افتتاح فاز اول موزه دفاع مقدس استان مرکزی در دهه فجر توسط رئیس جمهور
کد خبر: 3772652
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴
مشایخی خبر داد؛

افتتاح فاز اول موزه دفاع مقدس استان مرکزی در دهه فجر توسط رئیس جمهور

گروه فرهنگی - مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی گفت: فاز اول‌ موزه دفاع مقدس استان مرکزی در دهه فجر سال‌جاری به صورت ویدئو‌کنفرانس توسط‌ رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

افتتاح فاز اول موزه دفاع مقدس استان مرکزی در دهه فجر توسط رئیس جمهور

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مصطفی مشایخی‌، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس‌ استان مرکزی عصر روز گذشته درنشست خبری که با حضور جمعی از خبرنگاران استان در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون 13 موزه دفاع مقدس در کشور‌ راه‌اندازی شده است که 6 موزه امسال افتتاح خواهد شد و یکی از این شش موزه متعلق به استان مرکزی است.

افتتاح فاز اول موزه دفاع مقدس استان مرکزی در دهه فجر توسط رئیس جمهور
وی ادامه داد: فاز اول‌ موزه دفاع مقدس استان مرکزی در دهه فجر سال جاری به صورت ویدئو کنفرانس توسط‌ رئیس جمهور و سرلشگر باقری افتتاح خواهد شد و استانداری و شهرداری موظف شده‌اند از اعتبارات ملی برای انجام این کار مشارکت نمایند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی پیرامون اقدامات انجام شده در این اداره کل افزود: در حوزه نشر ارزش‌ها 89 عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس و بخشی هم در حوزه کتاب کودک‌ به چاپ رسیده است و استان مرکزی جزء استان‌های برتر چاپ کتاب کودک در این حوزه می‌باشد.

تولید 12 کتاب صوتی
مشایخی گفت: تولید 12 کتاب صوتی با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، برگزاری30 کارگاه آموزشی خاطره‌نویسی و داستان‌نویسی از دیگر اقدامات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات این اداره کل جمع‌‌آوری اسناد در حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است، اظهار کرد: تاکنون 534 هزار سند مربوط به دوران دفاع مقدس در سطح استان جمع‌آوری شده است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی افزود: در استان مرکزی نزدیک به 70 هزار رزمنده‌ وجود دارد که با یک هزار و 458 نفر از آن‌ها مصاحبه شده و خاطرات این افراد ثبت و ضبط شده است که پس از مدتی به فیلم تبدیل خواهد شد.
مشایخی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش هنری و سینمایی گفت: تاکنون 200 عنوان آثار تجسمی‌، 55 عنوان فیلم کوتاه و بلند‌، 6 دوره برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و ... را در این قسمت شاهد بوده‌ایم.
وی در ارتباط با یادمان شهدای گمنام بیان کرد: در 58 نقطه از استان یادمان شهدای گمنام وجود دارد، همچنین تعداد شهدای گمنام در سطح استان‌ به 151 شهید می‌رسد که تاکنون سه تن از این شهدا شناسایی شده‌اند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس‌ استان مرکزی افزود: کتابخانه تخصصی دفاع مقدس استان از سال 84 افتتاح شده است و تاکنون 9 هزار و 486 جلد کتاب برای آن تهیه شده است.
مشایخی در ادامه به تدوین 71 طرح پژوهشی با سازمان‌ها و ادارات استان‌ در ارتباط با موضوع دفاع مقدس‌ که‌ 20 ‌مورد آن تکمیل شده و 35 طرح در حال انجام است، اشاره کرد.

تهیه دانشنامه دفاع مقدس‌
وی گفت: از دیگر اقدامات این اداره کل ‌تهیه دانشنامه دفاع مقدس‌ است که در این راستا 581 مدخل در حوزه مباحث فرهنگی اجتماعی، جغرافیایی نظامی و شهدا شناسایی شده است و به مدت دوسال به طول انجامیده است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس‌ استان مرکزی اظهار کرد: تدوین یکصد پرونده علمی‌، تهیه 10 مقاله برای دانشنامه دفاع مقدس و همچنین برگزاری سه کارگاه آموزشی در این خصوص از دیگر اقدامات این اداره کل به شمار می‌رود.
مشایخی گفت: اولویت شخص استاندار مرکزی ساخت موزه دفاع مقدس استان است که به طور جد پیگیر این موضوع هستند که فاز اول آن برای بهمن‌ماه افتتاح شود.
وی بیان کرد: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان مرکزی‌ از سه بخش محوطه اصلی‌، یادمان شهدای گمنام و ساختمان گالری با 45 غرفه تشکیل شده است که حجم پیشرفت فیزیکی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس 53 درصد است و درصدد هستیم تا بهمن‌ماه به 70 درصد برسد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس‌ استان مرکزی افزود: 104 روحانی ‌شهید و یکصد زن شهیده دفاع مقدس و 5 شهید ارمنی در استان وجود دارد.
مشایخی در ادامه در ارتباط با کنگره ملی نقش امام راحل در دفاع مقدس و 6200 شهید استان مرکزی گفت: این کنگره از 9 اجلاسیه و 8 کمیته در استان مرکزی تشکیل شده است ‌که باید یادآور شد اجلاسیه نهایی سال آینده برگزار و مابقی اجلاسیه‌ها باید تا پایان سال انجام شود.

برگزاری همایش‌ ملی نقش امام (ره) در دفاع مقدس‌
وی در ارتباط با کمیته نقش امام خمینی (ره) در دفاع مقدس اظهار کرد: برگزاری همایش‌ ملی نقش امام (ره) در دفاع مقدس‌، تالیف 10 کتاب با موضوع امام و یک مجموعه مقالات علمی و برگزاری اردوی 7 اقلیم با همکاری دانشگاه‌ها و مدارس از اهم اقدامات این کنگره محسوب می‌شود.
حجت‌الاسلام مصطفی شریفی، معاونت آموزش و پژو‌هش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی‌ موعود‌(عج)‌ استان مرکزی‌ نیز در این نشست گفت: ارتقاء سطح دانش و بینش عمومی در مباحث مهدویت‌، اشاعه فرهنگ اسلام ناب محمدی‌(ص) ‌با محوریت مساله امامت و مهدویت‌، معرفی بیشتر امام زمان‌(عج)، شناساندن فرهنگ مهدویت‌، نقش امام زمان در زمان غیبت و تعیین‌ حکومت جهانی و تحکیم پایه‌های امامت و ولایت‌ از اهداف این بنیاد می‌باشد.
وی افزود: برگزاری برنامه‌های ویژه نیمه‌شعبان(15 مورد)، برگزاری دوره تربیت مربی کودک ویژه ‌مربیان مهدهای قرآن و کودک و پیش دبستانی‌ها و همچنین نشست‌های مهدوی، دوره‌های کوتاه مدت مهدویت و ... از جمله برنامه‌های انجام شده این بنیاد است.
معاونت آموزش و پژو‌هش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود‌(عج) استان مرکزی افزود: تا‌کنون 35 برنامه انجام شده است و 20 برنامه تا پایان سال در دستور کار قرار دارد، دوره رشد عالی‌ترین دوره مهدویت است که در سالجاری پنج‌شنبه هر هفته به مدت 10 هفته در محل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha