چرا حضرت عبدالعظیم(ع) واجب التعظیم است
کد خبر: 3772191
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
حجت‌الاسلام رفیعی:

چرا حضرت عبدالعظیم(ع) واجب التعظیم است

کانون خبرنگاران نبأ ــ مدرس حوزه و دانشگاه گفت: ویژگی‌های علمی و عملی حضرت عبدالعظیم(ع) از وی امامزاده‌ای واجب التعظیم ساخته است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته، 22 آذرماه در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بیان کرد: اصالت حضرت عبدالعظیم(ع) در چهار نسل به امام مجتبی(ع) می‌رسد و ایشان محضر چند امام از جمله امام رضا(ع)، جواد(ع) و هادی(ع) را درک کرده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های یک امامزاده، گفت: ما در کشورمان امامزاده زیاد داریم، امامزاده فردی هست که منسوب به امام است ولی ویژگی‌های امام را ندارد، چون یک امام معصوم دارای علم غیب، ولایت تکوینی است و جانشین پیامبر محسوب می‌شود و خداوند متعال وی را در این مقام نهاده است، لیکن فرزندان ائمه را امامزاده می‌نامند، حال گاهی بلافصل هستند، چنانچه در میان فرزندان بدون واسطه به امام می‌رسند، مانند حضرت معصومه(س) که فرزند موسی بن جعفر است و حمزه بن موسی که فرزند امام کاظم(ع) هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بعضی از امامزادگان با ائمه فاصله دارند، مانند حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که 4 پشتش به امام مجتبی(ع) می‌رسد، این امام بزرگوار پسر بزرگشان به نام زید بن حسن قریب که صد سال عمر طولانی داشتند و یکی از نواده های این بزرگوار حضرت عبدالعظیم(ع) است.

وی ضمن یادآوری اینکه ما دو دسته امامزاده داریم امامزاده‌های بلافصل و امامزادگانی که با فاصله به امام می‌رسند، بیان کرد: در حالتی نیز در میان امامزادگان گاهی تعدادی از فرزندان در خط پدر بودند یا در زمانی حتی با امام درگیر بودند به طور مثال در زمان امام رضا(ع) بعضی از فرزندان محمد بن جعفر با خود امام رضا(ع) درگیر بودند و دین را قبول نداشتند.

رفیعی تکریم، احترام و بزرگداشت امامزادگان را در ده مورد بیان کرد و گفت: طبق آمار سازمان اوقاف ما حدود 8 هزار امامزاده در ایران داریم ولی امامزادگان باهم متفاوتند.

این کارشناس مسائل دینی گفت: وجه امامزادگی به هیچ عنوان خارج از صفات نیست چون ما در حالت عادی هم احترام سادات را داریم چون فرزند و از نسل یک امام هستند، یکی از ویژگی‌های یک امامزاده واجب التعظیم علم و دانش اوست، مانند علی بن جعفر(ع) که یک عالم بوده و صاحب کتاب است و در قرآن نیز آمده است دانشمند خدا را بالا می‌برد، حضرت عبدالعظیم(ع) بیش از 100 روایت از ایشان نقل و به چاپ رسیده است.
رفیعی افزود: ولایت پذیری یک امتیاز ویژه امامزاده محسوب می‌شود  لذا ما عالم و امامزاده زیاد داریم ولی در میان سادات حسنی اختلاف زیادی با امام صادق(ع) داشتند.

کارشناس مسائل دینی در پایان متذکر شد: هجرت از جهاد برتر است چنانچه در قرآن کریم نیز آمده اگر کسی با حفظ دین، زمان هجرت از دنیا برود، او شهید است، عبدالعظیم(ع) نیز در شرایط سخت سیاسی ایران، ری را انتخاب کرد چون ری مرکز علما و اندیشمندان آن عصر بود، به دنبال این ویژگی‌ها میتوان به محدث بودن، شهادت طلبی، شخصیت اجتماعی، کرامات و هزینه دادن اشاره کرد که بیشترین این موارد در شخصیت علمی و جهادی عبدالعظیم(ع) مشهود است.

انتهای پیام

captcha