پیوند هنر و اربعین در «آن سوی واقعه»
کد خبر: 3772496
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲

پیوند هنر و اربعین در «آن سوی واقعه»

گروه فرهنگی ـ رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان اظهار کرد: در مسابقه ملی عکس «آن سوی واقعه» تلاش کردیم از پتانسیل عکاسان علاقه‌مند و دلسوز خوزستان در حوزه اربعین استفاده کنیم و این دو موضوع را پیوند دهیم.

تلاش برای پیوند هنر و اربعین در مسابقه «آن سوی واقعه»/ارتقای کیفیت عکس اربعین

به گزارش ایکنا از خوزستان، آیین اختتامیه دومین مسابقه ملی عکس «آن سوی واقعه» امروز شنبه 24 آذرماه در محل معاونت فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، عبدالرحیم هوشمند معاون فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز، سید علیرضا علوی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان و احمد سراج معاون فرهنگی شهرداری اهواز و رضا کیانی مشاور فرهنگی هنری استاندار خوزستان، همراه بود.

در آغاز این مراسم محمدامین صالحی‌نژاد معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان و دبیر مسابقه ملی عکس «آن سوی واقعه» گفت: خوشحالیم که دومین دوره این مسابقه ملی با همه فراز و نشیب‌هایی که داشت به پایان رسید و امروز شاهد برگزاری اختتامیه آن هستیم.

تلاش برای پیوند هنر و اربعین در مسابقه «آن سوی واقعه»/ارتقای کیفیت عکس اربعین

وی بیان کرد: طبعاً استان خوزستان به دلیل اینکه دو مرز مهم به سمت عتبات عالیات دارد باید در بحث اربعین حرف برای گفتن داشته باشد. جای خالی چنین برنامه‌‌ای در سطح کشور احساس می‌شد و دلیل شکل‌گیری این جشنواره از سال گذشته این بود.

صالحی‌نژاد اظهار کرد: سال گذشته این مسابقه آغاز شد و انصافاً استقبال در سال اول خیلی خوب بود و 1800 عکس به دبیرخانه ارسال شد. در سال جاری بیش از 2300 عکس از 27 استان کشور به دبیرخانه ارسال شد و برگزیدگان ما از استان‌های مختلف کشور هستند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان با بیان اینکه سطح کیفی آثار بنا به گفته داوران نسبت به سال گذشته ارتقا یافته و این موضوع نشان می‌دهد این مسابقه ملی به یک مسابقه حرفه‌ای نزدیک می‌شود، در پایان گفت: مسابقه ملی عکس «آن سوی واقعه» را شروع کرده است؛ اما این برنامه متعلق به استان خوزستان است و از مسئولان خواهش می‌کنم در دوره‌های بعد کمک کنند جشنواره را به صورت وسیع‌تر برگزار کنیم.

در ادامه دكتر سید علیرضا علوی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان ضمن تقدیر از حوزه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برای برگزاری دومین دوره مسابقه ملی عکس «آن سوی واقعه» گفت: رسالت فرهنگی جهاد دانشگاهی از سال 59 که تشکیل شد بر این بود که سلایق و علایق مختلف در سطح دانشگاه‌ها را در چارچوب فعالیت‌های فرهنگی کنار هم بیاورد و بتواند حول محور ارزش‌های انقلاب اسلامی تلاش‌هایی بکند تا ما آرمان‌هایمان را در قالب‌های مختلف منتشر کنیم.

علوی خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌های هنری مورد توجه مجموعه جهاد دانشگاهی در طول این چهار دهه، حوزه عکس و عکاسی است. عکاسان زیادی در دهه شصت کار عکاسی خود را در کارگاه‌های عکاسی جهاد دانشگاهی یاد گرفتند و عکاسان بزرگی که امروز در سطح ملی جزء داوران جشنواره‌ها هستند، افرادی هستند که در همین کارگاه‌‎های دانشجویی شرکت می‌کردند.

تلاش برای پیوند هنر و اربعین در مسابقه «آن سوی واقعه»/ارتقای کیفیت عکس اربعین

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با اشاره به تفاوت مسابقه عکس «آن سوی واقعه» نسبت به سال گذشته در کمیت و کیفیت بیان کرد: داوران جشنواره از کیفیت عکس‌ها بسیار راضی بودند. اگر با نگاه اعتقادی به این موضوع بنگریم این چیزی به جز عنایت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نیست. ما در جهاد دانشگاهی وظیفه داشتیم قدم کوچکی در زمینه راهپیمایی اربعین برداریم. در این مسیر هر کس هر آنچه از دستش بر می‌آید در این مسیر انجام می‌دهد و در این برنامه تلاش کردیم از پتانسیل عکاسان علاقه‌مند و دلسوز خوزستان در حوزه اربعین استفاده کنیم و این دو موضوع را پیوند دهیم. امیدواریم بتوانیم سال آینده جشنواره پربارتری چه از جهت کمی و کیفی برگزار کنیم.

در ادامه عبدالرحیم هوشمند معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه از برگزارکنندگان مسابقه ملی عکس «آن سوی واقعه» که این رخداد را برای دومین سال به مرحله اختتامیه رسانده‌اند قدردانی می‌کنم، گفت: این مسابقه تلاشی است تا بتوانیم آیین ماندگار اربعین را که از سنت‌های بزرگ دین و مذهب ما است، بزرگ بداریم و ان شاءالله بتوانیم این راه را ادامه بدهیم.
پیوند هنر و اربعین در «آن سوی واقعه»

وی خاطرنشان کرد: در این برنامه فرصتی به دست آمده است که برگزیدگان این آیین را بشناسیم. امسال بیش از دوهزار اثر به دبیرخانه رسیده است و من شاهد بودم که داوران از کیفیت بالای کار گزارش می‌دادند. امیدواریم این فرصت برای سال‌های آینده ادامه پیدا کند و بتوانیم حماسه‌ای را که سالانه به وجود می‌آید هنرمندانه به تصویر بکشیم.

همچنین احمد سراج معاون فرهنگی شهرداری اهواز نیز با بیان اینکه زبان هنر در انتقال مفاهیم بسیار مؤثر است، تصریح کرد: امروز جای هنر در بسیاری از عرصه‌ها خالی است و امیدوارم که بیش از پیش به هنرمندان توجه شود تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی دین خود را به شهدا و آرمان‌های انقلاب اسلامی ادا کنیم. امیدواریم این عرصه‌ها که در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد بیش از پیش شود.

پیوند هنر و اربعین در «آن سوی واقعه»

در ادامه این مراسم بیانیه داوران دومین مسابقه ملی عکس «آن سوی واقعه» توسط امین نظری خوانده شد و در پایان نفرات برتر و شایسته تقدیر این مسابقه ملی تجلیل شدند.

انتهای پیام

captcha