سبد انتخاب مخاطبان کتاب را با هدف حمایت از ناشران استانی محدود نکنیمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی محمدرضا کلایی امروز در چهارمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در محل استانداری خراسان رضوی پیرامون کیفیت بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد اظهار کرد: نکته‌ای که برای دوره‌های بعدی نمایشگاه کتاب حائز اهمیت خواهد بود، این است که در سال‌های گذشته شاهد شکل‌گیری یک سنت در نمایشگاه کتاب بوده‌ایم که البته مدیر کل ارشاد استان تلاش کردند تا این سنت را تا حدودی تغییر دهند.

وی تصریح کرد: این سنت آن بوده که در حمایت از سمت عرضه و حمایت از سمت تقاضا نوعی پارادوکس رخ داده و در سال‌های گذشته نیز مساله همیشه حمایت از ناشران خراسانی بوده که بنده نیز این اقدام را امری مطلوب دانسته و معتقدم حتما باید از این جریان، با هر نوع مکانزیمی که طراحی می‌کنیم، حمایت شود اما واقعیت آن است که اصل نمایشگاه کتاب برای خواننده کتاب بوده و مخاطب اصلی ما مردم و خوانندگان کتاب هستند. بنابراین باید اجازه دهیم سبد انتخاب آن‌ها بیشتر باشد. ضمن این که طبیعتا ناشران استانی نیز بایستی رقابت داشته و وجود نمایشگاه چنین رقابتی را قوی‌تر می‌کند اما اینکه به هدف حمایت از ناشرین استانی، سبد مخاطب کتاب را محدود کنیم، مناسب نیست.

شهردار مشهد پیرامون این مساله اضافه کرد: اگر بخواهیم به طور منصفانه بگوییم، متاسفانه این سنت سالیان سال شکل گرفته و در واقع شاهد نوعی نمایشگاه کتاب ناشران بومی هستیم و اگر بتوانیم در دوره‌های بعدی با این قضیه مقابله کنیم، با توجه به ظرفیت تقاضایی که در شهر مشهد موجود است، به عقیده بنده مناسب‌تر خواهد بود.

کلایی اظهار کرد: با وجود این که زمان کمی از حضور دکتر مروارید در اداره کل ارشاد استان می‌گذرد، تلاش بسیار زیادی از سوی ایشان صورت گرفت تا حال و هوای بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد متفاوت باشد و همین‌ اتفاق نیز رخ داد.

در این جلسه همچنین مصوبات جلسه گذشته توسط مدیر کل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی استان قرائت شد.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، در این خصوص بیان کرد: با توجه به مصوبه 692 شورای فرهنگ عمومی کشور در تاریخ 23 آبان سال گذشته مبنی بر ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و تعیین تکالیف برای دستگاه‌ها و نیز با توجه به مصوبه 119 شورای فرهنگ عمومی استان مبنی بر معرفی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به عنوان دبیرخانه کارگروه ترویج کتاب‌خوانی، کلیه دستگاه‌های اجرایی استان موظف شدند نماینده خود را به عنوان رابط ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به اداره کل کتاب‌خانه‌های عمومی تا پایان آبان ‌ماه به صورت مکتوب اعلام نمایند.

وی ادامه داد: این مصوبه در سطح کشور برای اولین بار اتفاق افتاد که در دستگاه‌های اجرایی استان همچون رابطین اقامه نماز، رابطین امر به معروف و نهی از منکر، رابطین پدافند غیر عامل و دستگاه‌های دیگر، رابطین ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را نیز داشته باشیم. بر این اساس دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری، مصوبه را به دستگاه‌ها ابلاغ کرده که تاکنون 39 دستگاه اجرایی استان نماینده خود را معرفی کردند. ضمن اینکه مجددا برای دیگر دستگاه‌ها نیز نامه مربوط ارسال و درخواست شده که نمایندگان خود را معرفی کنند.

برگزاری بیش از 1000 برنامه نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی استان در هفته کتاب
در ادامه این جلسه، آماری از برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی توسط حافظی، کارشناس اداره کل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی استان ارئه شد.

وی در این خصوص عنوان کرد: بیش از 1000 برنامه در تمام کتاب‌خانه‌های عمومی استان در هفته کتاب برنامه‌ریزی شد. در این راستا نشست خبری تشکیل و اطلاع‌رسانی برنامه‌ها صورت گرفت. همچنین آغاز برنامه‌های هفته کتاب با حضور در جوار حرم مطهر رضوی و نشست صمیمانه با کتابداران کتاب‌خانه مرکزی آستان قدس انجام شد.

حافظی گفت: به علاوه برنامه زنگ کتاب نیز که با همکاری آموزش و پرورش انجام شد، از دیگر برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی بود. عضویت رایگان در کتاب‌خانه‌های عمومی، همایش خوانش و معرفی کتاب، نشست هم‌اندیشی آینده کتاب‌خانه‌های عمومی ایران، بازگشایی کتاب‌خانه مهر 14 معصوم شهرستان کاشمر و اقدامات ویژه شهرستان‌ها نیز از جمله برنامه‌های برگزار شده در این خصوص بود. همچنین، شاهد حضور اداره کل کتاب‌خانه‌های عمومی استان در بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد نیز بودیم.

انتهای پیام

captcha