فلسفه رنج زندگی، تلاش برای رسیدن به قرب الهی است
کد خبر: 3772661
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
حجت‌الاسلام ملکیان:

فلسفه رنج زندگی، تلاش برای رسیدن به قرب الهی است

گروه اجتماعی - کارشناس دینی حوزه علمیه اصفهان گفت: فلسفه درد و رنج زندگی بشر، تلاش برای رسیدن به کمال و قرب الهی است. در واقع بشر باید باید بتواند خود را از میان درد، رنج و سختی نجات دهد و به سوی معبود و مبدأ عالم هستی برساند.

درد و رنج زندگی بشر، مایه رسیدن به کمال و قرب الهی است

حجت‌الاسلام رسول ملکیان، کارشناس دینی حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در مورد فلسفه درد و رنج در زندگی انسان با اشاره به آیه‌ای از سوره بلد «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ؛ براستى كه انسان را در رنج آفريده‏‌ايم»، گفت: عالم و یا دنیایی که ما در آن قرار گرفته‌ایم، عالمی پر از بلا و مصیبت است.
وی افزود: آدمی باید به این موضوع منطقی و عقلی توجه کند، که جایگاه انسان در عالم هستی همراه با درد و سختی است و انسان این واقعیت را باید بپذیرد و اگر این کار را نکند، هر تفکر و تعقلی که انجام دهد، از واقعیت به دور است.
این کارشناس دینی حوزه علمیه اصفهان گفت: بشر در عین حال که توانسته رفاه و آسایش را به وسیله امدادهای الهی و با تلاش خود فراهم کند، ولی کل نظام عالم هستی به این صورت نیست و این واقعیت را باید قبول کنیم.
ملکیان ادامه داد: فلسفه درد و رنج زندگی بشر، تلاش برای رسیدن به کمال و قرب الهی است. در واقع بشر باید باید بتواند خود را از میان درد، رنج و سختی نجات دهد و به سوی معبود و مبدأ عالم هستی برساند، این مسیر را پیامبران و انسان‌های صالح نشان داده‌اند و این کار شدنی هست و کار ناممکنی نیست.
وی افزود: انسان اگر بخواهد به مقامات بالا برسد، طبیعتاً باید تلاش کند و این تلاش و سعی همراه با رنج است و باید از راحتی که تصور می‌کند، بگذرد. در شرایط معمولی کسی که بخواهد به درجه بالای علمی برسد و شغل خوبی داشته باشد و به موفقیت برسد، باید حتما تلاش کند و راحتی وآسایش را کنار بگذارد.
ملکیان با اشاره به آیه «إنَّ مَعَ العُسرِ یُسرَا؛ پس از هر سختی آسانی است»، گفت: افرادی که سعی و تلاش خود را در حد توانشان انجام دهند، رنج و سختی را تحمل کنند، طبیعتا پس از رنج و سختی فراوان به سعادت، آرامش، آسایش و کمال خواهند رسید و این فلسفه نظام آفرینش است. در واقع افراد نباید انتظار رسیدن به موفقیت بدون رنج وسختی را داشته باشند.
انتهای پیام

captcha