صداقت؛ مسیر رستگاری در آیینه روایات شیعه
کد خبر: 3772404
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
در بوستان روایات

صداقت؛ مسیر رستگاری در آیینه روایات شیعه

گروه معارف - تأکید بر صداقت در رفتار و گفتار همواره در معارف اسلامی دیده می‌شود. این صفت پسندیده که همواره مورد در مجامع بشری مورد اقبال تحسین بوده، از منظر روایت شیعه نیز به عنوان آغازی برای حرکت در مسیر رستگاری و موفقیت بشر دانسته می شود.

صداقت، مسیر رستگاری بشر در آیینه روایات شیعهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، همانگونه که از روایات رسیده از اهل بیت(ع) بر می‌آید دروغ و دروغ گویی کلید گمراهی و آغازی برای گناهان بشر است و برای نمونه می‌توان به روایتی از پیامبر اسلام(ص) در این خصوص اشاره کرد:

قالَ رَسـُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: اَلْكِذْبُ بابٌ مِنْ أَبْوابِ النِّفاقِ
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: دروغگويى درى از درهاى نفاق است.

به طور طبیعی گناه از منظر اسلام سبب تباهی ابعاد فردی و اجتماعی زندگی بشر می‌شود؛ حال در مقابل این مسیر تباهی که از دروغ آغاز می‌شود می‌توان مسیری را ترسیم کرد که رستگاری و موفقیت دنیوی و اخروی بشر را به حاصل بیاورد.

در مقابل دروغ صدق قرار می‌گیرد و این یعنی آغاز راه درست برای یک زندگی مطلوب از منظر قرآن و احادیث. صدق و صداقت بارزترین مشخصه پیامبران الهی در دعوت مردم به سوی خداست؛ از این‌رو راست‌گویی از اعمال نیک و پسندیده انسانی بوده و نزد دین و خرد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

فطرت پاک انسان ایجاب می‌کند که انسان سالم و متعادل، دل و زبانش یکسو و هماهنگ باشد، ظاهر و باطنش یکی باشد و آنچه را باور دارد بر زبان جاری کند؛ لذا در قرآن و روایات گاهی صدق در کنار مفاهیمی مانند ایمان، تقوا، امانت‌داری، وفای به عهد و... قرار می‌گیرد.

مقصود از آن صدق در کردار است که مقامی بالاتر از صدق در گفتار است؛ یعنی صادق واقعی دارای شخصیتی معنوی است که به هر آنچه می‌گوید، عمل می‌کند و به آن اعتقاد دارد. اگر مدعی ایمان به خداست، لوازم آن ‌را می‌پذیرد؛ یعنی مثلا چنانچه عهدی می‌بندد، به آن وفادار است؛ در امانت خیانت نمی کند و مال خود را انفاق می‌کند.

احادیث ذیل نیز بخشی از مسیر راستی و درستی در زندگی بشر و نتایج مطلوب آن را ترسیم می‌کند:

امام علی(ع) می‌فرماید:
«نسبت راستی به دین، نسبت سر به بدن است».
«راستی، محکم‌ترین پایه‌های ایمان است».
«رستگاری دنیا و آخرت در راست‌گویی است».
«صدق، درستی هر چیزی است و دروغ تباهی هر‌ چیزی‌ است».
«امانتدارى، به راستگویى می‌انجامد».

عَن أبى عَبدِاللّه ِ عليه السلام قالَ: قالَ عيسَى بنُ مَريَمَ عليه السلام: مَنْ كَثُرَ كِذْبُهُ ذَهَبَ بَهـاؤُهُ
امام صادق عليه السلام فرمود عيسى بن مريم عليه السلام فرموده است هـر كه دروغـگوئيش بسـيار شـد، آبرو و شخصيتش نزد مردم از بين مى رود.

عَن عَلِىٍّ عليه السلام: عاقِبَةُ الصِّدْقِ نَجـاةٌ وَ سَلامَةٌ.
از على عليه السلام نقل شده سرانجام و عاقبت راستگويى، رهـايى و سـلامت است.

امام سجاد عليه السلام می فرمایند
خَيْرُ مَفَاتيحِ الْأموُرِ الصِّدْقُ وَخَيْرُ خَوَاتيمِهَا الْوَفَاءُ
بهترين گشايندۀ کارها راستی و بهترين پايان‌بخش آن‌ها وفاداری است.

انتهای پیام

captcha