حامد کرزای خواستار تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان شد
کد خبر: 3772517
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹

حامد کرزای خواستار تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان شد

گروه بین‌الملل ــ حامد کرزای، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان خواهان به تعویق افتادن انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شد.

به گزارش ایکنا به نقل از «آریانانیوز» افغانستان؛ حامد کرزای گفت: انتخابات باید پس از برقراری صلح در این کشور برگزار شود.

کرزای در این باره اظهار کرد: برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان موضوعی بسیار مهم است، اما برقراری صلح در این کشور، در اولویت قرار دارد. در شرایط کنونی، ظرفیت برگزاری انتخابات شفاف و سراسری وجود ندارد.

وی همچنین نقش چین در روند صلح افغانستان را سازنده دانست و خواستار کمک این کشور در بهبود روابط کابل ـ اسلام‌آباد شد.

طرح تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل توافق احتمالی با طالبان، پیش از این توسط زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان مطرح شده بود که مخالفت صریح دولت این کشور را به دنبال داشت. احزاب سیاسی افغانستان نیز پیش از این خواستار تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری و تشکیل حکومت موقت برای توافق صلح با طالبان و برگزاری انتخابات در کشور شده بودند.

در حال حاضر کمتر از 5 ماه به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان باقی مانده است. مداخله دولت در امور انتخاباتی، ضعف کمیسیون انتخابات و نبود امنیت که سبب برگزاری انتخابات در مناطق محدودی می‌شود، از جمله عوامل اساسی تهدید کننده مشروعیت انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان هستند.

گفتنی است،‌ در حالی که تلاش‌های صلح افغانستان افزایش پیدا کرده است، برخی از رهبران سیاسی خواستار به تعویق افتادن برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور شده‌اند. از نظر برخی از رهبران سیاسی و نهادهای نظارت‌کننده، دولت افغانستان در شرایط کنونی، توان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.

انتهای پیام

captcha