فرزندان، شایسته نام نیک هستند
کد خبر: 3772317
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰

فرزندان، شایسته نام نیک هستند

گروه اجتماعی - علی‌رغم اینکه در آیات و روایات متعددی بر انتخاب نام نیک بر فرزندان تاکید شده است ولی مشاهده می‌شود که نامگذاری فرزندان در جامعه دچار آسیب‌های زیادی شده و بسیاری از نام‌های غیر معمول بر فرهنگ نامگذاری کودکان در جامعه سایه افکنده است.

فرزندان؛ شایسته نام نیک هستند

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، هر موجودی در عالم هستی نام و نشانی دارد که با آن شناخته می‌شود و انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات شایسته نامی نیکو در خور شأن است چنانچه حضرت رسول اکرم‌(ص) به حضرت علی(ع) می‌فرماید: ای علی حق فرزند بر پدرش این است که نام زیبا برای او انتخاب کند.
انسان به‌واسطه نام نیک یا زشت خود احساس شخصیت یا سر شکستگی می‌کند چرا که اگر نام نیکی داشته باشد احساس شخصیت اجتماعی خوبی داشته و در صورت نداشتن نام نیک آزار روانی او را اذیت می‌کند.
بنابراین چقدر خوب است که همنشین همیشگی انسان که عبارت از نام و نام خانوادگی فرد است نامی شایسته، آهنگین و زیبا بوده و در کنار آن حاوی القاب ناپسند و ناشایست نباشد که با هر بار صدا زدن فرد این القاب کنایه‌دار در ذهن ها مجسم شود.
فاطمه سعیدی پژوهشگر دینی با اشاره به روایت‌های متعدد در مورد نام نیک فرزندان به ایکنا گفت: صادق‌ترین و بهترین نام‌های فرزندان نام‌هایی است که حاکی از عبودیت و پیوند انسان با آفریدگار خود باشد. چنانچه حضرت علی(ع) در این زمینه می‌فرمایند: از پیامبر خدا شنیدم که فرمود: اولین هدیه‌ای که هر یک از شما به فرزندش می‌بخشد نام خوب است.
وی افزود: همچنین از امام باقر(ع) روایت شده است که اصدق اسماء آن چیزی است که به نام عبودیت باشد و افضل اسما اسم پیغمبران است و همچنین از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است کسی که چهار فرزند داشته باشد و یکی را به نام من نامگذاری نکند بر من جفا کرده است و امام رضا علیه السلام فرموده‌اند: خانه‌ای که در آن نام محمد باشد اهل آن خانه بامداد و شامگاهان توام با خیر و برکت است.
سعیدی ادامه داد: باید توجه داشت که اسلام نسبت به فرزندان حقوق زیادی را بر عهده پدر و مادر قرار داده و در مقابل آن حقوق پدر و مادر بر فرزندان را بسیار تاکید کرده است و انتخاب نام نیک و پسندیده یکی از حقوق فرزندان است که رعایت این حقوق توسط والدین ضروری است.
این پژوهشگر دینی با تاکید بر نام نیک فرزندان بیان کرد: هر چند که نمی‌توان تاثیر نام نیک و پسندیده را در رشد فکری و پدیدار شدن شخصیت اجتماعی فرزندان و تاثیر خوب روحی و روانی نادیده گرفت و انکار کرد ولی تنها نام نیک نمی‌تواند به تنهایی انسان را به سعادت برساند بلکه باید با داشتن تقوی انسان اعمال و رفتار خود را کنترل کرده و در انجام حسنات و کارهای نیک و خیر پیشقدم بوده و سعادتمند شود.
محبوبه موسوی، جامعه‌شناس فرهنگی نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: این واقعیت جامعه امروز ما است که دیگر خانواده‌ها کمتر از نام‌های مذهبی و اصیل بر روی فرزندان خود استفاده می‌کنند و این موضوع به نوعی فرهنگ دینی و توصیه‌ها و سفارش‌های دین مبین اسلام مبنی بر نامگذاری نیک فرزندان را به چالش می‌کشاند.
وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها الگوهای نامگذاری فرزندان را تغییر داده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر مشاهده می‌شود که شخصیت اول فیلم‌ها و سریال‌ها در برهه‌ای از زمان مورد استقبال عموم جامعه قرار می‌گیرد به طوری که همان نام را برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند بدون اینکه متوجه باشند این نام در آینده آیا مورد تایید و پذیرش فرزند آن‌ها خواهد بود یا خیر.
موسوی با اظهار تاسف از گسترش نام‌های غربی بر روی فرزندان در جامعه اسلامی اظهار کرد: متاسفانه نفوذ فرهنگ غربی بر روی خانواده‌ها به قدری گسترش یافته است که والدین دوست دارند نام فرزندان خود را همنام بازیگران سریا‌ل‌ها و خواننده‌های خارجی انتخاب کنند بدون اینکه از معنی و مفهوم آن با خبر باشند.
این مدرس دانشگاه، با اشاره به یک سنت قدیمی در خانواده‌های ایرانی گفت: چند دوره قبل نام فرزندان توسط پدر بزرگ و مادر بزرگ‌ها انتخاب می‌شد و اگر هر کدام از آن‌ها فوت کرده بود نام وی را به عنوان نام کودک انتخاب می‌کردند تا نام بزرگان همیشه زنده و ماندگار باشد ولی اکنون برای والدین هیچ اهمیتی ندارد که نظر بزرگترها را نیز در انتخاب نام فرزند جویا شوند.
موسوی با اشاره به اینکه در نسل‌های قبلی چند خانواده از فامیل و آشنایان یک نام را بر روی فرزندان خود انتخاب می‌کردند ولی اکنون خانواده‌ها می‌خواهند نام فرزندشان بین اقوام و فامیل تک و تنها باشد، به همین جهت از نام‌هایی که قبلاً استفاده شده است دیگر استفاده نمی‌کنند و برای همین سراغ اسامی هستند که به قول خودشان تک و منحصر به‌فرد باشد.
وی با اشاره به اینکه این نوع نامگذاری‌ها فرهنگ دینی و ملی خانواده‌ها را با مشکل مواجه می‌کند، افزود: متأسفانه چشم و هم‌چشمی‌های گسترش یافته بین خانواده‌ها باعث شده است تا سبک زندگی ما ایرانیان دستخوش تحولات زیادی شود به طوری که حتی نام فرزندان خود را از روی نمادهایی انتخاب می‌کنیم که هیچ ارتباطی با فرهنگ و نوع زندگی ما ندارند.

انتهای پیام

captcha